امروز:
جمعه - 7 ارديبهشت - 1403
ساعت :

گاهی استاندار یک استان به واسطه تلاش های صادقانه و عملکرد مطلوب خود در یاد مردم منطقه ماندگار می ماند و این محبوبیت سبب می شود مردم تا دهه ها از او به نیکی یاد کنند. خوشا به حال مسوولانی که به فکر باقیات صالحات خود هستند و رای و نظر مردم برای آن ها مهم است.

اگرچه بر عملکرد استاندار رفته انتقادهای زیادی وارد است، ولی برای سنجش دقیق و عادلانه پیشرفت یا پسرفت امور لازم است شاخصه های توسعه استان به طور دقیق توسط نهادهای علمی و افراد خبره مورد سنجش قرار گیرد.

اما در بحث انتصاب ها و به کارگیری افراد ضعیف در سمت های مهم و کلیدی استان و شهرستان ها تقریبا بیشتر منتقدان اتفاق نظر دارند. این اختیار مهم استاندار در انتصاب ها، در واقع مهم ترین اهرم ایشان در راضی نگهداشتن گروه هایی با منافع مختلف از جمله نمایندگان مجلس تا پدرخوانده های استان و مسوولان بلند پایه دولت بوده است.

شواهد نشان می دهند هر کجا فشار لابی ها زیاد بوده استاندار هیچ مقاومتی در راه منافع مردم نکرده و مثلا به راحتی راضی به تغییر فرماندار شده است. یا در انتصاب مدیران کل حداقل های تجربه و تعهد مدیریتی رعایت نشده است و انتخاب افراد بر اساس مناسبات با گروه ها انجام شده است. پازل انتصاب ها و مناسبات نشان می دهند ایشان برای حفظ کرسی استانداری هیچ ابایی از انتصاب های ضعیف و غیرموجه نداشته است.

شاید تا قبل از تایید حکم انتصاب ایشان در مرکز می شد بخشی از انتقادهای این چنینی را پاسخ داد یا غیرموجه خواند؛ اما امضای احکام دو روز قبل، مهر تاییدی بر ادعای تمام منتقدان است که توسط استاندار محترم زده شد و ایشان حتی تا روزهای پایانی خدمت خود به این رویه غلط ادامه دادند که حتما از ذهن مردم پاک نخواهد شد.

امید است ایشان در مرکز مدیر موفقی شوند و بتوانند مراتب ترقی را طی نمایند؛ اما ما قطعا از ایشان انتظاری برای کمک به استان نداریم. چون هر گونه ارتباط ایشان با استان می تواند به حفظ چرخه های غلط موجود کمک کند. چون باید این رویه های ناصحیح اصلاح و انتصاب ها حتما بر اساس صلاحیت و شایستگی افراد مقرر شود.

متاسفانه خوزستان در ادوار گذشته از مرکز نشینان خاطره خوبی ندارد؛ چون این افراد با دخالت در امور و انتصاب های منفعت طلبانه برای بهره بیشتر از منافع استان سبب شده اند که در مدیریت استان اختلال پیش آید. در واقع بخشی از مشکل های توسعه نیافتگی استان همین افراد بوده اند.

نوید قائدی/۲۶ بهمن ۹۹

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید