امروز:
جمعه - 14 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: خوشبختانه خوزستان یکی از استان‌های پیشرو در حوزه کتاب و کتابخوانی است و اتفاقات خوبی را در حوزه انتشارات شاهد هستیم.

 به گزارش حبیب خبر از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، "حجت‌الاسلام رضا کلاه‌کج" در مراسم رونمایی از پوستر چهارمین دوره کتاب سال خوزستان  یکی از نقاط قوت این استان را توجه خاص به بحث انتشارات و کتاب و کتابخوانی دانست و اضافه کرد: در جشنواره کتابخوانی رضوی که به میزبانی کتابخانه‌های عمومی خوزستان برگزار شد، شاهد استقبال خوبی از سوی مردم در این جشنواره بودیم.

 وی با بیان اینکه خوزستان امسال در بخش آموزش رایگان هنر در مناطق محروم رتبه اول کشوری را کسب کرد افزود: تا امروز نزدیک به 9 هزار نفر در این طرح ثبت‌نام کردند و از دوره‌ها بهره‌مند شدند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اعلام آمادگی کرده که 100 هزار نفر را در استان تحت پوشش این طرح قرار دهد که اگر اجرایی شود نتایج خوبی را در برخواهد داشت.

 حجت‌الاسلام کلاه‌کج خاطر نشان کرد: از آنجا که تمام محدوده خوزستان جزء مناطق محروم محسوب می‌شود در مناطق برخوردار هم می‌توانیم طرح آموزش هنر رایگان را داشته باشیم و امسال با حمایت وزارت ارشاد جوانان زیادی را تحت آموزش رایگان قرار دهیم.

 او با بیان اینکه یکی از سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه و افزایش کتابفروشی‌ها است تصریح کرد: اگر کسی بتواند در این حوزه سرمایه‌گذاری کند از سوی وزارت ارشاد مورد حمایت قرار می‌گیرد و این ظرفیتی برای بخش خصوصی است که اقدام به راه‌اندازی یا افزایش کتابفروشی‌ها داشته باشند.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به برگزاری کنگره ملی شهدای خوزستان در خرداد 1402 ابراز کرد: دبیرخانه انتشارات و چاپ کتاب در حوزه شهدا در این کنگره بر عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان است و در این رابطه سهمیه چاپ یک هزار عنوان کتاب به استان داده شده است.

 او افزود: در توافقی که با دست‌اندرکاران این کنگره صورت گرفته است قرار شده تمام کتاب‌ها توسط انتشارات خوزستانی چاپ شود و این اتفاق بزرگی در حوزه چاپ و نشر در استان خواهد بود. حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از چاپ کتاب هم با تامین اعتبار از وزارت ارشاد طبق روال سال‌های گذشته انجام خواهد شد.

 حجت‌الاسلام کلاه‌کج با اشاره به اینکه در بحث پویش نشاط نوروزی نیز خوزستان رتبه برتر را کسب کرد ادامه داد: در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که امسال برگزار شد، روستای باصدی شهرستان رامهرمز به عنوان روستای برتر کتاب و کتابخوانی معرفی شد و این افتخاری برای استان در حوزه کتاب است.

 او عنوان کرد: قصد داریم طبقه همکف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را تبدیل به نمایشگاه کتاب و کتابفروشی کنیم و از کسانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند دعوت می‌شود در این بخش مشارکت داشته باشند.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان بیان کرد: همچنین طرحی تحت عنوان راه‌اندازی کافه باغ کتاب و فرهنگ در نظر داریم که در صورت دریافت مجوزهای لازم از دستگاه‌های مربوطه می‌توانیم آن را در فضایی به وسعت 200 متر در بلوار ساحلی اهواز اجرا کنیم.

 او با بیان اینکه تمام حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 1400 در قالب جدول 17 محقق می‌شود تاکید کرد: سال گذشته 13 میلیارد تومان در قالب این جدول به خوزستان اختصاص یافت که بین مؤسسات توزیع شده و حوزه چاپ و نشر هیچ بهره‌ای از این اعتبار نبردند.

 حجت‌الاسلام کلاه‌کج گفت: امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قول اعتبار 30 میلیارد تومانی را به استان داده است که باید تلاش کنیم با ارائه برنامه‌ها و طرح‌ها و همچنین تقویت رسانه‌ها بخش قابل توجهی از این اعتبار را در حوزه کتاب و نشر جذب کنیم.

 او در بخش دیگری از سخنان خود به جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) اشاره کرد و یاد آور شد: خوزستان در این جشنواره در حوزه شعر عربی فعال است در حالی که محدودیتی برای شرکت در محورهای دیگر نداریم بنابراین پیشنهاد می‌شود برای سال آینده با توجه به اینکه خوزستان دروازه ورود تشیع و امام رضا (ع) به ایران است در حوزه چاپ و نشر کتاب‌های مرتبط با امام رضا (ع) حضور داشته باشیم.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید