امروز:
چهارشنبه - 19 ارديبهشت - 1403
ساعت :

حبیب خبر- نوید قائدی: شادی واقعی احساسی پاک و بی آلایش است که بی واسطه از قعر دل بر می خیزد و هنگامی که برانگیخته شد باید با تمام وجود به آن اهمیت داد و به آن احترام گذاشت.

باید کسب تجربه کرد که در چه موقعیت هایی این حالت رخ می دهد تا شاید بتوان آن را استمرار داد و نهادینه کرد؛ زیرا همه انسان ها لایق شادی واقعی هستند و به آن نیاز دارند.

معمولا فعالیت های انسانی چه در محیط داخل و بیشتر در محیط بیرون خانه سبب حالت های سمپاتیک است که معمولا غیرآرامش بخش هستند؛ اما حالت پاراسمپاتیک که در نتیجه ترشح چند هورمون معمولا غیر ارادی واقع می شود سبب  ایجاد آرامش در مغز و بدن  انسان می شود.

متاسفانه محیط بیرون خانه تحت کنترل افراد نیست. شرایط کاری و اجتماعی هم ممکن است تنش زا و غیر معمول باشند؛ در نتیجه فعالیت های بیرون خانه ممکن است تحت تاثیر کسب حواس بدن هورمون هایی در بدن تولید فکر و ذهن و در نهایت جسم ما را متلاطم کنند.

اما در محیط خانه- که معمولا تحت کنترل است- باید تلاش کرد از وسایلی بهره برد که حس و حال ما را خوب می کنند. منظورم وسایل مدرن و استفاده از تکنولوژی نیست؛ اگرچه شاید در آینده چون این وسایل نوستالژی کودکان  ما می شوند شاید برای شان  شادی آفرین باشند اما اکنون قطعا نیستند؛ چون جایی در حافظه بلند مدت ما باز نکرده اند. اما خدا را شکر مردمان دهه شصت ایران به قبل هنوز می توانند به وسایل قدیمی زیادی دل خوش باشند تا حس نوستالژیک آن ها- که معمولا شادی آفرین است- در آن ها ایجاد شود.

برای مثال: نشستن پشت یک نیمکت کوتاه چوبی ساده که قدیم دورش درس می خواندیم؛ دیدن فانوس یا پریموس قدیمی که شب ها هنگام برق رفتن روشن می کردیم؛ گوش کردن به یک صفحه گرام دهه ۴۰ و ۵۰ با دستگاه تیپاز کیفی که قطعا شادی آفرین است.

فرهنگ دنیای مدرن و پست مدرن غرب یعنی مصرف گرایی محض و تعویض مرتب اسباب و اشیا و برند بازی ها و البته سردرگمی و دویدن دنبال چیزهایی که به خیال خام آن ها آرام بخش اند اما داشتن آن ها آرامشی ایجاد نخواهد کرد. چون این چرخه باطل نتیجه بازی کمپانی های بزرگ تولیدی و برندها و سرمایه دارانی است که برای اینکه عنان مردم را در دست گیرند از ترفندهای رسانه ای و شبکه های اجتماعی بهره می گیرند تا مردم را برده خود کنند و مصرف گرایی آن ها حفظ کنند‌.

ایجاد حس شادی نتیجه فعالیتی غیر ارادی است که در نتیجه ترشح آنزیمی در ناحیه هیپوتالاموس مغز به نام سروتونین حادث می شود و بدن و مغز را به جانب پاراسمپاتیک یا آرامش هدایت می کند. لذا در محیط خانه باید با انتخاب های هواشمند اشیا و دکوراسیون منزل، همچنین محاوره و نزدیکی با اعضای خانواده در این راه حرکت کرد. یک خانه مرتب و ساده و مملو از اشیایی که افراد خانواده با آن خاطره دارند و برای آن ها اهمیت دارند و با دیدن آنها خاطرات زیبای آن ها زنده می شود، هزاران بار بهتر از اشیای مدرن می توانند ما را به سمت سوی آرامش و شادی در منزل پیش ببرند.

اگرچه امروز انواع سیستم های صوتی و تصویری عجیب و غریب در بازار وجود دارد که می توانند زینت بخش منازل باشند اما عمراً نخواهند توانست یک حس زیبای بی مانند را در یک فرد بزرگسال ایجاد کنند که یک گرام ساده می تواند ایجاد کند.

 سوم بهمن ۹۹

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید