امروز:
جمعه - 28 ارديبهشت - 1403
ساعت :

اشراف منتقدان بر ادبیات ضعیف است

 یک داستان‌نویس گفت: اشراف و پیگیری از جانب منتقدان بر ادبیات ضعیف است و به همین دلیل اغلب آثار ادبی پس از اتمام توسط مخاطبان کتاب دریافت و قضاوت می‌شوند.

 عصمت حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: نقد ادبی مخاطب کتاب یا خوانشگر آگاه و سواددار بر روی قضاوت آثار ادبی اثرگذار است.

 او یادآور شد: نویسنده و شاعر برای مخاطب قلم به دست می‌گیرد. بنابراین تا وقتی که منتقد ادبی حرفه‌ای در این عرصه نباشد مخاطب خاص و آگاه و آشنا با ادبیات ایران و جهان می‌تواند نقد ادبی موثری داشته باشد.

 این داستان‌نویس با بیان این‌که کم‌وبیش منتقد ادبی حرفه‌ای پیدا می‌شود که نظرات کارشناسانه‌ای را برای آثار ادبی ارایه دهد اضافه کرد: با این حال به نظر می‌رسد نقد مفیدی برای تولیدات ادبی وجود ندارد چون اشراف آن‌ها بر ادبیات ضعیف است.

 نویسنده رمان «غزلی روی رعشه» گفت: هم‌اکنون در ادبیات ایران تعداد منتقدان ادبی کاردان و متخصص که به تاریخ ادبیات، آثار ادبی مختلف و انواع سبک‌های ادبی، یعنی از ابتدا تا به امروز ادبیات ایران، آگاهی کامل داشته باشند انگشت‌شمار است.

حسینی با اشاره به این‌که روش‌های مختلفی برای نقد ادبی وجود دارد متذکر شد: نقد صریحی که جنبه‌های ساختاری و محتوایی دو یا چند اثر از یک نویسنده یا شاعر را با داوری‌ صریح و گاه کوبنده مورد بررسی قرار می‌دهد می‌تواند دلیلی شود برای اینکه نویسنده و شاعر با تعهد و جدیت بیشتری به کار خود بپردازد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید