امروز:
جمعه - 10 فروردين - 1403
ساعت :

با بزرگ شدن شهر، اجرای عدالت اجتماعی- که از حقوق الزامی شهروندان است- کار ساده‌ای نیست.

توسعه فیزیکی شهر باعث افزایش ترافیک و آلودگی هوا و قیمت زمین خواهد شد که همگی بر زندگی شهروندان اثر منفی خواهند داشت؛ اما برای اجرای عدالت اجتماعی در میان شهروندان و نسل آتی باید برنامه داشت تا بتوان محیطی امن، سالم و قابل‌تحمل را برای حال و آینده ایجاد کرد؛ در غیر این صورت، ماهیت شهر به خطر خواهد افتاد و کارکرد مناسبی نخواهد داشت.

لزوم توجه به قوانین مصوب برای اداره مطلوب شهر مانند طرح جامع شهر و طرح‌های تفصیلی و موضوعی و دیگر مطالعات جامع شهری از مهم‌ترین اقدام‌ها خواهد بود که مدیریت شهری و شهرداری و اعضای شورای شهر و نهاد دولت محلی باید به‌عنوان ریل و اصول صحیح توسعه شهر به آن‌ها توجه کنند. تفکرات و طرح‌ها و برنامه‌های خرد جزیره‌ای موجب به هم گسیختگی بافت و اجتماع شهری خواهد شد و اداره امور شهر را مشکل و از دست مدیران خارج خواهد کرد.

شهر پیوسته در حال بزرگ شدن است و مشکل ها و پیچیدگی‌های شهر نیز بیشتر می‌شود؛ لذا باید برنامه‌ها پویا و به‌روز و روش‌های مدیریت شهری متناسب با نیاز روز شهروندان شوند.

در اداره امور شهر رعایت صحیح اصل ردهِ مراتب قوانین بسیار مهم و کارگشا است. توجه ویژه مدیران و برنامه ریزان و شورای شهر به دستورالعمل‌ها، بخش‌نامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و قوانین عادی و قانون اساسی از ارکان رعایت صحیح سلسله ‌مراتب است.

از مهم‌ترین قوانین می‌توان به قانون اساسی کشور، قوانین شهرداری‌ها مصوب سال ۱۳۳۴ و سال ۱۳۴۹، آرا دیوان عدالت اداری، قانون شورای عالی معماری و شهرسازی سال ۱۳۵۱ و مصوبات این شورا، قانون تشکیلات و وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و شهردار از سال ۱۳۷۵ و اصلاح آن در سنوات ۸۲ و ۸۳ و ۸۶ و ۸۹ و ۹۵ و قانون مالیات بر ارزش ‌افزوده سال ۱۳۹۰ اشاره کرد.

البته اصلاح مواد بیشتری در قوانین وجود دارد که به‌طور مستقیم در برنامه‌ریزی و اداره شهر مؤثر است مانند ماده ۱۰۰ و ۱۰۱ قانون شهرداری‌ها و موارد دیگر که باید به جد موردتوجه قرار گیرند.

در نهایت شهر باید به‌گونه‌ای قانون‌مدار برنامه‌ریزی و اداره شود که به‌اصطلاح حقوقی به آن به آن شهر فرمان‌بر گفته می‌شود. در چنین شهری که درروند توسعه نظر و خواست شهروندان از اهمیت بالایی برخوردار است می‌توان تعالی انسانی و توسعه شهر را تلفیق و آینده زیبایی را رقم زد؛ اما اگر اعمال‌نظر و سلیقه شخصی مسوولان یا رعایت نکردن صحیح قوانین و غفلت از حقوق شهروندی و شهر فروشی حاکم شود و به‌نوعی عادی تلقی شود نمی‌توان آینده زیبایی را برای شهر و شهروندان متصور بود. قطعاً در چنین شهری حقوق شهروندان رعایت نخواهد شد.

نوید قائدی (۱۳،۰۱،۱۴۰۰)

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید