امروز:
جمعه - 28 ارديبهشت - 1403
ساعت :

همیشه مرغ همسایه غاز است!

کسب عنوان سومی فولاد و راه یابی به پلی آف لیگ قهرمانان آسیا و بازی های درخشان و آبرومندانه از دیگر تیم های لیگ برتری استان و همچنین عنوان هشتمی نفت مسجدسلیمانِ مدعی همیشگی سقوط به لیگ دسته یک که از ۳۰ مسابقه لیگ برتر، با کسب ۱۷ تساوی تقریبا به هیچ حریفی باج نداد و در هفت مسابقه نیز پیروز و تنها در شش مسابقه طعم شکست را چشید و صعود به نیمه نهایی جام حذفی با دست خالی در کنار سه تیم متمول و قدرتمند لیگ، یعنی استقلال، پرسپولیس و تراکتور، گوشه ای از موفقیت های این تیم و موفقیت فوتبال خوزستان است.

 از سوی دیگر نفت آبادان نیز در صورت وفاداری اسکوچیچ، می توانست در کنار فولاد و حتی به جای استقلال آسیایی شود ولی بهانه تراشی های این مرد کروات و سپس ترک تیم به مقصد تیم ملی، رویاهای مردم آبادان را نقش بر آب کرد. اما در لیگ دسته یک نیز عملکرد امیر خلیفه اصل در استقلال خوزستان چشم گیر و قابل تامل بود.

وی با تکیه بر ارتباط مناسب و صمیمی با بازیکنان و تفکرات نو در فوتبال، توانست مردم استان را به تیم استقلال خوزستان امیدوار و دل هواداران این تیم را شاد کند و در این شرایط به نظرم بهترین گزینه برای فصل بعد استقلال خوزستان همین مربی جوان بوده که در صورت حمایت های مالی، رسانه ای و استفاده وی از یکی دو مربی و آنالیزور کارکشته در کنار خود، خواهد توانست فصل آتی به حضور در لیگ برتر نیز بیاندیشد.

و اما درباره صعود استقلال ملاثانی به لیگ یک، باید گفت: در این تیم به خوبی از توانایی های داریوش هرمزی استفاده شد و وی نیز با استفاده از چندین دستیار بومی و تقسیم وظایف میان آن ها، نقش بزرگی در کسب چنین موفقیتی داشت. این تیم بدون پول و تنها با تلاش کادر و بازیکنان بومی، همدل و دلسوزش، قهرمان لیگ دسته دو و مستقیما راهی لیگ دسته یک ‌شد. به نظرم در صورت حمایت های مالی، این مربی و کمک هایش خواهند توانست حتی لیگ برتری شوند. پس بهتر است این کادر نیز حفظ و تقویت شود. همچنین اگر مسئولان نمی توانند به این تیم کمکی کنند، سریعا اعلام کنند تا با اعلام شماره حساب و جمع آوری کمک های مردمی از جمله حمایت بستنی فروشی های باغیرت و فوتبال فهم ملاثانی، این تیم فصل بعد نیز موفق شده و برای فوتبال استان آبروداری کند.

همچنین تیم فولادنوین در لیگ دسته دو تا هفته پایانی این رقابت ها از شانس صعود به لیگ یک برخوردار بود. عملکرد حسن هوری جوان نیز در فولاد نوین ستودنی بود. این مربی که بومی گرایی را در اولویت دارد، تقریبا از تمامی شهرها و روستاهای استان در تیمش بازیکن داشته و اکنون که پس از دو سال حضور در این تیم، کسب تجربه کافی در لیگ دسته دوم، شناخت رقبا، تسلط بر اوضاع و ایجاد ساختارهای مناسب توانسته تیمی یک دست و بی حاشیه درست کند، حفظ وی و کادرش ضروری و بهترین اتفاق ممکنه برای مجموعه فولاد نوین می تواند باشد. این مربی آینده دار نگاه مناسبی به آکادمی فولاد داشته اما باید ضمن تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف فنی در فصل گذشته و استفاده بهتر از ظرفیت های آکادمی، کادر خود را خصوصا در بخش آنالیز و طراحی تمرینات بهبود ببخشد.

و اما کناره گیری مهدی تارتار از هدایت تیم نفت مسجدسلیمان؛ به نظرم باید استفاده از مربیان بومی در دستور کار قرار گیرد. در حال حاضر بهترین گزینه برای نفت مسجدسلیمان داریوش یزدی است. زیرا مربی اخلاق مداری است که سابقه مربیگری در لیگ برتر را داشته و با مدرک فوق لیسانس تربیت بدنی، سال ها است مدرس کنفدراسیون آسیا بوده و بومی گرایی نیز اولویت اصلی اش است. اکنون با توجه به مشکلات مالی این تیم، لزوم کاهش هزینه ها و زمان کمی که تا شروع مسابقات لیگ برتر باقی مانده است، اگر تیم شهر اولین ها بخواهد عملکردی مناسب در فصل پیش رو داشته باشد، باید طی امروز و فردا سرمربی انتخاب شده تا با تست گیری، شروع تمرینات آماده سازی و اردو های منظم و گرفتن بازیکنان بومی با کیفیت اما ارزان قیمت، به فصلی خوب و رویایی امیدوار شد.

 در آبادان نیز مسوولان باشگاه می توانند به سراج اعتماد کنند زیرا مدت ها است که کنار تیم بوده و به شناخت خوبی از تیم دست پیدا کرده است و مطمئنا تجربیات گران بهایی دارد و حیف است قرارداد وی و کادر آبادانی اش تمدید نشود. اما متاسفانه در تیم های خوزستانی همیشه مرغ همسایه غاز بوده و خوزستانی های میهمان نواز، زیاد به مربیان بومی توجه و اعتقادی ندارند. پس حالا که مربیان یاد شده در تیم های خوزستانی و کادرشان دارای عملکرد مناسبی بوده اند، دلیل تعلل مدیران استانی را برای تمدید با آن ها نمی دانم.

 مگر نه اینکه برای آماده سازی یک تیم، زمان نقش به سزایی دارد؟ مگر نه برای حضور موفق یک تیم در لیگ به حداقل دو ماه زمان برای انجام تمرینات بدنسازی، اردوها و مسابقات تدارکاتی نیاز است؟ پس چرا مجموعه ورزش و فوتبال استان به فکر شروع تمرینات این تیم ها نیستند و همچون همیشه کار را به دقیقه ۹۰ می سپارند؟ مگر نه فصل پیش که فولاد خوزستان زودتر از تمامی تیم ها تمرینات و اردوهایش را آغاز کرد، توانست مزد این اقدام حرفه ای خود را بگیرد و آسیایی شود؟ اما برایم جای سوال است که تا این لحظه با کدامیک از مربیان این تیم ها صحبت یا قرارداد آن ها تمدید شده است؟ پس بهتر است دست روی دست نگذاشته و مدیران باشگاه های فولاد، صنعت نفت آبادان، نفت مسجدسلیمان، استقلال خوزستان و استقلال ملاثانی هر چه سریع تر دست به کار شده تا این تیم ها در فصل آتی نیز همچون فصل گذشته، عملکرد خوب و در خور شان مهد فوتبال کشور داشته باشند.

*محسن بابادی

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید