امروز:
پنجشنبه - 13 ارديبهشت - 1403
ساعت :

والا مردی که هرگز همرنگ جماعت نشد!

آیین نکوداشت خدمات علمی و فرهنگی دکتر "سیدعباس امام"، پژوهشگر، خوزستان‌شناس و استادیار آموزش زبان انگلیسی دانشگاه شهید چمران اهواز، شامگاه ۸ اسفند ۱۴۰۲ در اهواز برگزار شد.

به گزارش حبیب خبر، در این آیین- که در کتابخانه تخصصی خوزستان‌شناسی علوم ایران برگزار شد- دکتر سیدعباس امام درباره مسایل مربوط به خوزستان‌شناسی گفت: همان طور که بارها گفته‌ام بنده توجه‌ام به خوزستان‌شناسی را از غربی‌ها و ایران‌شناس‌هایی آموختم که سال‌ها در حوزه فرهنگ و تاریخ و تمدن ایران بدون چشمداشت تحقیق و پژوهش کردند.

والا مردی که هرگز همرنگ جماعت نشد!

او ادامه داد: بنابراین همواره از آن‌ها دفاع کرده و می‌کنم و در راستای تلاش‌ها و توانمندسازی فرهنگی ملت ایران با آنچه غرب‌ستیزی نامیده‌ام بسیار مخالف هستم و همواره از آن خواهم گفت.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به این سخن که برخی خوزستان را سکوی پرتاب برای افراد قرار داده‌ اند، گفت: من با آن‌ها مخالفم اما با برخوردهای ضد عقل نیز به شدت مخالف هستم.

امام خاطر نشان کرد: برای خوزستانی‌ها از هر قوم، قبیله و... هیچ گونه تمایز خاصی قایل نیستم و معتقدم تمام افرادی که خوزستانی نیستند اما در ۱۲۰ سال گذشته در رشته‌ها و حوزه‌های مختلف خوزستان کار کردند حق بسیار بزرگی در این استان دارند.

* بزرگداشت انسان‌های تاثیرگذار واجب و وظیفه اجتماعی است

والا مردی که هرگز همرنگ جماعت نشد!

همچنین یک استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: بزرگداشت انسان‌هایی که بر زندگی دیگران تاثیر داشتند واجب و وظیفه اجتماعی است و امیدوارم چنین برنامه‌هایی برای همه افرادی که سال‌های خود را در حوزه‌های مختلف فرهنگی صرف کردند به صورت مستمر برگزار شود.

دکتر "منوچهر جوکار"، با اشاره به این‌که دکتر سیدعباس امام چندین نسل دانشجو را تربیت کرده و در بیرون از دانشگاه نیز انسان تاثیرگذاری است، بازگو کرد: اگر بخواهم ایشان را توصیف کنم باید بگویم که ایشان هنرمند است زیرا هنر شایستگی، لیاقت و برازندگی است که این ویژگی‌ها را در دکتر عباس امام به شکل‌های مختلف دیده‌ام.

او ادامه داد: شجاعت، صداقت و صراحت و گاهی لجاجت، کوشندگی مداوم و ایران‌دوستی و پیگیری کار تا رسیدن به نتیجه مطلوب از ویژگی‌های بارز ایشان است و در این زمینه بسیار کوشیده است به آنچه عشق ورزیده اهمیت و به علایق خود هویت بدهد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز یادآور شد: دکتر عباس امام از معدود افرادی است که دانش زبان انگلیسی را در خدمت دانش‌های دیگر گرفته است و این واقعا شایسته تقدیر است.

والا مردی که هرگز همرنگ جماعت نشد!

* اعتماد به نفسی که به سقف نزدیک می شود!

یکی دیگر از استادان دانشگاه شهید چمران اهواز در سخنانی از رفتار شناسی شخصی، شخصیت هیات علمی و همچنین خوزستان پژوهشی دکتر امام سخن گفت.

دکتر "محمدرضا علم" بازگو کرد: دکتر امام در بخش اخلاقی و رفتاری انسان صادقی است و در کار صداقت اش را به روشنی دیدم؛ چیزی که نیاز امروزه ما است. دوم شجاعت در بیان است. او در بیان افکار و عقاید خود کاملن آزاد و رها و بدون ملاحظه است. البته صمیمانه بر عقاید خود پافشاری می کند.

او ادامه داد: دکتر امام خاکی و مردمی است. با همه ی قشرها نشست و برخاست داشته است. اخلاق خوش و طبع ملایم او برای من جذاب بود. البته این طبع ملایم گاهی سبب عصبانیت مخاطب می شد اما خودش خونسرد بود. دارای اعتماد به نفس بسیار خوب و بالایی است و بعضی وقت ها هم به اعتماد به سقف نزدیک می شود!

دکتر علم گفت: آقای دکتر امام با شما مشورت می کند اما کار خودش را پی می گیرد! او زبان را وسیله ای می کند تا در خدمت اندیشه ورزی و نقل اندیشه های غربی، شرقی و عمومی و جهانی در درون کشور باشد که از دید من بسیار خوب بوده است.

* بزرگداشت بیهقی خوزستان

والا مردی که هرگز همرنگ جماعت نشد!

یک روزنامه‌نگار و منتقد نیز در آیین نکوداشت دکتر عباس امام گفت: معتقدم در مراسم بزرگداشتِ آخرین نفر یا آخرین نسل از کسانی هستیم که آزاد می‌اندیشند و آزاد و رها می‌نویسند.  شاید ما در نسل‌ها و روزگاران آینده، نظیر چنین افرادی را نداشته باشیم.

دکتر "محمد مالی" توضیح داد: آقای دکتر امام در حوزه ژورنالیستی، پُرکاری عالمانه داشته است. این‌که بنویسی، زیاد بنویسی و همیشه بنویسی و در عین حال، خواندن شما از نوشتن شما پیشی بگیرد یک ویژگی خاص است که در دکتر امام وجود دارد.

او با بیان این مطلب که در سال‌های اخیر، انجام رسالت رسانه‌ای، توأمان با حریت و شجاعت، بسیار سخت شده است گفت: بزرگداشت دکتر امام، بزرگداشت روزنامه‌نگاری است که حریت و شجاعت، وجه بارز او در کار رسانه‌ای است.

این فعال سیاسی و اجتماعی ادامه داد: اصلاً اغراق نمی‌کنم اگر بگویم دکتر امام کسی است که او را می‌توانم بیهقی خوزستان بنامم.

مالی، دکتر امام را وجودی پُربرکت و ذی قیمت در عرصه علم و دانش خوزستان برشمرد و با انتقاد از تأسیس نشدن مکتب نظری خوزستان و حضور نداشتن در کنار مکاتبی چون تبریز و شیراز و اصفهان و مشهد، خاطرنشان کرد: یکی از افرادی که معتقدم می‌تواند قطعه‌ای از پازل مکتب خوزستان باشد، دکتر امام است.

او با اشاره به پژوهش‌ها، ترجمه‌ها و کوشش‌های نظری دکتر امام در حوزه‌های تاریخی، علمی و اجتماعی، او را واجد ویژگی‌هایی دانست که می‌تواند در ژانر خوزستانیِ خود، یک رفرنس ملّی باشد.

این روزنامه‌نگار، بایگانی ذهنی واژگان دکتر امام را مانند یک گنجینه پویا دانست و بازگو کرد: ویژگی کنش علمی دکتر عباس امام؛ رعایت بی‌طرفی و نداشتن وابستگی منطقه‌ای و قومی اوست.

مالی، امام را کارگر معدن واژه دانست و توضیح داد: امام، در شرایطی که ما در استفاده از تعابیر وواژه ها دچار یک اسراف شده‌ایم، با نهایت وسواس و دقت وارد ساحت واژه می‌شود که انگار می‌خواهد ان را استخدام کند.

این روزنامه‌نگار، در ادامه گم‌گشته امروز ما را در خوزستان یا حتا جامعه ایرانی، گفت‌وگو دانست و بازگو کرد: دکتر امام اهل و سفیر گفت‌وگوست و شما را به گفت‌وگو وادار می‌کند.

مالی، دکتر امام را مصداق جمله‌ای از بنجامین فرانکلین دانست که گفته است یا کاری بکن که ارزش نوشتن دارد یا چیزی بنویس که ارزش خواندن داشته باشد.

او دکتر امام را برانگیزاننده مخالفت با متن‌هایش دانست و گفت: ذهن دکتر امام همواره دچار بارش فکری است و از این منظر مسأله‌محور و دردمند است.

مالی، در پایان گفت: اعتراف می‌کنم ما در ساحت روزنامه‌نگاری خوزستانی، نتوانستیم از گنجینه‌ علمی که در دانشگاه چمران وجود دارد استفاده کنیم اما دکتر امام یک میانجی و یک پُل در میان دانشگاه و رسانه بود که می‌توانم بگویم دانشگاه و مطبوعات را آشتی داد.

* مناعت طبع، برجسته‌ترین ویژگی دکتر امام

والا مردی که هرگز همرنگ جماعت نشد!

همچنین یک عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران، برجسته‌ترین ویژگی دکتر امام را مناعت طبع دانست و گفت: این ویژگی در منش شخصی، آموزشی و در نگاه پژوهشی ایشان همواره مشاهده می شود.

دکتر "کیومرث رضوی‌پور"، گفت: دکتر عباس امام به خاطر والایی ذاتی که دارند هرگز حاضر نشدند زیر قید و بندهای اداری دانشگاه بروند و همرنگ جماعت شوند.

او ادامه داد: دکتر عباس امام در مجموع یک زیست علمی پاکیزه داشته‌اند و هیچ‌گاه شأن قلم را برای ارتقای عمودی، افقی یا مورب تنزل ندادند.

رضوی‌پور تصریح کرد: ایشان می‌توانند هر گاه دوست داشتند به گذشته خود نگاهی بیندازند و به مسیری که طی کرده‌اند با افتخار نگاه کنند و لذت ببرند و این توفیقی است که برای هر کسی میسر نمی‌شود.

او با بیان این‌که اندیشه از روش بی‌نیاز است، گفت: روش و قالب و فرمول متعلق به ذهن‌های بی‌خلاقیت است زیرا اگر شهامت فکری داشته باشید در هیچ قالبی نمی‌گنجید.

* صراحت وصف‌ناپذیر دکتر امام را باید ارج بنهیم

والا مردی که هرگز همرنگ جماعت نشد!

در ادامه یک عضو دیگر هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، با بیان این‌که در سه وجه علمی، فرهنگی اجتماعی دکتر عباس امام را می‌توان شناخت، گفت: ایشان بیش از ۲۰ اثر در حوزه تخصصی خوزستان‌شناسی، تالیف و ترجمه داشته و آثار بسیاری در نقد کتاب‌ها به سایت‌ها ارایه کرده‌اند.

دکتر "محسن صنیعی"، افزود: درباره شخصیت اجتماعی دکتر امام باید بگویم: در این سال‌ها و با گسترش فضای مجازی و بحران‌هایی که در حوزه استان داشتیم شاید کسی که بیش از همه حساسیت اجتماعی خود را نشان می‌داد ایشان بودند.

او گفت: دکتر عباس امام دارای صراحتی وصف‌ناپذیر است، صراحتی که گاهی لرزه بر اندام می‌اندازد و این نقد صریح و صراحتی که با صداقت و دلسوزی است را باید ارج بنهیم نه اینکه افرادی این صراحت را تحمل نکنند و آن را دشمنی بدانند.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که صلاحیت فرهنگی به اخلاق و منش فرهنگی است، افزود: این شخصیت فرهنگی با شنیدن برخی مطالب قالبی و بازدید شناخته نمی‌شود. این را می‌گویم زیرا افرادی از مجموعه همکاران ما تظاهر و ریا می‌خواهند و به اینان امتیار می‌دهند؛ اما دکتر عباس امام تنها فردی بودند که حاضر نشدند تن به این ظاهرسازی دهند.

* نگاه متفاوت دکتر امام به مسایل اجتماعی ایران

والا مردی که هرگز همرنگ جماعت نشد!

همچنین یک عضو هیات دیگر علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، در این برنامه خاطرنشان کرد: دکتر عباس امام نگاه متفاوتی به مسایل اجتماعی جاری ایران دارد. ما وقتی تاریخ را مطالعه می‌کنیم و به ساختارشکن‌های جامعه نگاه می‌کنیم متوجه این دیدگاه می‌شویم.

دکتر "یدالله مهرعلی‌زاده"، گفت: دکتر عباس امام به سهم خود از یگانه افراد و ممتازی است که توانسته با آزادگی و شجاعت و اقتدار حرف بزند و ساختارشناسی گفتمان راه بیندازد.

او افزود: دکتر عباس امام کسی بود که توانست گفتمان علمی دانشگاه را در بستر فرهنگی جامعه وارد کند و با ساختارشکنی علمی، مفاهیم اجتماعی و علمی پیچیده درون دانشگاه را به تاریخ، علوم تربیتی، اقتصاد، جامعه‌شناسی و به فرهنگ و حقوق پیوند دهد.

این استاد دانشگاه افزود: دکتر عباس امام سرمایه ارزشمند فرهنگی است و آرزو می‌کنم فرزندان ما راه او را ادامه دهند.

* شَمِ رسانه‌ای و روحیه پژوهشگری

والا مردی که هرگز همرنگ جماعت نشد!

در ادامه، یک فعال میراث‌فرهنگی در آیین نکوداشت دکتر عباس امام گفت: سخن گفتن درباره دکتر عباس امام که در حوزه فرهنگی جریان‌ساز است آن‌قدر ارزش دارد که وقتی می‌خواهیم در آیینی از ایشان تجلیل کنیم لازم است برای او سر پا بایستیم و دست بزنیم.

"مجتبی گهستونی" افزود: برای ما روزنامه‌نگاران و دوستداران میراث فرهنگی سخن گفتن از دکتر امام موجب می‌شود که به یاد پژوهشگرانی همچون باستانی‌پاریزی، منوچهر ستوده، علی دهباشی، ژاله آموزگار، آرش نورآقایی و دیگرانی بیفتیم که هر کدام چهارگوشه ایران را کاویدند و پویش کردند.

 روزنامه‌نگار خوزستانی ادامه داد: شَمِ رسانه‌ای و روحیه پژوهشگری دکتر امام موجب شد تا همواره پرسشگر باشد. سماجت و پیوستگی کار ایشان برای تحقیق درباره اندیمشک که زادگاه او است موجب شد تا کتاب‌هایی کاربردی را تألیف کند.

وقتی با یک یک آثار خود دست به توصیف محیط زندگی دوران گذشته‌اش زد، دست به خلق یک سری تحلیل هم زد. کوشش ایشان حتا موجب شد تا برای نخستین‌بار کتاب سفرنامه لافتوس به شوش منتشر شود.

انجام این ترجمه موجب شد تا انگیزه‌ای برای ترجمه دیگر آثار مرتبط با حوزه‌های تمدنی خوزستان شود. ایشان کوشید تا ثابت کند که دانشگاهیان هم بخشی از بدنه جامعه هستند و نباید صرفا در محیط دانشگاهی محصور ماند. بلکه باید مسوولیت اجتماعی داشت.

کوشش‌های دکتر امام در پژوهش و تحقیق در حوزه فرهنگی و اجتماعی استان موجب شد که خلا بسیاری از همکاران خود را در حوزه دانشگاه پر کند.

گهستونی افزود: دکتر عباس امام در هنگام گفت‌وگو برای خلق یک اثر فقط به محتوای صحبت‌ها توجه نمی‌کند، بلکه به اصطلاحات و فرهنگ خاص شخص و حتا نوع برخورد و رفتارهای اجتماعی او توجه دارد تا در نهایت تحلیل خود را ثبت کند و انتشار دهد. در واقع، کلیه عناصر فرهنگی موجود در فرد و در محیطی که در آن قرار گرفته از نظر دور نخواهد ماند.

این روزنامه‌نگار تصریح کرد: شک ندارم که دکتر امام در فعالیت‌های داوطلبانه اما موثر خود با انواع زخم زبان‌های اهل جامعه هم مواجه بوده، مثل هر اهل فرهنگی دیگر. اما درک ایشان از موضوعات موجب شد تا حرکت کرده و پدید آورنده باشد. اصلا به همین دلیل در این آیین نکوداشت گردهم آمدیم تا از تلاش‌های ایشان قدردانی کنیم.

گهستونی در پایان سخنان اش گفت: دکتر عباس امام بارها ثابت کرد که در معرفی افراد متعدد فرهنگی که گامی برای ایران و خوزستان و شهر زادگاه خود بر می‌دارند تنگ نظر و بخیل نیست. امام با سرمایه‌گذاری‌های فرهنگی و اجتماعی خود می‌کوشد تا به دیگران درس با هم بودن بدهد.

* قدرشناسی از شخصیت های بزرگ سبب پرورش نسل جوان ایران‌دوست می شود

 والا مردی که هرگز همرنگ جماعت نشد! آیین نکوداشت خدمات علمی و فرهنگی دکتر

در ادامه دیگر عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: بزرگداشت و بزرگ‌پروری و قدرشناسی از شخصیت‌های بزرگ نه تنها برای جامعه ایرانی ضرر و زیانی ندارد که سبب پرورش نسل جوان ایران‌دوست و تقویت امیدواری در آن‌ها و دلبسته ‌نمودن مردم به یکدیگر و در نهایت به ایجاد امنیت داخلی و خارجی کشور می انجامد.

دکتر "حسن دادخواه"، گفت: همکار و دوست دیرین، دکتر عباس امام را در دوران دانشجویی و در ساختمان سه‌گوش، محل دانشکده ادبیات و علوم انسانی، از دور دیده و به چهره می‌شناختم اما آشنایی و دوستی با ایشان در دوره اشتغال به عنوان عضو هیات علمی حاصل شد.

این استاد دانشگاه افزود: دکتر عباس امام در زمینه تخصصی زبان را تنها به عنوان یک وسیله برای بیان و انتقال اندیشه‌ها و ارتباط پذیرفتند و افزون بر تحقیق علمی و آکادمیک در باب شناخت واژگان و بافت زبانی مایل بوده و هستند که آن را در خدمت امور دیگری بگیرند.

دادخواه با بیان این‌که در جهان‌بینی و نگاه دکتر عباس امام موجودیت هر انسان بدون لحاظ کردن ملیت، دین و مذهب باورهای سیاسی، جنسیت و حتا جایگاه علمی و اجتماعی مورد اهتمام است، افزود: در عین حال جایگاه استان و وطن و حتا مکان کار برای ایشان مهم است و گواه این‌که ایشان به عنوان خوزستان‌شناس در فضای فرهنگی  و رسانه‌ای جایگاه‌ای ویژه دارد.

او با بیان این‌که این‌گونه جهان‌بینی نوعی تعهد و مسوولیت اجتماعی را در پی دارد، خاطرنشان کرد: این مسوولیت‌شناسی این‌قدر قدرتمند است که از یک فرد متخصص در رشته آموزش زبان کنشگری مردم‌دار و جامعه‌محور برآورده است که گستره و دامنه موضوعات در آثارش قابل بررسی است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: نگاه انسان‌شناسانه وی دامنه تحقیق در باب شناساندن الگوهای انسانی خوزستانی و غیر خوزستانی تاثیرگذار در توسعه استان را گسترش داده است.

والا مردی که هرگز همرنگ جماعت نشد! آیین نکوداشت خدمات علمی و فرهنگی دکتر

دادخواه معتقد است: افزون بر چیرگی دکتر عباس امام بر زبان انگلیسی که در ترجمه ایشان آشکار است چیرگی در زبان فارسی و سبک نو و رسانه‌ای فارسی‌نویسی درخور تامل است.

او ادامه داد: تیزهوشی و تشنگی وی به دانستن و تحقیق و حفظ اسناد تاریخی ایشان را از کنشگری اجتماعی و تمایل به بهبودی شرایط اجتماعی و بهبودی شغلی در دانشگاه بازنداشته است.

دادخواه با بیان این‌که دکتر عباس امام به آسانی و سریع به دیگران محبت می‌ورزد، گفت: این موضوع نیازمند نوعی شجاعت علنی، پایداری و ایستادگی در مسیری است که ایشان آگاهانه انتخاب کرده است.

والا مردی که هرگز همرنگ جماعت نشد!

او اضافه کرد: شجاعت علنی دکتر عباس امام سبب شده که تسلیم تصویر و اسطوره‌سازی‌ها و پذیرش بی‌چون و چرای آنچه مورد پذیرش اجماع است نشود. بنابراین باید بگویم که ایشان یک منتقد کاردان، پرحوصله و شکست‌ناپذیر است، اگر نگویم مرغش فقط یک پا دارد.

والا مردی که هرگز همرنگ جماعت نشد!

گزارش حبیب خبر حاکی است: در این آیین- که به همت انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران (شعبه خوزستان)، انجمن ایرانی تاریخ، کانون صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و کتابخانه تخصصی خوزستان‌شناسی علوم ایران برگزار شد- همچنین دکتر ناصری پور، سرکار خانم خضوعی و دکتر جبار رضایی، در ستایش گفتار، رفتار، کردار، دانایی، توانایی و سخت کوشی های دکتر عباس امام در گستره علم و دانش، فرهنگ و هنر، ادب و رسانه سخن گفتند.

والا مردی که هرگز همرنگ جماعت نشد!

همچنین در نماهنگی دکتر "میرجلال الدین کزّازی" استاد دانشگاه، نویسنده، مترجم، شاهنامه پژوه و پژوهشگر برجسته ایرانی در زبان و ادب فارسی، منش، والانگری، دانایی و کوشش های علمی و فرهنگی دکتر عباس امام را ستود.

* کشور به بزرگانی همانند دکتر "عباس امام" نیاز دارد

والا مردی که هرگز همرنگ جماعت نشد!

"یک پیشکسوت رسانه در حاشیه برگزاری آیین نکوداشت دکتر "عباس امام" به خبرنگار خوزی ها گفت: "آشنایی من با دکتر امام به تابستان سال ۸۳ برمی گردد که در روزنامه روزان به سردبیری استاد "عیدی محمد هاشمی" سرگرم کار شدم.

در این سال و سال های بعد که با استاد امام بیشتر آشنا شدم و او را دکتر خطاب می کردم واکنش نشان می داد و می گفت: " دکتر نیستم. فقط امام هستم." نه دوست داشت او را استاد خطاب کنیم نه دکتر؛ این در حالی بود که شماری از آدم ها بدون داشتن مدرک دانشگاهی خود را با واژه های دکتر و استاد می پوشاندند و چه عشقی هم می کردند وقتی چنین واژه گانی می شنیدند!

"حبیب اله بهرامی بیرگانی" ادامه داد: در آن سال ها استاد امام را انسانی فرهیخته، دانشور، دلسوز، آگاه و به روز می دیدم و در گفتمان ها هم جدی بود و هم شوخ سرشت و جدی بودنش هم برای ابراز شوخی های ظریف و نکته پردازانه اش بازدارنده نبود؛ اما ارزش و جایگاه انسان ها را به خوبی نکاه می داشت.

البته چند باری با هم درباره شهرهای مسجدسلیمان و اندیمشک گفت و شنود یا "کَل کَل" کردیم اما نه من خشنود می شدم نه او؛ چرا که مرغ های مان یک پا داشتند و فکر کنم هنوز هم مرغ من یک پا داشته باشد!

شاعر مجموعه شعر "عاشقانه های جنوبی" دکتر امام را از آن دسته انسان های بزرگ و دانشوری دانست که برای وصل کردن آمده اند و افزود: البته ما هم برای وصل کردن آمدیم اما نمی دانم چه گونه شد که در راه فصل کردن افتادیم! اما باور دارم که اگر درستکار و پاکدل باشیم و بتوانیم از تجربه های علمی و فرهنگی چنین بزرگ مردان خوزستانی- که نام، مرام، دانایی و توانایی شان زبانزد دانشجویان و استادان دانشگاه و مردمان رسانه است- بهره مند شویم؛ به راه وصل کردن خواهیم رفت.

"روزنامه نگار خوزستانی" پافشاری کرد: نه تنها خوزستان که استان های کشور به بزرگانی همچون دکتر عباس امام نیاز دارند. منش، رفتار، گفتار، کردار، افتادگی و مردم داری ایشان همچون چشمه ی زلالی است که هم زیستگاه ها را روشنا می بخشد و سبر و شاداب می‌کند و هم تشنگان رویدادهای فرهنگی و علمی را به شور و شوق در یادگیری و نوشیدن کاسه ای نور در راه رسیدن به آرامش فکری وا می دارد.

او گفت: نگارنده با این که سه سال از دکتر امام بزرگ تر هستم اما در برابر ایشان تپه ای هستم رو‌ به‌روی کوه و تنها هنگامی احساس بزرگی می کنم که در کنار این والا مرد مهربان و دانشمند باشم و از گفت و شنود با او بهره مند شوم.

"بهرامی" در پایان سخنان اش از برگزار کنندگان آیین نکوداشت دکتر عباس امام، بزرگ مرد فرهیخته و دوست داشتنی کشورمان- که با شنیدن نامش هم به آرامش می رسیم و شادمان می شویم- سپاسگزاری کرد.

* زاده دزفول و بزرگ شده اندیمشک

والا مردی که هرگز همرنگ جماعت نشد!

گفتنی است: دکتر "سیدعباس امام" زاده سال ۱۳۳۸ شهرستان دزفول است و بزرگ شده اندیمشک. او در سال ۱۳۵۸ در رشته زبان انگلیسی دانشگاه جندی شاپور (شهید چمران فعلی) پذیرفته شد. در سال ۱۳۷۰ نیز در مقطع کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی از دانشگاه شیراز فارغ‌التحصیل شد و دکترای خود را از دانشگاه علامه طباطبایی تهران دریافت کرد.

دکتر امام علاوه بر کارهایی که در زمینه رشته تخصصی خود انجام داده است تلاش‌هایش را عمدتا صرف مسایل مرتبط با ترجمه و نیز مسایل فرهنگی، ایران‌شناسی، اسلام‌شناسی و خوزستان‌پژوهی کرده است.

انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز تاکنون از دکتر امام سه کتاب در زمینه ترجمه کتبی و ترجمه شفاهی منتشر کرده است. او در هفته پژوهش سال  ۱۳۹۲ نیز به عنوان پژوهشگر برتر دانشگاه شهید چمران اهواز در زمینه ترجمه و تالیف برگزیده و معرفی شد. افزون بر این، امام مقالات بسیار زیادی در زمینه‌های فرهنگی، هنری، تاریخی، ادبی و غیره ترجمه و یا تالیف کرده که در نشریات گوناگون کشوری منتشر شده‌اند.

والا مردی که هرگز همرنگ جماعت نشد!

در پایان این آیین خودمانی، سرزنده و سرورانگیز، شماری از باشندگان در تالار با پیشکش هدایایی کوشش های بی همتای دکتر عباس امام در دستیاری به جامعه، خوزستان و کشور را ارج نهادند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید