امروز:
يكشنبه - 17 تير - 1403
ساعت :

۱۲۰ کتاب دفاع مقدس در خوزستان رونمایی شد

۱۲۰ عنوان کتاب دفاع مقدس خوزستان در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی اهواز رونمایی شد

به گزارش حبیب خبر، در آیین رونمایی از ۱۲۰ کتاب دفاع مقدس- که با مشارکت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، نهاد کتابخانه‌های عمومی استان،  شهرداری اهواز، صداوسیمای خوزستان و حوزه هنری استان در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی اهواز برگزار شد-  رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور، خوزستان را استان خاطره ها دانست و اظهار کرد: خوزستان مرکز دفاع مقدس است که بیشترین حجم حملات و هجمه ها را داشت، اینجا میدانی است که سوژه های بسیاری برای نویسندگان حوزه دفاع مقدس دارد.

* خوزستان سرشار از سوژه های دفاع مقدس است

سرهنگ عباس بایرامی

سردار عباس بایرامی، با بیان اینکه هنوز نقش  خوزستان در جامع دفاع مقدس نوشته نشده است عنوان کرد: همه ی زوایای دفاع مقدس را در این استان می توانیم ببینیم و در واقع برجسته تر از این هشت سال در تاریخ خوزستان نداشته ایم، در زمینه دفاع هر چقدر سرمایه‌گذاری کرده و به نکات ریز  بپردازیم ، قطعا می‌توانیم به روایت‌های بیشتری دسترسی پیدا کنیم و درخواست من به مسئولان استان تشکیل قرارگاه ترویج دفاع و نهضت کارگاهی در استان است.

او خوزستان را سرزمین مشترک همه رزمندگان دانست و گفت: خوشحالم که در هفته دفاع مقدس مهمان اهالی پایتخت دفاع مقدس هستم.

سردار بایرامی به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: محقق شدن دستور فرماندهی کل قوا در باب صد برابر شدن فعالیت‌های حوزه دفاع مقدس نیاز به عزم و اراده ای از جنس دفاع مقدس دارد.

رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: اگر در دیگر استان ها توقع چاپ ده کتاب داشته باشیم این انتظار در خوزستان چند برابر است چون این جغرافیا لبریز از سوژه و بهانه‌هایی است که بتوان در مورد آن‌ها تولید محتوا کرد.

وی با بیان اینکه امروز از ۱۰۰ عنوان کتاب مکتوب و ۲۰ کتاب صوتی رونمایی خواهد شد، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۲۸ تا ۳۲ هزار عنوان کتاب دفاع مقدس وجود دارد که اگر اینها نوشته نمی‌شد، چیزی در اختیار آیندگان نبود. لازم است تلاش کنیم تا این کتاب‌ها به کارهایی مثل فیلمنامه، تئاتر، انیمیشن، موشن و فیلم بلند تبدیل شوند.

۱۲۰ کتاب دفاع مقدس در خوزستان رونمایی شد

رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس کشور با اشاره به اینکه در حوزه کودک و نوجوان بسیار عقب هستیم، اظهار کرد: اینگونه نیست که بگوییم کاری صورت نگرفته زیرا در حال حاضر سالانه بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ عنوان کتاب در این حوزه کار می‌شود اما آن کتاب جانداری که با تصویرگری خوب باشد و کودک را جذب کند، نبوده و لازم است در این زمینه کار شود؛ همچنین کتاب‌های صوتی تبدیل به کتاب‌های موبایلی کوتاه شوند تا کودک و نوجوان در حین کارهای روزانه خود یک موسیقی، داستان و خاطره‌ای از زندگی شهدا، رزمندگان و ایثارگران بشنوند.

سردار بایرامی گفت: به دلیل نزدیکی خوزستان به کشور عراق، مسئولیت شما در کار ترجمه بیشتر است، باید کتاب‌هایی کار شود که موجب تحکیم ملی و استحکام بین ایران و عراق شود؛ در ایام اربعین یکی از خواسته‌های مردم عراق کتاب‌های دفاع مقدس بوده و این معجزه انقلاب اسلامی است که طرف مقابل ما در جنگ اکنون به دنبال کتاب‌های دفاع مقدس ایران است.  

* روح حاکم بر دفاع مقدس را به نسل فعلی انتقال دهیم

نماینده ولی فقیه خوزستان

سپس نماینده ولی فقیه خوزستان در این مراسم ضمن تبریک به مناسبت سرآغاز ولایت امام عصر(عج)گفت: روح حاکم در ادبیات دفاع مقدس برگرفته از اسلام است و اسلام از زمان پیامبر در همه جنگ‌ها پیروز میدان بود و در جنگ 8 سال با تجهیزات اندک نظامی ، توانستیم بر دشمن پیروز شویم.

سید عبدالنبی موسوی فرد، با بیان اینکه هنر معجزه می‌کند، افزود:  قلم زدن در حوزه دفاع مقدس کاری ارزشمند است و باید بتوانیم روح حاکم بر دفاع مقدس را به نسل فعلی انتقال دهیم.

فرمانده سپاه خوزستان

* استفاده از دانش جنگ انقلابی در دفاع مقدس

در ادامه فرمانده سپاه خوزستان، با بیان اینکه دفاع مقدس رویدادی است که هرگز نباید فراموش شود گفت: درس‌ها و عبرت های دفاع مقدس باید در هر دوره‌ای تکرار شود و نگارش کتاب در این حوزه یکی از مولفه‌های جهاد تبیین است که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.

سردار سرتیپ پاسدار حسن شاهوارپور، با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم اتفاقات مهم تاریخ بشریت را در قالب داستان به بشریت منتقل کرده است، گفت: ضروری است که درس‌ها و عبرت‌های نهفته در حادثه مهم دفاع مقدس نیز در قالب کتاب و داستان به نسل‌های آینده منتقل شود.

فرمانده سپاه خوزستان با بیان اینکه ما در روزهای ابتدایی جنگ در زمینه دانش جنگیدن مشکل داشتیم چون دانش جنگ وارداتی بود، بیان کرد: طرح‌ها و برنامه‌هایی که از آموزه‌های خارج از کشور مثل اروپا و آمریکا آموخته بودند به ما یادآوری می‌کردند و اگر ما می‌خواستیم با دانش جنگیدن کلاسیک به میدان بیاییم موفق نمی‌شدیم؛ لذا از دانش جنگ انقلابی استفاده کردیم و موفق شدیم.

وی در ادامه افزود: مُکمل دانش جنگ، روحیه جهادی رزمندگان و ایثار و از خودگذشتگی مادرها و پدرهایی بود که پاره تن‌شان را به جبهه نبرد حق علیه باطل فرستادند‌.

سردار شاهوار با بیان اینکه امروز هیچ گره‌ای نیست که باز نشود، گفت: جمهوری اسلامی ایران با رویکرد انقلابی بر مصائب و مشکلاتی که در دوران دفاع مقدس رخ داد فائق آمد بی شک با همان رویکرد انقلابی قادر خواهیم بود بر مشکلات فعلی جامعه نیز فائق شویم.

وی با بیان اینکه ملتی که اجازه نداد یک وجب از خاک کشور زیر یوغ دشمن قرار بگیرد با همان رویکرد انقلابی مشکلات فعلی را هم برطرف خواهد کرد‌ گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران قدرتمند‌ترین کشور منطقه است و در برابر آمریکای قلدر قد علم می‌کند؛ این قدرت را شهدا درست کردند و باید تئوریزه شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان

* لزوم تولید محتوا در حوزه کودک و نوجوان

همچنین مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان، در سخنانی اظهار کرد: ۱۰۰ عنوان کتاب نویسندگان دفاع مقدس و ۲۰ سی دی کتاب صوتی در این مراسم رونمایی می شود.

سردار مراد حاجتی با توضیح اینکه از ۱۰۰ عنوان کتاب ۶۰ عنوان آن مختص به سال گذشته و ۴۰ عنوان کتاب‌ها تولید سال ۱۴۰۲ است، تصریح کرد: از بین ۵۶ نویسنده تقدیری شاخص استان، نویسنده‌ای با۱۱ عنوان ، نویسنده دیگر ۷ عنوان و به ترتیب ۵ و ۴ عنوان کتاب و نیز نویسنده نوقلم وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حوزه کودک و نوجوان تنها ۴ اثر رونمایی می شود خاطر نشان کرد: باید به تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان به صورت جدی پرداخته شود.

۱۲۰ کتاب دفاع مقدس در خوزستان رونمایی شد

در پایان این آیین- که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان و تنی چند از مسوولان و مدیران نهادهای فرهنگی استان برگزار شد-  از ۱۰۰ عنوان کتاب و ۲۰ کتاب فشرده در قالب لوح فشرده رونمایی شد و از از ۴۳ نویسنده فعال حوزه دفاع مقدس نیز قدردانی به عمل آمد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید