امروز:
چهارشنبه - 12 ارديبهشت - 1403
ساعت :

پنج شنبه ۱۷ امرداد ماه سال 98 روز خبرنگار است، روزی که سالی یک بار گرامی داشته می شود اما تنها کسانی که مطرح می شوند و مورد توجه قرار می گیرند مسوولانی هستند که برای سخنرانی دعوت می شوند نه خبرنگارانی که در حاشیه قرار می گیرند و کسی حال شان را هم تمی پرسد که در چه وضعیتی به سر می برند!

 البته نگارنده خيلي خيلي حالش خوب است و از خوبي و خوشي نمي داند چه حركت نرمشي- ورزشي انجام دهد كه در رديف موزون ها قرار نگيرد و در نتيجه بدآموزي نداشته باشد! که یک عده به ما گیر دهند و فردا پس فردا از یک سری چیزها محروم مان کنند!

البته نه اين كه فكر كنيد به خاطر روز خبرنگار است كه حالم خوش است كه به خاطر مسايل ديگري است كه خودم هم نمي دانم و حوصله فکر کردن هم ندارم که ببینم چه هستند!

 در حقيقت، در روز خبرنگار يا يكي دو روز پيش از آن كه آيين جشني برگزار مي كنند و يك دور همي- نه مثل دور همي مهران مديري- برگزار مي شود؛ حتمن نه تنها حال ما كه حال خيلي از خبرنگاران و حتا مسوولان خوب خواهد بود و به قولي از اين بهتر نخواهد شد كه روز خبرنگار بيايد و آن وقت خبرنگار و نيز مسوولان شاد و شنگول نباشد و بشكن نزند!!

مي پرسيد چرا؟ چون در نهايت روز ما و مسوولان است ديگر! هر چند كه ما مدت ها است ديگر نسبت به تهيه خبر اقدامي نمي كنيم و اين كار را گذاشته ايم بر دوش جوانان كه شوق و ذوق كار خبري و خبرنگاري دارند و خودمان بيش تر لي لي به لالاي برخي مسوولاني پركاري(!) مي گذاريم كه خيلي دوست شان داريم و دل مان مي خواهد سال هاي سال بر مسند قدرت بمانند و اسب خود را برانند و گرد و خاك هاي چرخ اسب هاي شان را استنشاق كنيم و حال اش را ببريم!!

آري! 17 امرداد روز خبرنگار است و باز در اين روز مسوولاني كه 364 روز براي ما سخن مي گفتند و ما يادداشت مي كرديم و سخنان شان را راست و ريست و قشنگ و ويرايش مي كرديم و تحويل خلق ا... مي داديم؛ باز هم در آييني كه برگزار مي كنند، حتمن سخن خواهند گفت و باز هم خبرنگاران بايد با شوق و ذوق يادداشت كنند و به خورد خلق ا... بدهند كه اين روزها خيلي گرسنه و تشنه خبرهاي داغ هستند!

البته مسوولان حتمن مثل سال هاي گذشته درباره وظايف و رسالت هاي خبرنگاران و اين كه خبرنگار كيست و چيست و كي بايد باشد و چه كاري بايد انجام دهد و در چه راه هايي گام بردارد يا اصلن برندارد و سرجاي خود بنشيند و براي چه قشرهايي بنويسد و در چهار دهه مقاطع حساس- كه هيچ وقت هم تمام نمي شود- مصلحت ها را مد نظر بگيرد و انتقاد منتقادي نكند به وي‍ژه از كساني كه آگهي به رسانه ها مي دهند!

بلي شك حتا اگر عملكرد آگهي دهندگان مشكل داشته باشد نبايد از آن ها انتقاد شود يا اصلن چيزي درباره آن ها نوشته شود كه ممكن است به رگ غيرت شان بربخورد و سهميه آگهي ها قطع شود و در نتيجه روزنامه ها- كه امروزه به خاطر گران شدن كاغذ و فيلم و زينك و ديگر هزينه ها صرفه اقتصادي ندارند كه اصلن به زيور چاپ برسند؛ تعطيل شوند و به ديار باقي بشتابند!

به هر روي، از آنجا كه خود مديران مسوول و سردبيران و حتا خبرنگاران رسانه هاي همگاني به ويژه روزنامه بهتر از هركس ديگري مي دانند كه از چه كساني حمايت كنند كه سركيسه هاي آگهي ها را شل كنند و چه كساني را بي خيال شوند؛ حتا اگر حرف هاي مهمي هم براي گفتن داشته باشند؛ چرا كه بدون كيسه آگهي هستند!

اصلن  بهتر نيست اين يادداشت را همين جا تمام كنيم و روز خبرنگار را به مسوولان محترم- كه باز هم امسال مثل سال هاي گذشته اهميت روز خبرنگار و رسالت خبرنگاري را براي ما يادآور و متذكر مي شدند- تبريك و تهنيت بگوييم و از خداوند بخواهيم مسوولان محترم را نه تنها در روز خبرنگار كه در ديگر روزان و شبان سال تندرست و شاداب نگه بدارد تا ان شاا... خبرنگاران هر 365 روز سال را در خدمت مسوولان باشند و در عوض مسوولان دست اندركار روز خبرنگار را به "روز خبرنگار در خدمت مسوولان" تغيير نام دهند تا خبرنگاران بتوانند بيش از پيش در خدمت مسوولان باشند؛ تا در كل سال به فيض كامل برسند. ان شاا...

ارادتمند همه خبرنگاران و مسوولان خدمتگزار: بچه نفتون- مسجدسليمان

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید