امروز:
چهارشنبه - 2 خرداد - 1403
ساعت :

یک مسجدسلیمانی نوشت: آن زمان ها بچه ها جوان لاغر اندامی را با انگشت نشان می دانند و می گفتند او مصطفی خراجی فوتبالیست معروف است. او را از دور در زمین های خاکی میدان و تمبی و نفتون دیده بودم و حالا خوش حال بودم که او را از نزدیک می بینم. بیشتر اوقات لباس گرم به تن داشت و بعد از وقت با معلمان والیبال بازی می کرد و ما توپ جمع می کردیم. با  قدی که برای والیبال کوتاه بود روی دست همه آبشار می زد.

در تهران در امجدیه کاری کرد کارستان که عطاءالله بهمنش گزارشگر بازی چندین بار گفت نام مصطفی خراجی را به خاطر داشته باشید که آینده فوتبال ایران از آن اوست.

خراجی به تهران نرفت، خراجی به خارج رفت و نخستین لژیونر فوتبال ایران شد ولی عشق به مسجدسلیمان و مردمش او را دوباره به مسجدسلیمان برگرداند.

سال های آخر فوتبالش بود؛ تیم شاهین تهران که هواداران بسیار داشت به دستور حکومت وقت منحل شد و به تبع آن شاهین مسجدسلیمان هم منحل و بازیکنانش به تیم نوپای پرسپولیس پیوستند. مدتی هم با پیراهن پرسپولیس به  مسجدسلیمان به میدان رفت.

ولی باید بدانیم در پنجاه سال گذشته کمتر فوروارد چارچوب شناس و گلزنی چون خراجی در فوتبال ایران ظهور کرد. حیف که در آن روزگار فوتبال ایران سال های نخست تشکیلاتی  را تجربه می کرد. وسایل ارتباط جمعی به صورت امروزی نبود و چه استعدادهایی چون خراجی که فرصت عرض اندام در این صحنه از آنها "قهرا" دریغ شد.

خراجی در بیشتر رشته های ورزشی از جمله پینگ پنگ و والیبال و شطرنج هم دستی داشت. با علاقه و پشتکار عجیب در عین تحمل بیماری مزمن کلیه وقتش را به ورزش و مطالعه می گذراند.

 او برای بچه های مسجدسلیمان تنها اسطوره فوتبال نبود؛ خراجی بزرگ برای همه معلم، یار باوفا، همراه و یاری دهنده، یاور، کمک کننده، مشکل گشا ‌بود.

یکی از اهداف انجمن فرهنگی و ورزشی یاد یاران ورزش خوزستان که تشکیل شد؛ دیدار با پیشکسوتان ورزش خوزستان است. جلسه هیات رییسه انجمن تشکیل شد. تصمیم گرفتیم با اعجوبه های فوتبال خوزستان و ایران دیدار داشته باشیم. حمید برمکی و اکبر افتخاری که رفته بودند؛ پس باید به دیدار دیگر اعجوبه یعنی مصطفی خراجی به مسجدسلیمان می رفتیم.

هماهنگ کردیم و به خدمتش رسیدیم. چه بزرگی با خاطرات شیرین و تلخی، چه عزیزی، چه عارف سخنوری، چه انسان مهربان، درد آشنا و فداکاری را زیارت کردیم.

اما حیف شد بعد از مدتی مصطفی خراجی بزرگ و سپس رضا گنجاپور عزیز را از دست دادیم. روح همه عزیزان آسمانی شاد و یادشان گرامی باد.

شرح عکس:

دیدار کنندگان با مرحوم زنده یاد مصطفی خراجی:

ایستاده از چپ: علی سلامات، محمود احمدی، منصورربیعه، داریوش یزدی، حمید گله داری، موسی ململی شیر محمدی، کیامرث نبی الله، عبدالرضا پاپائی و بهمن اسدی.

نشسته از چپ: مرحوم رضا گنجاپور، لفته سه برادران،  مرحوم مصطفی خراجی و کریم بوستانی.

با احترام- لفته سه برادران

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید