امروز:
شنبه - 15 ارديبهشت - 1403
ساعت :

اعلام برگزیدگان مسابقات قرآنی (مدهامتان) در خوزستان

برگزیدگان مرحله استانی مسابقات قرآنی مدهامتان در در آیینی با حضور نماینده ولی فقیه در خوزستان معرفی شدند.

به گزارش حبیب خبر، در آیین پایانی این رقابت ها و تقدیر از برگزیدگان مرحله استانی مسابقات قرآنی مدهامتان و نیز نشست کارشناسان مساجد استان- که امروز سه‌شنبه (۱۸ مهر) در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد- نماینده ولی فقیه در خوزستان،  با اشاره به اهمیت توجه به قرآن کریم اظهار کرد: در بحثی در فلسفه وجود دارد، اینکه ارزش و قیمت هر علمی به موضوع آن علم مرتبط است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدنبی موسوی‌فرد، گفت: موضوع قرآن کریم قول خداوند متعال است، پس هیچ چیزی ارزشمندتر از قرآن کریم نداریم. یکی از رویش‌هایی که بعد از انقلاب اسلامی به آن افتخار می‌کنیم، توجه به قرآن کریم است.

او با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری درباره تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، اضافه کرد: متاسفانه این موضوع روی زمین مانده، همه کار می‌کنند ولی جزیره‌ای است؛ از این رو برای تحقق این امر، باید برنامه‌ای جامع و متمرکز در بحث قرآنی داشته باشیم و تقسیم کار کنیم.

امام جمعه اهواز، بر تشکیل شورای عالی قرآنی در استان تاکید کرد و ادامه داد: در استان باید حرکتی در بحث قرآنی صورت گیرد و با برنامه‌ریزی، نظارت و به میدان آوردن همه افراد و دستگاه‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند، تلاش کنیم این موضوع محقق شود.

او خاطر نشان کرد: در این راستا باید حوزه ماموریتی هر دستگاه مشخص و سهمیه‌ای برای حفظ قرآن به آن داده شود و با پرهیز از کارهای جزیره‌ای تلاش کنیم آنچه در توان داریم را در حوزه قرآن عملی کنیم.

  موسوی‌فرد، یاد آور شد: در حوزه مطالبه رهبر انقلاب در زمینه تربیت حافظ قرآن، سهمیه‌ای برای استان تعریف کنیم و برای هر یک از مجموعه‌ها مثل کانون‌های مساجد، مؤسسات قرآن، حوزه علمیه، دانشگاه و ... زیر نظر شورای برنامه ریزی و نظارت، سهمیه‌ای در نظر بگیریم، تا موفق شویم.

* کانون‌های مساجد فرهنگ و هنر دینی را با زبان هنر بیان کنند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، ضمن خیرمقدم به حضار و برگزیدگان، اظهار کرد: ۶۰۰ نفر در این دوره از مسابقات شرکت کردند که امیدواریم در دوره‌های بعد این تعداد به دو تا سه برابر افزایش پیدا کند.

مجید منادی اضافه کرد: مدهامتان یک مسابقه قرآنی خوب و فراگیر با موضوعات فراگیر است که از سوی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای نوجوانان و جوانان تدارک دیده شده است.

او ابراز امیدواری کرد بتوانیم عطر و بوی برنامه‌های قرآنی را با حضور متولیان توسعه دهیم و افزود: باید به سمتی برویم که همان طور که در فرهنگ اسلامی ما مسجد مرکزیت همه موضوعات اعم از فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... بوده، در حوزه فرهنگ و هنر نیز تا جایی که ممکن است باید به سمت برنامه‌هایی با محوریت و مرکزیت مساجد باشیم.

منادی تصریح کرد: ذات و بنیه فرهنگی، مذهبی و دینی استان همین را می‌خواهد و امیدواریم بتوانیم در سایر موضوعات هنری هم فضا را باز کنیم که کانون‌های مساجد بتوانند فرهنگ و هنر دینی را با زبان هنر بیان کنند.

* توجه به برنامه‌های قرآنی در سند برش فرهنگی خوزستان

مدیر کل امور اجتماعی استانداری خوزستان با اشاره به فرآیند تدوین سند برش فرهنگی استان گفت: تضعیف باورهای دینی به ویژه در یک سال اخیر به عنوان دغدغه فرهنگی جدی مطرح است و انتظار می‌رود تدوین این سند به تقویت بنیه اعتباری، برای اجرای برنامه‌های قرآنی منجر شود.

محبوبه ایزدی‌پناه در ادامه به شکل‌گیری شورای راهبری مسوولیت‌های اجتماعی در راستای هدفمند کردن منابع اعتباری این حوزه اشاره کرد و افزود: تقویت زیرساخت‌های قرآنی از جمله‌ اولویت‌های پیشنهادی در این شورا است و قاریان قرآن کریم بازوی کمکی برای دولت در زمینه تقویت و بسط فرهنگ قرآنی از طریق مساجد در محلات محسوب می‌شوند.

او همچنین حافظان، قاریان، فعالان حوزه قرآنی استان و جامعه عرب استان را غنیمتی برای مسوولان استان برشمرد و ادامه داد: براساس این ظرفیت‌ها برنامه‌ریزی‌هایی در شورای فرهنگ عمومی استان انجام شده و امید است با دستورکارهای محله محور معطوف به جوانان و نوجوانان، شاخص‌های فرهنگی، اعتقادی و اجتماعی در سطح استان ارتقا یابد.

* هزینه‌کرد در حوزه قرآن سرمایه‌گذاری است

دبیر ستاد مردمی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خوزستان نیز هر گونه هزینه‌کرد در حوزه قرآن و فرهنگ قرآنی را سرمایه‌گذاری دانست و بر فراهم کردن بستر افزایش حافظان قرآن از سوی نهادهای فرهنگی و دینی تاکید کرد.

حجت‌الاسلام کریم سلطانی در ادامه از کاهش تعداد موسسات قرآنی به دلیل مشکلات مالی انتقاد کرد و گفت: این مساله نیاز به بررسی فوری دارد و باید منابع مالی برای این موضوع در نظر گرفته شود.

او آموزش و پرورش به ویژه در مقطع دبستان را بهترین ظرفیت برای سرمایه‌گذاری در زمینه حفظ قرآن عنوان کرد.

حجت الاسلام سلطانی از حافظان، قاریان و فعالان قرآنی خواست در زمینه فعالیت خود تک بعدی نباشند و فعالانه در زمینه جهاد تبیین ورود کنند.

* فعالیت ۱۲۰۰ کانون فرهنگی هنری مساجد در خوزستان

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خوزستان، در این آیین با اشاره به فعالیت قریب به ۱۲۹۹کانون فرهنگی هنری مساجد در استان، اظهار کرد: از این تعداد ۶۲۶ کانون شهری و مابقی در روستاها فعالیت می‌کنند.

حجت‌الاسلام قاسم سمیری، با اشاره به راه‌اندازی کانون‌های فرهنگی هنری خواهران، افزود: ۱۰۰ سهمیه ویژه کانون‌های مساجد خواهران برای استان در نظر گرفته شده که در حال حاضر بالغ بر ۳۰ کانون راه‌اندازی شده و این فرایند ادامه دارد.

وی با اشاره به مرحله استانی شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان، اضافه کرد: این مسابقات در دو بخش زیر ۱۶ سال و ۱۶ تا ۳۰ سال برگزار شد و ۶۱۸ نفر از اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، تقلیدی، حفظ کل، قرائت نماز، مکبری، اذان، استعدادیابی، مفاهیم، معارف اهل بیت (ع) و حفظ جزء ۳۰ شرکت کردند.

حجت‌الاسلام سمیری، تصریح کرد: رتبه‌های اول و دوم رشته‌های حفظ کل و قرائت تحقیق و رتبه اول رشته قرائت ترتیل به مرحله کشوری این دوره از مسابقات که مهرماه به میزبانی استان خراسان رضوی در مشهد مقدس برگزار می‌شود، اعزام خواهند شد.

اعلام برگزیدگان مسابقات قرآنی

* برگزیدگان "مدهامتان" در خوزستان

در بخش آقایان سیدمهدی موسوی‌نصب، رتبه نخست و مهدی یزدانی‌فر، رتبه دوم بخش حفظ کل را از آن خود کردند. در این بخش عبداله میاحی شایسته تقدیر شناخته شد.

مهدی سیاحی، میثم مشعلی و محمد پورجوادی به ترتیب رتبه اول تا سوم بخش قرائت تحقیق را به خود اختصاص دادند و یوسف عیاشی، احمد طاهری، حیدر بیت سالم، عباس سالمی، عباس طالبی‌زاده، حسن شلاگه‌پور نیز برگزیدگان بخش قرائت ترتیل این دوره از مسابقات معرفی شدند.

در بخش قرائت نماز، محمدیاسین آزرم، مهدی صالحی و مصطفی سرخه‌ساجد به ترتیب به رتبه نخست تا سوم دست یافتند و حسین حزباوی و امیرعلی عباسیان نیز موفق به کسب جایگاه برتر در بخش حفظ جزء ۳۰ شدند.

در بخش بانوان این مسابقه، فائزه جلالی رتبه نخست حفظ کل را به دست آورد و آمنه آلبوخنفر، سحر شاسی، کوثر سعیداوی نیز به ترتیب رتبه اول تا سوم بخش قرائت تحقیق را کسب کردند.

زهرا لویمی تنها برگزیده بخش قرائت ترتیل این دوره از مسابقات شناخته شد و رتبه اول تا سوم بخش قرائت نماز به نورا فروزمند، سما حسین‌خلف‌نوری و فاطمه عرفی‌زاده اعطا شد.

هیام آشتاب، نسرین آشتاب و زکیه عبادی نیز به عنوان برترهای بخش حفظ جز ۳۰ معرفی شدند.

سیدکریم موسوی، حمزه عوده‌زاده، جاسم شمیری داوری بخش آقایان و صدیقه لویمی، سنا منبوهی، خیریه عچرش داروی بخش بانوان را در این دوره از مسابقات برعهده داشتند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید