امروز:
سه شنبه - 1 خرداد - 1403
ساعت :

آشنا: سالن‌های سینمای کشور هزارتایی می‌شود

معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی با اشاره به اقدامات توسعه‌ای و زیرساختی در حوزه سینمای کشور گفت: عزم دولت سیزدهم برای توسعه سینماها جزم است و به یاری خداوند تا پایان دولت سیزدهم تعداد سالن‌های سینمای کشور به هزار سالن می‌رسد.

به گزارش حبیب خبر از ایرنا، "قادر آشنا" شامگاه دوشنبه در آیین دومین جشن مهر سینمای ایران در خوزستان با حضور جمعی از هنرمندان و اهالی سینما با اشاره به روند شکل‌گیری جشن سینمای ایران گفت: پیش از این جشن روز سینما در روز ملی سینما و درتهران برگزار می‌شد از این رو با این رویکرد که جشن روز سینما تنها محدود به تهران نباشد و همه استان‌ها و هنرمندان کشور از آن بهره‌مند شوند طراحی را آغاز کردیم تا این رویداد در مقیاس ملی برگزار شود.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت حوزه سینما نباید فقط یک روز را برای سینما در نظر گرفت؛ ما در نظر داریم ۲۱ شهریور روز آغاز سال سینمایی باشد و براساس سال سینمایی، سینمای کشور را ارزیابی کنیم.

معاون سازمان سینمایی کشور به خروجی برگزاری نشست شواری عالی سینما ایران به ریاست معاون اول رییس جمهور در شهریور ماه سال جاری اشاره کرد و گفت: یکی از مصوبات مهم این نشست الزام بر سینمادار شدن شهرها بالای ۱۰۰ نفر تا پایان دولت سیزدهم بود؛ همچنین مقرر شد مسکن سینماگران در اولویت قرار گیرد که خوشبختانه کلنگ‌زنی مسکن هنرمندان کشور در منطقه پرند انجام شده است.

وی گفت: سال گذشته در ۲۱ استان کشور ۳۵۰ هنرمند تجلیل شدند که این موضوع موجب افتخار است و من براین باورم که به سینما و سینماگران باید توجه شود.

آشنا به رتبه‌ خوزستان در بخش‌های مختلف سینما اشاره کرد و افزود: خوزستان در حوزه آموزشگاه‌های آزاد رتبه سوم کشور، در حوزه زیرساخت رتبه ششم کشور و در حوزه فروش رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است.

* سینماهای قدیمی مخاطب ندارند

وی با اشاره به دلایل قرار گرفتن خوزستان در جایگاه هشتم فروش گفت: یکی از دلایل این موضوع عدم بازسازی و مدرن نشدن سینماهای قدیمی است سینماهایی که مدرن نشده‌اند مخاطب ندارند از این رو مسئولان باید تلاش کنند سینماهای استان را بهسازی و بازسازی کنند.

معاون سازمان سینمایی کشور نسبت به توسعه زیرساخت‌ها و تجهیزات سینمایی خوزستان اعلام آمادگی کرد و گفت: از مدیریت عالی استان می‌خواهیم نسبت به تامین تسهیلات سینمایی اهتمام ویژه داشته باشند.

وی یکی از شروط پروفروش بودن سینما را منوط به تجهیز بودن آن دانست و سینمای کوروش کشور را یکی از پرفروش‌ترین سینماهای کشور به خاطر امکانات بالای آن عنوان کرد.

آشنا یادآور شد: سهم خوزستان در تولیدات سینمایی پایین است در حالی که استان خوزستان با برخورداری از ظرفیت‌های متنوع می‌توند در حوزه تولید بدرخشد.

وی هشت سال دفاع مقدس را یکی از ظرفیت‌های خوزستان دانست که باید روی آن سرمایه‌گذاری شود.

معاون سازمان سینمایی کشور گفت: وقتی نام خوزستان می‌آید باید نام فیلم‌های خوب و فاخر دفاع مقدسی به ذهن برشد و این فیلم‌ها شاه بیت استان خوزستان شوند.

شهاوند مطرح کرد: سینما کلید پیشرفت کشور

* سینما کلید پیشرفت کشور

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان نیز در این آیین با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه سینما کلید پیشرفت کشور است بیان کرد: اهمیت سینما در دنیا به حدی است که کشورهای بزرگ در دنیا بخش زیادی از توان و سرمایه کشور خود را در این عرصه هزینه می‌کنند.

"عبداله افرازه شهاوند" به سینمای هالیود و قدرت نفوذ این سینما در دنیا اشاره کرد و گفت: سینمای هالیوود امروز قویتر از قدرت‌های سیاسی و اقتصادی در دنیا عرض اندام می‌کند.

وی سینما را یکی از ابزارهای غرب عنوان کرد که مفاهیم و سیاست‌های مد نظر خودشان را در قالب‌های هنری و از قاب سینما ارایه می‌دهند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان سینما را زبان دو سویه جامعه خواند که هم خواسته‌های مردم را منعکس می‌کند و هم آموزه‌هایی را از جامعه به مردم عرضه می‌کند.

وی با اشاره به تعاریف بزرگان اهالی سینمای کشور و پیشکسوتان از حوزه سینما و کارکردهای آن گفت: براساس این تعاریف وظیفه سنگینی در این زمینه بر دوش ما به عنوان مسئولان و حامیان این حوزه و هنرمندان وجود دارد و این هنر باید در مسیری حرکت کند که موجبات اعتلای جامعه را فراهم آورد.

* توجه به الگوسازی در سینما

شهاوند بر موضوع الگوسازی در سینما تاکید کرد و آن را یکی از دغدغه‌های مهم که باید مورد توجه جدی قرار گیرد عنوان کرد و گفت: سینمای هالیوود و بالیوود براساس اهداف خود الگوسازی می‌کند و ما شاهد هستیم برخی شخصیت‌های این کمپانی‌های بزرگ ملکه ذهن جوانان و نوجوانان شده است.

وی افزود: با توجه به ریشه‌های تاریخی، دینی و مذهبی کشور باید الگو سازی در این زمینه در سینمای کشور به عنوان یک دغدغه برای سینماگران تبدیل شود.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان ادامه داد: البته براساس پیشینه سینمای کشور، سینمای ایران را در خارج از مرزها به عنوان سینمای انسانی می‌شناسند.

وی به وظایف و رسالت‌ در قبال هنر هفتم اشاره کرد و گفت: سینما باید عامل انتقال ارزش‌ها و هنجارها و بیانگر فرهنگ و تاریخ کشور باشد که در این زمینه با حد مطلوب فاصله وجود دارد چراکه از داشته‌های تاریخی و فرهنگی کشور بهره حداکثری حاصل نشده است.

شهاوند در ادامه سینما را یکی از قوی‌ترین بخش‌های حوزه ارتباطات جمعی دانست که بر نهادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تاثیر بسزایی دارد.

وی بر معرفی قابلیت‌های، بالابردن شناخت مردم از فرهنگ و شناساندن فرهنگ خود به دیگران و ارتباط با دنیا از کارکردهای مهم سینما برشمرد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان در ادامه سخنان خود مشکلات سینما در ابعاد مالی اشاره کرد و گفت: سالیان مدیدی است که سینما و فرهنگ زیر سایه مسایل دیگر قرار گرفته‌اند.

وی بر تقویت ارتباط مردم با سینما و اولویت قراردادن آن تاکید کرد و توضیح داد: سینمای خانگی درسال‌های اخیر آثار خوبی داشته است و و سطح وسیعی از مخاطبان را به خود جذب کرده است از این رو باید بتوانیم از این ظرفیت در راستای الگوی‌سازی بهره‌مند شویم.

شهاوند به کمرنگ شدن حضور مردم در سینماها نیز اشاره کرد و گفت در این زمینه باید راهکارهای برای حضور مردم در سالن‌های سینما نیز چاره اندیشی شود.

منادی خبر داد: رشد ۱۷۰ درصدی فروش سینماهای خوزستان در نیمه نخست امسال

* رشد ۱۷۰ درصدی فروش سینماهای خوزستان در نیمه نخست امسال

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز جشن مهر سینمای ایران را از دستاوردهای خوب دولت سیزدهم در راستای عدالت فرهنگی و هنری عنوان کرد و گفت: مسئولان کشور و استان قدر هنرمندان را می‌دانند امیدواریم این جشن آغازگر حرکت‌های خوب فرهنگی و هنری باشد.

"مجید منادی" با اشاره جایگاه خوزستان در سینمای کشور و هنرمندان بزرگی که از این استان در سطح ملی و بین المللی می‌درخشند اشاره کرد و گفت: در ۶ ماهه نخست سال جاری رشد ۱۷۰ درصد فروش سینمای‌های استان را شاهد بودیم.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید