امروز:
شنبه - 29 ارديبهشت - 1403
ساعت :

در این روزهای گرم تابستان علاوه بر مشکلات کرونایی که گریبان خوزستان را گرفته است؛ مشکلات افزایش دما هم سبب بروز پدیده گرمازدگی می شود. لذا برای حفظ سلامتی افراد جامعه بر آن شدم تا مطلبی هرچند مختصر در زمینه پیشگیری از گرما زدگی و ارتقای دانش و سواد سلامت بنویسم. با هم بخوانیم:

*علایم گرمازدگی

۱- قرمزی و برافروخته شدن پوست

۲- کلافگی و بی حوصلگی

۳-کاهش سطح هوشیاری

۴- سیاهی رفتن چشم ها

۵- ضعف و تهوع و استفراغ

۶- گرفتگی عضلانی و درنهایت تشنج و کما


*گرمازدگی در چه افرادی اتفاق می افتد

گرمازدگی بیشتر در افرادی به وجود می آید که در ماه‌های گرم سال یعنی از خردادماه تا مهرماه در مناطق گرم مثل خوزستان مجبور هستند در طول روز ساعت های زیادی در معرض نور آفتابی بدون وسایل حفاظت فردی فعالیت داشته باشند. از قبیل: کشاورزان- کارکنان راه سازی- کارگران ساختمانی- کارمندان پلیس راهور- کارکنان کارخانجات که با کوره های ذوب در ارتباط هستند- دوره گردها- رانندگان و ورزشکاران حرفه ای.

اما در این میان برخی افراد بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند؛ مثل: کودکان- مادران باردار- سالمندان- بیماران قلبی عروقی- بیماران دیابتی- بیماران کلیوی و... که باید مراقب باشند تحت هیچ شرایطی در روزهای گرم از منزل خارج نشوند.

 

* چه کنیم تا دچار گرمازدگی نشویم؟

مهم ترین آسیب گرمازدگی از دست دادن آب و مایعات بدن است.

پس به خاطر اینکه دچار کم آبی نشویم حتی زمانی که میل به نوشیدن نداریم باید آب و مایعات فراوانی نوشیده شود.

از نوشیدنی های شیرین و صنعتی و همچنین مایعات کافئین دار خودداری شود. زیرا این گونه نوشیدنی ها باعث افزایش ادرار و در نتیجه کم آبی بدن می شود.

لازم است در روزهای گرم از انجام فعالیت های بدنی شدید خودداری شود. در صورت اجبار کار در بیرون باید دفعات استراحت و نوشیدن مایعات افزایش یابد.

از پارچه های مناسب و مرطوب برای خنک کردن بدن استفاده شود.

از لباس های به رنگ روشن و نخی و بلند استفاده شود تا کمتر اشعه خورشید و حرارت را جذب کند.

از کرم های ضد آفتاب- کلاه لبه دار و عینک های ضد آفتاب استفاده شود.

 

* چه اقداماتی برای فرد گرمازده لازم است

نخستین گام خنک کردن فرد گرما زده است. دومین گام، انتقال فرد گرما زده به محیط سایه و خنک؛ سومین گام لباس‌های اضافی از تن فرد گرما زده خارج شود.

چهارمین گام؛ بیمار را در حالت دراز کش قرار دهید و پاها را بالاتر از سطح بدن و سر قرار دهید.

پنجمین گام؛ بدن فرد گرمازده رامرطوب و خنک کنید. برای این کار بهتر است از کمپرس آب سرد- باد خنک و پارچه مرطوب استفاده شود و در صورت داشتن یخ آن را در قسمت کشاله ران- زیر بغل و اطراف گردن قرار دهید تا سریعا خنک شود.

گام ششم؛ یادمان باشد اگر فرد گرمازده هوشیار نیست به او مایعات ندهید.

گام هفتم؛ چنانچه اقدامات فوق را انجام دادیم ولی فرد گرمازده بهتر نشد؛ باید سریعا از طریق اورژانس ۱۱۵ به نزدیک ترین مرکز درمانی انتقال داده شود.

هم استانی عزیز! با توجه به وضعیت استان از نظر شیوع بیماری کرونا و همچنین گرمای بالای 50 درجه برای پیشگیری از بیماری‌ها نهایت دقت را در مصرف آب و برق داشته باشيم تا بتوانیم از بالاترین نعمت الهی یعنی سلامتی همه مردم امانتداری کنیم.

دکتر مهرداد شریفی

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید