امروز:
چهارشنبه - 19 ارديبهشت - 1403
ساعت :

وقتی صحبت از فوتبال پایه به میان می آید، بی اختیار ذهن آدمی به سمت و سوی مدارس فوتبال و آکادمی ها می رود. زیرا این دو، در حقیقت بانک سرمایه و پشتوانه اصلی آن هستند اما این بانک سرمایه نیازمند هدایت، مراقبت، مدیریت تخصصی، نظارتی و آموزشی خاصی است که باید به جد برایش فراهم شود.

 در این میان دو فاکتور عمده و بسیار مهم به نام حمایت و نظارت شاخص های موفقیت به شمار می آیند و این دو شاخص باید از سوی ادارات ورزش و هیات های فوتبال استان ها رقم زده شود. یعنی مدارس فوتبال و آکادمی ها چه خصوصی و چه دولتی موظف به رعایت و قبول مفاد آیین نامه نظارتی ارایه شده از سوی ادارات ورزش و هیات فوتبال محل فعالیت خود باشند و هر گونه بی توجهی و قبول نکردن این آیین نامه منجر به لغو امتیاز و انحلال  آن مدرسه فوتبال یا آکادمی شود.

 از طرفی، به خاطر اعمال قانون و اجرایی شدن آیین نامه نظارتی برمدارس فوتبال و آکادمی ها، ادارات ورزش و هیات فوتبال موظف شوند به حمایت مالی، آموزشی مدارس فوتبال و آکادمی ها از طریق بند اعتبارات مالی اختصاص یافته به  وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال که همه ساله مبالغی خاص به منظور گسترش وتوجه به آموزش و فوتبال پایه از طرف دولت و حتی فیفا دریافت می شود ، با عنوان تشویق و ترغیب و انگیزه سازی، در اختیار آکادمی ها و مدارس فوتبال فعال و موفق در عملکرد، قرار داده شود.

دومین شاخص مسیر موفقیت فوتبال پایه، نظارت ذکر شد که باید به نحوه عملکرد فنی، علمی و خروجی آن توجه شود.

همه اهالی ورزش خوب می دانند در حال حاضر مدارس فوتبال و آکادمی ها به دو صورت فعالیت می کنند. تعدادی که دولتی یا ارگانی هستند هدف را پر کردن اوقات فراغت فرزندان پرسنل می دانند و مابقی که خصوصی هستند هدف شان درآمد زایی اقتصادی و کسب وجه اجتماعی ورزشی و اشتغال زایی است و در این میان بسیار انگشت شمار، مدارس یا آکادمی دیده شده که دنبال کشف واقعی استعداد های درخشان از معادن بکر نهفته در فضای فوتبال محلات باشند.

قلم ورزش در سه دهه حضور فعال در فضای فوتبال و آشنایی با فوتبال پایه و مدارس و آکادمی هایش، کمتر شنیده یا دیده که مثلا فلان مربی استعداد یاب، فلان آکادمی یا مدرسه فوتبالی به صورت خود جوش یا طبق تقویم آموزشی خود، به سمت و سوی فضای فوتبال محلات رفته و از میان این معدن بی انتهای استعداد، فردی را کشف و به آکادمی یامدرسه فوتبال دعوت به حضور کرده اند.

البته، دلیل اصلی این بی توجهی- که متاسفانه در فوتبال پایه، فراگیر شده است- فعالیت  مدارس فوتبال و آکادمی ها و به طور کلی فوتبال پایه، بر مبنای فراخوانی و عادت به آماده خوری بوده است؛ زیرا بعضی از این آماده خورها به جای تلف کردن وقت برای کشف استعداد از معادن بکر فوتبال، بیشتر توجه را به استعدادهای ساخته و پرداخته ذهن و رویای والدین می گذارند. والدینی که حاضر هستند با پرداخت هزینه های چشمگیر، فرزندان خود استعداد درخشان فوتبال پایه معرفی شوند و متاسفانه این فاکتور تاثیر خاصی در فضای فوتبال پایه کلان گذاشته و باعث نادیده گرفتن استعداد های خود جوش واقعی و تاثیر گذار و شایسته اما فاقد حامی شده است!

به همین دلیل است که بعد از گذشت سه دهه از فعالیت آکادمی و مدرسه ای، فوتبال پایه و کلان، شاهد وضعیت  تاسف آور و بدون نتیجه گیری تیم های ملی فوتبال پایه و امید کشورمان در میادین بین المللی هستیم.

تا زمانی که فضای فوتبال پایه و آکادمی و مدارس آن، بدون توجه به فوتبال محلات و معادن پر استعداد ، فقط بر مبنای خود کفایی و هزینه کردن والدین و درآمد زایی اقتصادی و اشتغال زایی پیش برود و از سوی ادارات ورزش و هیات های فوتبال مورد نظارت فرار نگیرد؛ مطمینن هرگز فوتبال پایه در مسیر شکوفایی و کشف استعدادهای واقعی و درخشان قرار نخواهد گرفت و همچنان در انحصار فراخوانی خاص و به سود قشر پر درآمد، هزینه پرداخت کن خواهد ماند.

امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تحول در نحوه تنطیم آیین نامه های اجرایی، آموزشی و نظارتی مدارس فوتبال و آکادمی های فوتبال پایه باشیم.

       سیدمهدی ابوس

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید