امروز:
شنبه - 15 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 یک شاعر و نویسنده معتقد است: نبود نگاه فرهنگی و توجه صرف به منفعت اقتصادی باعث تولید انبوه آثار از شاعرپندارهایی شده که روحیات مخاطب را درنظر نمی‌گیرند، آثارشان ارزش ادبی ندارد و جلوه‌گری ادبی می‌کنند.

 

 به گزارش حبیب خبر، فردین کوراوند در گفت‌وگو با ایسنا، رونق یا کسادی بازار مجموعه‌های شعر را در چرخه تولید، رابطه مستقیم با مناسبات اقتصادی و فرهنگی دانست و اظهار کرد: چارچوب نشر هم‌طراز با نیروی انسانی و هنرمندی رشد نکرده است و با اندکی تامل در این زمینه متوجه می‌شویم که این ضعف ریشه در کاهش توان مالی ناشران و نبود حمایت دستگاه‌های متولی کار فرهنگی دارد.

 

 او افزود: شرایط اقتصادی تولیدات فرهنگی را در اولویت چندم داده است و این امر باعث کسادی بیشتر بازار و بالا رفتن قیمت تمام شده کتاب به طور متقابل برای ناشران و مخاطبان شعر و ادبیات شده است.

 

 کوراوند با اشاره به اینکه حضور کارشناس و مشاور در حوزه ادبیات می‌تواند نقش‌آفرین و موثر باشد تصریح کرد: وقتی دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی فرهنگی افرادی را که با ادبیات بیگانه هستند روی کار می‌آورند به طور طبیعی نبود افراد متعهد در حوزه ادبیات به کاهش دقت نظر در نقد ادبی و نیز نقش‌آفرینی فرهنگی نادرست می‌انجامد.

 

 این شاعر به تاثیرگذاری و نقش‌آفرینی آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها بر فرهنگ جامعه اشاره کرد و گفت: ما از طریق این سازمان‌ها که همیشه و به طور مستمر با ادبیات در ارتباط هستند می‌توانیم فرهنگ و ادبیات رنگین‌کمان اقوام مختلف در خوزستان و جای‌جای کشورمان را در کنار زبان مشترک فارسی قرار دهیم و رشد فرهنگی جامعه خود را به مراتب بالاتر ببریم.

 

 کوراوند در پایان خاطرنشان کرد: شعر هنری هزار ساله در ادبیات، فرهنگ، علم و تاریخ ایران زمین است و همیشه رد یا تایید صلاحیت آثار حوزه‌های شعری و غنایی به الفاظ و واژگان به کار رفته در آنها بستگی داشته است و این امر بیش از هر چیزی این مفهوم را برای عموم القا می‌کند که در طول تاریخ محتوا، ارزش ادبی و توجه به مخاطب در شعرهای سنتی و نو مهم و تاثیرگذار بوده است.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظرات (2)

  • حامد

    پنج شنبه 26 خرداد 1401 - پنج شنبه, جون 16 2022 4:12:34pm

    احتمالا جناب کوراوند باکسی مشکل دارند ولزاین طریق وی را مخاطب قرار داده وگرنه نوع وسبک شما را جناب کوراوند که نباید تعیین بکنندکاش :جناب کوراوند می فرمودند که آثار شاعران تربیون دار ارزش ادبی ندارد

  • Hamid

    پنج شنبه 26 خرداد 1401 - پنج شنبه, جون 16 2022 10:48:48pm

    احتمالا جناب کوراوند مشکلی با کسی دارند که از این طریق می خواهند با طرف مقابلشان تسویه حساب بکنند وگر نه هر کسی سبک خودش را دارد و امثال جناب کوراوند که تریبونی در اختیار دارند قیم ووکیل ادبیات نیستند زیرا این که تریبونی در اختیار دارند