امروز:
يكشنبه - 16 ارديبهشت - 1403
ساعت :

جزییات تشکیل تعاونی های مشاغل خانگی در محلات

متقاضیان اشتغال در محلات می توانند با تشکیل شرکتهای تعاونی تأمین نیاز مشاغل خانگی نسبت به تهیه مواد اولیه با قیمت مناسب و فروش محصولات خود در بازار اقدام کنند.

به گزارش حبیب خبر به نقل از ایسنا، مشاغل خانگی اگرچه بعضا جزو اشتغال پنهان و غیررسمی اقتصاد به شمار می روند اما نقش بسزا و قابل توجهی در ایجاد اشتغال و درآمد و رشد و توسعه اقتصادی جامعه دارند. امروز فرصتهای کسب و کار خانگی باعث شده تا خوداشتغالی در جهت تامین نیازهای محلی و اقتصاد خانوار گسترش یافته و به رشد و توسعه اقتصادی منجر شود.

کسب و کار خانگی به آن دسته فعالیت‌هایی گفته می شود که توسط فرد یا اعضای خانواده در فضای مسکونی بدون ایجاد مزاحمت و اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل گرفته و منجر به تولید خدمت یا کالای قابل عرضه به بازار می‌شود.

سازمان جهانی کار موقعیت مکانی و وجود کسب و کار در خانه را ملاک تلقی کردن آن به عنوان شغل خانگی دانسته و کنوانسیون ۱۸۹ سازمان بین المللی کار، کار شایسته و ضرورت پرداختن به وضعیت کارگران خانگی را به رسمیت شناخته است.

در همین راستا،  مدیرکل دفتر تعاونی های توزیعی وزارت کار از آموزش تشکیل شرکتهای تعاونی تامین نیاز مشاغل خانگی برای متقاضیان اشتغال در محلات خبر داده و می گوید: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در بحث اشتغال و در جهت تحقق شعار جهش تولید، تشکیل شرکتهای تعاونی تامین نیاز مشاغل خانگی به عنوان یک راهبرد و اولویت بخش تعاون به منظور حمایت از مشاغل خانگی، صنایع دستی و تبدیلی و تامین نیاز مصرف کنندگان از طریق عرضه مناسب کالا و خدمات با قیمت مناسب و کیفیت مطلوب در دستور کار قرار گرفته است.

با تشکیل تعاونی های تامین نیاز مشاغل خانگی ضمن ایجاد فرصتهای کسب و کار، امکان تهیه و تامین مواد اولیه با قیمت مناسب و اتصال تولیدات خانگی به بازار فروش فراهم می شود.او می گوید: متقاضیان اشتغال در محلات در صورت تمایل می توانند در قالب شرکتهای تعاونی تامین نیاز مشاغل خانگی نسبت به تهیه مواد اولیه و سایر مایحتاج مورد نیاز خود با قیمت مناسب و همچنین فروش محصولات تولید شده در بازار اقدام کنند.

به گفته نجفی،  با همکاری معاونت تعاون وزارت کار، سازمان آموزش فنی و حرفه ای و سازمان بسیج سازندگی می توان نسبت به شناسایی متقاضیان و آموزش آنها در مناطق مختلف اقدام و از طریق همکاری این تعاونی ها با اتحادیه های تعاونی مصرف به ایجاد بازار فروش محصولات خانگی کمک کرد.

در سالهای گذشته تمایل به ایجاد و راه اندازی مشاغل خانگی به دلایل متعددی از قبیل پایین بودن هزینه راه اندازی،  کسب استقلال مالی ومعافیت از پرداخت مالیات افزایش یافته است.

امکان کار به شکل پاره وقت،  ایجاد توازن بین کار و زندگی، آزادی عمل و استقلال بیشتر، کار در خانه و عدم نیاز به مجوز از جمله مزیتهای راه اندازی مشاغل خانگی به شمار می رود.

به گزارش ایسنا، در حالی که کارشناسان یکی از مشکلات پیش روی صاحبان مشاغل خانگی را بازاریابی و فروش عنوان کرده و نبود ثبات بازار، مشکل تامین سرمایه و عرضه محصولات با قیمت‌های پراکنده را در این زمینه اثرگذار می دانند به نظر می رسد که تشکیل تعاونی های تامین نیاز مشاغل خانگی در محلات این مشکل را برطرف و به عنوان حلقه اتصال بین صاحبان مشاغل خانگی با بازار فروش، علاوه بر ایجاد فرصتهای اشتغال، امکان تامین مواد اولیه و مورد نیاز تولیدات خانگی با قیمت مناسب و ایجاد بازار فروش محصولات خانگی را فراهم کنند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید