امروز:
شنبه - 15 ارديبهشت - 1403
ساعت :

مسابقه خاطره‌نویسی«ثبت چهل مکان، چهل خاطره، چهل رویداد» در خرمشهر

رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خرمشهر گفت: مسابقه خاطره نویسی «ثبت چهل مکان، چهل خاطره، چهل رویداد» باهدف ثبت ملی میراث ناملوس این خاطرات برگزار می شود.

به گزارش حبیب خبر به نقل از خبرنگار مهر، سجاد پاک گوهر ظهر امروز در جلسه کمیسیون بانوان که در سالن جلسات فرمانداری خرمشهر برگزار شد، اظهار کرد: خاطرات هر جامعه‌ای بخشی از میراث ناملموس آن سرزمین است و ثبت ملی میراث فرهنگی و باز آفرینی رشادت‌ها و دلاوری‌های هر جامعه می‌تواند زمینه ایجاد غرور و هویت بخشی به نسل حال و آینده را فراهم کند که بر همین اساس اداره میراث فرهنگی، گردشگری خرمشهر با همکاری شهروند مقیم و غیر مقیم خرمشهری خاطراتی را که در هر گوشه خرمشهر در دهه‌های گذشته دارند، جمع آوری می‌کند.

وی افزود: هدف از انجام این رویداد ثبت ملی، بازآفرینی و احیای خاطرات ارزشمند ارائه شده به صورت نصب تابلوی معرفی و راکت یا مولاژ در محل اتفاق افتادن آنها به عنوان مکان رویداد و نیز چاپ خاطرات به صورت کتاب خاطرات رویدادهای خرمشهر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری خرمشهر همچنین گفت: به بهترین خاطراتی که به صورت مکتوب یا مصور در قالب مسابقه خاطره‌نویسی «ثبت چهل مکان، چهل خاطره، چهل رویداد» به اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری خرمشهر ارسال شوند، جوایزی اهدا خواهد شد.

پاک گوهر با بیان اینکه این اقدام در راستای ثبت این خاطرات به عنوان میراث فرهنگی ناملموس است، از ثبت ملی سه بنای بازمانده از جنگ در خرمشهر در فهرست میراث فرهنگی ملموس نیز خبر داد و گفت: در راستای اجرای برنامه هفته دفاع مقدس ثبت ملی بناهای باقی مانده از جنگ نیز وجود دارد که سه بنا در حال ثبت ملی شدن هستند.

وی افزود: از جمله آثاری که در حال ثبت ملی شدن هستند می‌توان به مسجد صاحب الزمان اشاره کرد که در حال طی کردن روند ثبت ملی شدن است و همچنین در هفته گذشته اقدامات ابتدایی برای ثبت ملی شدن برخی دیوار نوشته‌های عراقی‌ها موجود در سطح شهر خرمشهر انجام شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری خرمشهر در ادامه به اقدامات مشابه انجام شده برای حفظ بناها و آثار بازمانده از دوران دفاع مقدس در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در بحث «حفظ آثار جنگ» کتابی منتشر شد که در خصوص حفظ بناهای باز مانده از جنگ خرمشهر است که در آن بررسی‌هایی را در خصوص موارد مشابه در سایر کشورها، قید شده است.

وی افزود: نتیجه این بررسی‌ها این بوده که در بسیاری از کشورها همچون آلمان، آمریکا و ژاپن آثاری از جنگ‌های خود را حفظ کرده و به آن می بالند اما هیچ رویکردی برای حفاظت از این آثار در خرمشهر وجود ندارد و تغییر این ذهنیت به عنوان هدف از انجام اقدامات دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، فراخوان این مسابقه منتشر شده است که در قالب این فراخوان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه ۱۲ مهرماه امسال اعلام شده و از علاقه‌مندان خواسته شده است برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال آثار به خرمشهر، بلوار ساحلی مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر مراجعه و یا از طریق شماره تماس ۰۶۱۵۳۵۰۲۰۱۵۶ و ایمیلاین آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید استفاده کنند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید