امروز:
جمعه - 28 ارديبهشت - 1403
ساعت :

هویت فرهنگی مناطق محروم خوزستان احیا می‌شود

 

رییس حوزه هنری خوزستان از احیای هویت فرهنگی هفت منطقه کم برخوردار این استان با تولیدات هنری در چهار قالب فرهنگی با توجه به ظرفیت هر منطقه خبر داد و گفت: این طرح برای جبران کمبودهای فرهنگی مناطق کم برخوردار خوزستان اجرا می شود.

 

به گزارش حبیب خبر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری خوزستان ، محمد شهباز گهروئی یکشنبه با اشاره به یکی از طرح های در دست اجرای حوزه هنری خوزستان اظهار داشت: حوزه هنری طرحی را با عنوان «بازآفرینی هویت فرهنگی هنری در مناطق حاشیه و محروم» آغاز کرده است که یکی از عرصه های آسیب‌زا در زیست اجتماعی استان خوزستان ، حاشیه نشینی و محرومیت است.

 

وی با بیان اینکه اهواز به عنوان مرکز استان بیش از ۳۰۰ هزار نفر حاشیه نشین دارد خاطر نشان کرد : خوزستان با داشتن ۱۴ شهرستان محروم از استان هایی با درصد محرومیت بالا محسوب می‌شود ، به همین دلیل  این طرح برای مناطق محروم و حاشیه نشین تعریف شده است.

 

 شهباز گهروئی افزود:  اولویت در انتخاب این مناطق ، محرومیت مردم آن منطقه از نظر دسترسی به امکانات شهری و خدمات فیزیکی اقتصادی و نیز محرومیت از زیر ساخت های فرهنگی و خدمات فرهنگی است.

 

رئیس حوزه هنری خوزستان اظهار داشت: عمده مناطقی که به عنوان مناطق محروم یا حاشیه نشین مشخص شده‌اند دارای یک هویت مستقل و اختصاصی فرهنگی، هنری و اجتماعی در طول دهه های اخیر هستند و برخی مناطق قدمت ۱۰۰ ساله دارند.

 

تولید  ۲۸ اثر فرهنگی برای هفت محله حاشیه نشین

شهباز گهروئی با اشاره به  فصل اول احیای هویت فرهنگی مناطق محروم خوزستان گفت: هفت منطقه محروم در اهواز ، سوسنگرد و هویزه انتخاب شده و حدود ۹ ماه است که در این مناطق فعالیت فرهنگی در حال بررسی و اجرا است.

 

وی با اشاره به مناطق محروم شهرستان کارون، حصیر آباد، منبع آب، ملاشیه و کوی علوی در اهواز و نیز سوسنگرد و هویزه تصریح کرد: در این مناطق ۲ برنامه اصلی به موازات هم اجرا شد. در این مناطق حدود ۳۰۰ نفر شناسایی و اکنون درحال گذراندن دوره های توانمند سازی هستند.

 

رئیس حوزه هنری خوزستان با اشاره به  تولید مجموع ۲۸ اثر در چهار قالب  برای هفت محله حاشیه نشین  ادامه داد :  برنامه دوم شناسایی عناصر هویت ساز این مناطق بود که با استفاده از افراد هر محله  در چهار قالب فرهنگی اعم از کتاب، سرود، تئاتر و مستند اثر تولید شد ، آثار تولید شده شامل هفت مستند، هفت سرود ، هفت نمایش و سه کتاب است .

 

شهباز گهروئی تصریح کرد: پس از پایان ماه صفر آثار هر محله که براساس زیست بوم و وضعیت اجتماعی همان محله است برای مردم رونمایی می شود.

 

وی پوریا اشتری را «دبیر مرکز هنر مردمی» ، علی حیاتی «مستند»، آرش ساربان «نمایش» ، علی اکبر فلاحی «سرود»، امجد«کتاب» و اسماعیل حزباوی «توانمندسازی استعدادهای بالقوه» را به عنوان راهبران این طرح معرفی کرد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید