امروز:
پنجشنبه - 13 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 تابش

از دسته برنامه های جانبی- که در پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان برگزار شد- دیدارگاه ادبی "شهر نور" بود که با اجرای بی کم و کاست و عالی استاد "فردین کوراوند" شاعر و نویسنده کشورمان همراه بود.

به گزارش پایگاه حبری- تحلیلی حبیب خبر، کوراوند، اجرای این برنامه را بایستگی شاعران به برنامه های مناسبتی دانست و با سپاسگزاری از خانم ها "بیگدلی"، "خضوعی" و آقایان "نیسی" و "ساعدی" و مدیریت خانه مطبوعات و رسانه خوزستان، معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ خوزستان را برای خوش آمد گویی فرا خواند.

سرکار خانم "مهرانگیز بحیرایی" آمد و به باشندگان خوش آمد گفت و ابراز شادمانی از این که خود را در میان استادان شعر و ادب می بیند و شعرهای زیبای شان را می شنود.

نخستین شاعری که پشت سکوی سخنرانی رفت "حبیب اله بهرامی بیرگانی" پیشکسوت ادبیات و رسانه بود که با یک شعر سپید به کربلای "غزه" رفت و گفت:... در وسعت زخمی آزادی/ در کربلای غزه خواهیم ماند. سپس یک دوبیتی خواند": شب قدر است و دل ها بی قرارند/ و دیگر طاقت دوری ندارند/ علی جانم بگو پس کی می ایی؟/ که دستانت به دل هامان ببارند.

تابش شاعران خوزستانی در

دومین شاعر این دیدارگاه، استاد "فرهنگ دشتی" از شهرستان آبادان بود که پس از فراخوانده شدن با صدای رسا گفت: "این روزها حال جهان در وضع هشدار است/ برخیز و فریادی بزن این کم ترین کار است/ در پیچ تاریخی دوران فتنه بسیار است/ شمشیر بردار ای برادر جنگ دشوار است..."

آن گاه سرکار خانم "محدثه الماسی" آمد و شعری را پیشکش کرد به کودکان غزه: "خانه خالی شد از عطر نان و پُر شد از بوی باروت و خنجر/خسته ام از هیاهوی نفرت، خسته از این هوای مکدر/ آسمان زیر دندان موشک خونچکان سینه ماه نستوه/ می رود در غروبی غم انگیز نعش خورشید بر شانه ی کوه..."

چهارمین شاعری که سخن آغاز کرد استاد "یوسف شرحانی" بود که قصیده ای به زبان عربی خواند.

تابش (شهر نور) در نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان

 در ادامه استاد "علیرضا شکرریز" شاعر و منتقد برجسته کشور و رییس انجمن شعر اهواز این چنین خواند:" به قرآن/ چشم هایم هی می دود/ هی زمین می خورد/ مگر باد نمی دانست/ از کتابی پرده برداری کرده است/با کلماتی از نور..."

او همچنین شعری برای غزه خواند:"کودکم/ اشک های تو/ گنبد آهنین را ذوب می کند/ نقطه به نقطه/ از خودکار موشک می سازد/ یارب یارب تو کوتاه نمی آید/اسماعیل را بیدار می کند/ ابراهیم را بیدار می کند/ و ذوالفقار دم و بازدم را/ از گلوی خوک خوران خواهد گرفت...

پس از شعر خوانی استاد شکرریز، نوبت به سرکار خانم "زهرا شعبانی" رسید و غزلی را به امام عصر(عج) پیشکش کرد: " شام دنیا اگرچه تاریک است، در دل عاشقان ولی غم نیست/ غیر اندوه دوریت ای ماه، غصه دیگری در عالم نیست/ عشق چیده است سور و ساتش را، نقل و شیرینی و نباتش را/چشم بر راه مانده باز اما، چای میهمانی جهان دم نیست..."

"سجاد خسروی" هفتمین شاعر خوش صدایی بود که از شهر زنده یاد قیصر امین پور (گتوند) شعر خواند و گفت:"این رد پای ماه کیست/ این ماه رد پای کیست/ این مرد، این مرد انبان به دوش/همبازی کودکان یتیم/پر از فریادهای خاموش/ماه در کوچه های تاریک کوفه/دنبال رد پای ماه کیست/یتیمان در انتظار خرمای دست هایش/آن نخل سربلند سر به زیر/ تقسیم می کرد مهربانی را/میان کودکان یتیم..."

او همچنین شعری را به کوکان فلسطین پیشکش کرد.

سرکار خانم "فرادین فروغی" دیگر شاعر دیدارگاه ادبی شهر نور بود که گفت: آیا پدر امروز می آید؟ از مادر این را باز پرسیدم/ نه کودکم فردا همین فردا، آن روز حرفش را نفهمیدم/من در تمام کوچه های شهر، دنبال چشمان تو می گشتم/ در قحطی آن روزهای سخت، دنبال باران تو می گشتم/ یک شب میان خواب و بیداری، دیدم که از راه آمدی انگار/ گفتم دوباره من پدر دارم، مادر بیا می ماند او این بار....؟  

تابش (شهر نور) در نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان

واپسین شاعری که در حضور "مجید منادی" مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و "سیدمحسن موسوی زاده" نماینده منتخب مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس شورای اسلامی و "علی بهمن" مدیرعامل خانه مطبوعات و رسانه استان، سخن "شهر نور" را بانگ زد، استاد "وحید کیانی" شاعر خوزستانی بود که گفت: " هر سنگ پرنده ای است/ جز بوسه به منقار ندارد/ وقتی به سوی آزادی/ پرتاب می شود."

او در ادامه از برگزارکنندگان این رویداد (مجید منادی مدیرکل فرهنگ خوزستان و همکاران توانمندشان) و همچنین حضور دست اندرکاران خانه مطبوعات و رسانه استان سپاسگزاری کرد و چند دوبیتی بختیاری خواند و یک شعر نیمایی هم به کودکان غزه پیشکش کرد :"جهانی خسته از رنجی سِترگم/مَتل خوان جنون میش و گرگم/ ندارد قِصه ای بی غُصه ای عشق/ دل تنگ من و مادر بزرگم..."     

و اما پایان بخش این دیدارگاه نورانی، سخنرانی "سیدمحسن موسوی زاده" بود.

* خوزستان در پرورش استعدادها و توانش قرآنی پیشرو است

نماینده منتخب مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس شورای اسلامی در سخنانی از دکنر منادی مدیرکل فرهنگ خوزستان و همکاران تلاشگرشان در برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان سپاسگزاری کرد و گفت: خوزستان زرخیز به ویژه کلان شهر اهواز در نعمت ها، خیرات و برکات در کل کشور سرآمد و در پرورش استعدادها و توانش قرآنی پیشرو است.

موسوی زاده، بازگو کرد: امروزه گروه های تواشیح ما در هندوستان، پاکستان و در جای جای کشور با اجرای برنامه های ارزشمند افتخار می آفرینند. باید قدر این جوانان توانمند را بدانیم و در پرورش و حمایت از شاعران، ادیبان، طراحان در رشته های گوناگونی که امروز در نمایشگاه دیدم بکوشیم.

او خطاب به مدیرکل فرهنگ خوزستان گفت: آقای منادی! بنده به عنوان منتخب مردم با صدای بلند اعلام می کنم: کنار شما، یار شما و عضوی از مجموعه شما خواهم بود. هرجایی که وجود بنده لازم باشد و امر بفرمایید خواهم آمد و پیگیر امور در استان و پایتخت حواهیم بود تا ان شاء الله بتوانیم استعدادهای ناب خوزستان را در بخش های ادبی، هنری، ورزشی، اقتصادی و فرهنگی به ویژه در امور قرآنی، تواشیح و مذهبی- که امروزه در کشور سرآمد هستیم- شناسایی، کمک و حمایت کنیم تا شکوفا و خودکفا شوند. بزرگوارانی که افتخارهای این مرزو بوم هستند و باید با همدلی، همیاری و پشتیبانی، آنان را به جایگاه های شایسته شان برسانیم.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید