امروز:
يكشنبه - 16 ارديبهشت - 1403
ساعت :

چندی است ستون معرفی یک پیشکسوت ورزش را بنا به مصلحت قلمی تعطیل کردیم اما بنا به توصیه بزرگان ورزش و عده ای از  ورزشکاران و همکاران رسانه ای مجددا این ستون رآ فعال کردیم.

امروز قصد داریم یادی کنیم از یک پیشکسوت ورزش استان مان که انصافا قدرش را ندانستیم. مردی که برای ورزش خوزستان همه کار کرد اما ما برایش کاری نکردیم؛ حتی توان جذبش رآ نداشتیم که از حضور و تجربه اش برای نسل اینده ورزش بهره بگیریم. او رفت اما هرگز اصالت ورزشی خودش را تغییر نداد و در هر مکان و جایگاهی که قرارمی گرفت بعد از یاد و نام خدا با صدای بلند می گفت: من فرزند خوزستان قهرمان و خروجی ورزش سرزمین سرخ شهادت هستم. هر چه دارم و هستم از برکت و آموخته هایی بوده که معلمان و مربیان و پیشکسوتان ورزش خوزستان به من اهدا کردند. 

او متولد سال ۱۳۲۸ در اهواز است. بی تردید یکی از بزرگ ترین و پر افتخارترین مربیان عرصه ورزش کشور است و درخشان ترین روزمه ورزشی را دارد. بالاترین درجه مربیگری کاتاگوری(ارشد جهان) را کسب کرده و فارغ التحصیل دانشگاه تربیت بدنی علوم ورزش تهران است و به زبان انگلیسی و عربی کاملا مسلط.

ورزشکاری بسیار موفق در رشته تخصصی اش بود و بعدها مربی و مدرس و مدیر موفق وکم نظیر شد. همیشه دنبال  کمیت و کیفیت ورزش خوزستان است چون اعتقاد دارد ورزش خوزستان پتانسیل فراوانی دارد اما هدایت کننده دلسوز از جنس واقعی ورزش در فضای مدیریتی ندارد.  

خوزستانی هایی که ورزش توپی توری را دنبال می کنند او را مرد بالاتر از تور لقب داده بودند. از دهه پنحاه ورزش مورد نظرش را آغاز کرد و سال ۱۳۵۲ به عنوان پدیده والیبال خوزستان مطرح شد. سال ۵۳ با پیراهن تیم شهباز قهرمان شد.

او والیبال را عشق  و خودش را عاشق سینه چاک آن می داند. کارهای ماندگارش در والیبال خوزستان و کشور  غیر قابل انکار است. او موسس نخستین دبیرستان ورزش در خوزستان بود و تاوان سنگینی برای شکوفایی آنانی که دانش آموز این دبیرستان شدند، از اعتبار ورزشی و اجتماعی خود هزینه کرد.

  آز سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۷۵مربی تیم والیبال گروه ملی یا به عبارتی فولاد خورستان بود و با این تیم آوازه والیبال خوزستان را نه تنها در والیبال کشور بلکه تا نایب قهرمانی والیبال  قاره آسیا پیش برد. 

مربی تیم ملی امید، مربی تیم ملی دختران ایران، مربی تیم بزرگسالان ایران در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۴ ، سرمربی تیم والیبال عراق در سال ۲۰۰۹، کاندیدای مربی گری تیم های ملی سوریه و عربستان و مدرس ارشد فدراسیون والیبال، مربی تیم ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه سپاهان، و برند واقعی ورزشکاری و کسوتداری والیبال خوزستان به شمار می آید.

اهالی ورزش خوزستان به ویژه اهالی والیبال در سراسر کشور نام او را به احترام بر زبان جاری می کنند. این پیشکسوت صاحب نام والیبال و ورزش خوزستان وکشور نامش استاد "محمد پشنگ" است.

پیشکسوتی که از سرمایه ها و داشته های ملی ورزش استان مان خوزستان و کشورمان ایران  محسوب می شود و خوزستانی ها به او افتخار می کنند.

او اعتقاد راسخ دارد عزت، محبوبیت و سلامت، نعمت الهی است که هرگز با  پول  نمی توان آن را خرید و تصاحب کرد.  

استاد "محمد پشنگ" که اینک از خوزستان به استان اصفهان مهاجرت کرده و در فضای ورزش و والیبال به عنوان مدرس و مشاور فعالیت تاثیر گذاری دارد گفت: "هرچند بعضی از مسوولان و مدیران وقت ورزش ما گاهی حاضر نبودند مرا در اجرای اهداف و شکوفایی والیبال یاری دهند  اما  خداوند منان بی منت کمک ام کرد. جایگاه و حرمتی که اینک در فضای ورزش نصیبم شده، همان لطف خدا و دعای خیر مردم است. دوست داشتم و دارم که تجربیات ورزشی ام را در اختیار نسل فعلی ورزش والیبال استان ام قرار دهم ولی انگار قسمت است در غربت خادم ورزش برای دیگران باشم. "

سید مهدی ابوس

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید