امروز:
يكشنبه - 16 ارديبهشت - 1403
ساعت :

ماهِ مظلومیت سیل‌زدگان پشت ابر نمی‌ماند
 

اهواز- حبیب نیوز: نزديك به 3 ماه از جاري شدن سيل و سيلاب در بخشي از خاك گهربار خوزستان مي گذرد. خاكي كه سرزمين مردمان سخت كوش و محروم از زر خوزستان زرخيز است. خاكي كه براي خوزستاني هاي ايثارگر و وفادار به دين و ميهن بسيار با اهميت است و مي توان به حماسه آفريني هاي آنان در هشت سال دفاع مقدس اشاره كرد.

آري! عده اي از روستاييان خوزستاني در جاي جاي مناطق روستايي و شهري دچار طغيان سيل شدند و خانه و كاشانه خود را از دست دادند و مدتي آواره دشت ها و بيابان ها و ديگر مناطق استان شدند؛ اما حالا كه آب ها از آسياب سيل افتاده و به خانه هاي مخروبه خود وارد شده اند، نيازمند حمايت هاي عملي از سوي مسوولان هستند و نيازي ندارند كه در دعواهاي سياسي- كه موجب تضعيف وحدت و همدلي مسوولان و نيز مردم مي شود- ورود كنند و تنها به داشتن يك سرپناه محكم و نيز آماده شدن زمين هاي كشاورزي شان فكر مي كنند كه در اين باره مسوولان استان بايد از جان مايه بگذارند كه ان شاا... با پيگيري هاي استاندار تلاشگر خوزستان، شكوفه هاي اميد در نگاه سيل زدگان گل خواهد داد.

گزارش "حنان سالمی" خبرنگار خبرگزاری فارس از اهواز را با هم مي خوانيم:

"اینکه سیل چه بلایی بر سر مردمان دردکشیده و دم برنیاورده خوزستان آورد بر کسی پوشیده نیست؛ ريیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان میزان خسارات بخش کشاورزی را رقمی معادل 2000 میلیارد تومان ارزیابی و اعلام کرد که 170هزار هکتار از اراضی کشاورزی به‌صورت 100درصدی خسارت دیده و به زیر آب رفته‌ و 54 هزار هکتار نیز دچار خوابیدگی شده‌اند؛ این اعداد آمار دقیق و شریفی است اما آمارها چه معنایی می تواند داشته باشد وقتی پاسخ مناسبی برای آن‌ها نیست؟!

این 170هزار هکتار، زمین کشاورزی چند هزار روستایی بود؟ آرزوی چند خانواده زیر آب دست و پا زد و خفه شد؟ از فروردین تا خرداد، 3ماه سپری شده اما آن‌ها چه خورده و زیر کدام سقف آرام گرفته‌اند؟

روند پرداخت خسارات به سیل‌زدگان خوزستانی، حتی به‌رغم تمام وعده‌های سفت و سخت ریاست جمهوری به دو گونه در حال سپری شدن است که سرعت آن در هر کدام مختلف است؛ یک گونه‌ی جلسه‌ای پرداخت خسارت به سیل‌زدگان که مرتب، اتوکشیده و مجلسی است و حرف‌ها و وعده‌هایش با سرعت تمام و براي تامین خوراک رسانه‌ها در حال بازگو شدن است و گونه دیگر که روند کندش بعضا صدای خود زمین‌های کشاورزی را هم درآورده، گونه عملی پرداخت خسارات سیل است.

 

*اهالی خسرج و مگرن3 در تبِ بی‌خانمانی

دو روستای خسرج و مگرن3 به‌طور 100درصدی از سیل آسیب دیده‌اند؛ آب پشت سدها را بر زمین‌های کشاورزی، محل امرار معاش، منازل مسکونی و اسباب‌ و وسایل این دو روستا باز کردند و حالا پس از روزها بی قراری، ضمن تشکر از صبوری و رضایت شان مبنی بر رهاسازی آب بر زمین‌های کشاورزی‌ای که محل ارتزاق شان بود، چند کانکس کولردار را به آن‌ها داده‌اند؛ 3ماه گذشته اما تنها تصویر روشن کودکان این دو روستا از آینده، کانکس‌هایی است که منت کولردار بودن اش را تا توانستند بر سرشان کوبیده‌اند!

 

*لباس ویرانی بر تن خانه دوم

وقتی خبری از خانه اول نباشد خانه دوم که جای خود دارد؛ درست وقتی که در سایر استان‌ها، دانش‌آموزان از اتمام سال تحصیلی خوش حال و در حال برنامه‌ریزی برای 3ماه تابستان‌اند، مدارس روستاهای سیل‌زده خوزستان جز ویرانی لباسی بر تن ندارند و 716 هزار و 698 دانش‌آموز سیل‌زده‌اش با نگرانی به فکر 100روزِ مانده تا شروع سال تحصیلی جدید هستند؛ 100روزی که هر اقدامی در آن می تواند تضمینی بر آینده تحصیلی شان باشد.

در جریان سیل اخیر، 85 مدرسه به طور کامل تخریب و 160مدرسه دچار آسیب شدند که طبق اعلام استاندار خوزستان، وزارت نفت هزینه 50میلیاردتومانی تعمیر و تجهیز این مدارس را تقبل کرده است اما باید دید چه زمانی این هزینه را و با توجه به بازه زمانی کوتاهِ 100روز مانده تا شروع سال تحصیلی به آن‌ها تخصیص خواهند داد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر نیز در اين باره گفت: "به علت آسیب‌هایی که به مدارس وارد شده است، دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده امکان حضور در مدارس را در سال جاری از دست دادند و کاهش ملموس روزهای تحصیلی قطعا ضررهای خود را در آینده تحصیلی دانش‌آموزان نشان خواهد داد؛ آنچه مشخص است این است که سال تحصیلی جدید به زودی آغاز می‌شود و آماده‌سازی مدارس آسیب‌دیده از سیل و به خصوص در مناطق روستایی بسیار ضروری است."

 

*خساراتی برای جبران نشدن

خسارات سیل سال95 جبران نشده، خسارات سیل بهمن97 و فروردین98نیز به آن اضافه شد؛ آیا روستاییان بخشی از این استان نیستند؟ آیا خساراتی که به اموال، زمین، منزل و لوازم‌خانگی آن‌ها وارد شده به چشم نمی‌آید که این گونه بی‌تفاوت از کنار صبوری آن‌ها می گذریم؟!

روستاهای خوزستان ویران بود اما سیلاب ویرانه‌ترشان کرد و حالا اگر وارد روستاهای سیل‌زده شوید جز دیوارهای نیمه فروریخته‌ی نم زده و کودکان و زنان پریشانِ نامه به دستی که هر خودرو شیشه‌دودی را فرشته نجات خود می‌دانند نخواهی دید!

چه کسی پاسخ گوی تنش عصبی مردانی است که همه چیز خود و خانواده‌های شان را نابه‌سامان می‌بینند؟ چند نوزاد در اردوگاه‌های اسکان اضطراری سیل‌زدگان به دنیا آمده؟  چند مسوول استانی در این اوضاعِ سردرگم، به نیت نمایندگی مجلس از سِمت خود استعفا داده‌اند؟! مگر تعریف نماینده مجلس بودن همان تدبیر امور مردم و دفاع از مطالبات آن‌ها نیست؟ آیا نمی‌شد در همان پست‌های قبلی امور مردم را تدبیر و حقوق شان را مطالبه کرد؟!

"به راستی مقصر واقعی کیست؟" این سوالی است که رئیس مجمع نمایندگان خوزستان نیز خواستار پاسخ گویی مسوولین مربوط به آن است كه در اين باره مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه در سیلاب اخیر هیچ کس به عنوان مقصر معرفی نشده است، گفت: "وقوع بلایای طبیعی همچون زلزله، سیل و سونامی در دنیا معمول است به همین دلیل نمی توان در این حوادث کسی را مقصر دانست، البته بر اساس ظرفیت زیرساخت ها، میزان مقابله با خطر متفاوت است."

ايزدجو نمره سازمان آب و برق را در مدیریت سیل، ۸۵ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز ارزیابی کرد و افزود: "به نظر من عملکرد خوزستان، اعم از استانداری، هواشناسی، آب و برق، فرمانداری ها و دهیاری ها در سیل اخیر قابل قبول و قابل دفاع بوده و خسارت هایی که وارد شده حداقل اتفاقی بوده که می توانست رخ دهد، چنانکه سیلاب به برخی شهرها راه نیافت و تخلیه روستاها نیز حداقلی بود، از سوی دیگر بازگرداندن اهالی به روستاها نیز در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شد."

او درباره تاثیر پیش بینی های هواشناسی بر وقوع سیلاب نیز گفت: "اگر اطلاعات هواشناسی دقیق تر بود عملکرد سازمان آب و برق در مدیریت سیلاب ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش می یافت."

ایزدجو افزود: "پیش بینی های هواشناسی در دو دسته فصلی و کوتاه مدت انجام می شود، این در حالی است که پیش بینی های فصلی که مبنای برنامه ریزی مخازن سدها قرار می گیرد، نه تنها در کشور بلکه در دنیا از دقت بالایی برخوردار نیستند."

آري! امروزه سيلي و سيلابي اگرچه به ظاهر نيست اما آثارش هنوز بر جاي جاي زندگي سيل زدگان باقي مانده است و روزان و شبان آن ها را تار كرده است.

لازم است مسوولان مربوط با تمام توان و همانند 8 سال دفاع مقدس بسيجي وار به وادي پساسيل ورود كنند و نگذارند سيلزدگان خوزستاني بي پناه و مستاصل بمانند...

 

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید