امروز:
جمعه - 28 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 تفاهم جامع کانون پرورش فکری خوزستان (اهواز) با شورای شهر و شهرداری اهواز، زمینه‌ ساز ارتقای بنیادین فرهنگ شهر می‌شود.

 گاهی اهداف و وظایف نهادهای متولی امور فرهنگ و اجتماع شهری آن‌چنان به هم تنیده‌اند که تعامل و ارتباط راهبردی و سازنده باید برقرار باشد. دلیل این الزام وجود امکانات بسیار درون‌سازمانی است که در صورت مشارکت می‌توانند مکمل فعالیت‌های هم باشند.

 به‌طور مثال: در مواد ۷ و ۸ اساسنامه کانون پرورش فکری کودکان، بندهای ۴ و ه ماده ۸۰ قانون وظایف شوراها و همچنین ۴ مورد از شرح وظایف کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شورای اسلامی شهر اهواز و چندین مورد از اهداف سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اهواز، وظایف و اهداف و چشم‌اندازهایی با همپوشانی بالا وجود دارد که می‌طلبد این نهادها نه‌تنها در اجرای چند برنامه بلکه در تعامل و ارتباط دائم و مستمر باشند.

 کانون پرورش فکری نهادی تخصصی و تأثیرگذار در حوزه ارتقای کلیت فرهنگی کودکان و نوجوانان شهر قرار دارد و شهرداری اهواز به‌عنوان نهادی خدماتی- فرهنگی- اجتماعی با داشتن امکانات قابل‌توجه در تمام مناطق شهری است که این دو نهاد می‌توانند با یک برنامه جامع در گستره تمام محله‌های شهری و ترسیم و تدوین برنامه نحوه تعاملات در اجرای اهداف مشترک اقدام کنند

ازجمله ساده‌ترین تعاملات می‌توان به استفاده کانون از امکانات کالبدی شهرداری مانند فرهنگسراها و ساری محله‌ها یا پارک‌ها و معابر برای اجرای برنامه‌های عمومی و همچنین کمک گرفتن شهرداری از توان کانون در ارتقای فرهنگ شهروندی و مهارت‌های اجتماعی نام برد.

برای ارتباط دوسویه قوی و هدفمند با ضمانت اجرایی بالا پیشنهاد می‌شود در یک نشست مشترک با درخواست ریاست کانون با اعضای شورای شهر این درخواست قانونی مطرح، سپس موضوع در کمیسیون مربوط شورا طرح شود و در چندین جلسه کارشناسی سازمان فرهنگی شهرداری و کانون زمینه‌های همکاری و نحوه تعامل را بررسی و در قالب یک طرح جامع جمع‌بندی نمایند؛ به‌گونه‌ای که ارکان اصلی همکاری مشخص و تصویر شوند و سپس توسط عوامل اجرایی آیین‌نامه اجرایی آن تهیه و ابلاغ شود.

به‌جرات می‌توان گفت: تعامل سازنده میان این دو نهاد مهم تأثیرگذار با رویکرد توجه به تمام محله‌های شهر اهواز می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای فرهنگ شهر و شهروندی شود. زیرا کودکان و نوجوانان سرمایه‌های انسانی شهر محسوب می‌شوند که برای آموزش صحیح و همه‌جانبه و شناخت استعدادهای آن‌ها باید پیش‌قدم شد.

بنده با شناختی که از جناب کیانی مدیر جوان و فعال و خلاق کانون دارم ایشان را علاقه‌مند به انجام کار می‌دانم. همچنین گروه فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شورا  تجربه و سابقه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دارد که قطعاً در این زمینه همکاری درک بالایی خواهند داشت و در بررسی سایت سازمان فرهنگی شهرداری دیدار میان مدیر مجموعه با مدیر کانون و اجرای یک برنامه مشترک درزمینه کتاب‌خوانی را دیدم که نشان از علاقه مدیر محترم در زمینه ارتباط با کانون دارد و شناخت من از جناب نوشادی شهردار محترم و تازه‌نفس اهواز هم حکایت از علاقه وافر ایشان به فعالیت در امور فرهنگی را نشان می‌دهد. امید است به‌زودی زمینه این تعامل گسترده فراهم شود تا ان شاالله بعد از اتمام دوره بیماری بتوان فعالیت‌های عملیاتی در سطح شهر را آغاز کرد.

نوید قائدی/۲۷ فروردین ۱۴۰۰

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید