امروز:
يكشنبه - 30 ارديبهشت - 1403
ساعت :

مدیران ۱۴ بیمارستان‌ در خوزستان بی خیال سیستم تصفیه فاضلاب هستند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: ۱۴ بیمارستان در استان، سیستم تصفیه فاضلاب ندارند یا سیستم شان دچار مشکل است و به رغم تذکر داده شده، تاکنون اقدام خاصی انجام نشده است.

محمدجواد اشرفی در پنجاه و چهارمین جلسه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون که امروز (۱۷ آبان‌ماه) برگزار شد، اظهار کرد: در خوزستان ۶۱ بیمارستان وجود دارد که ۱۴ بیمارستان از این تعداد، سیستم تصفیه فاضلاب ندارند یا دچار مشکل است و بهرغم تذکرات داده شده، تاکنون اقدام خاصی انجام نشده است. 

به گزارش حبیب خبر به نقل از ایسنا، وی افزود: در یک سال و نیم گذشته مسئولان آبفا به صورت مستمر هر سه ماه قول تکمیل کلکتورهای تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز را داده‌اند اما تاکنون کار به پایان نرسیده است.

اشرفی بیان کرد: به رغم اینکه شرکت آبفا، عضو اصلی شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون است اما در این جلسه حضور ندارند و در جلسات قبلی نیز حضور پررنگی نداشتند و نتوانستیم تصمیم خاصی بگیریم.

وی با اشاره به بیمارستان‌هایی که فاقد پکیج فاضلاب هستند، گفت: نباید اجازه داده شود پساب بیمارستانی در محیط رها شود. مقرر بود ظرف بازه زمانی سه ماه نسبت به حل این مشکلات اقدام شود اما اکنون پس از یک سال و نیم، در دستور کار متولیان امر بهداشت قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، در ادامه صغری رستمی رئیس اداره آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به وضعیت پساب بیمارستان‌های خوزستان اظهار کرد: تعدادی از بیمارستان‌های خوزستان به دلیل مشکلاتی که در زمینه سیستم‌های فاضلاب دارند، نیازمند کنترل ویژه هستند که این پیگیری‌ها توسط اداره‌کل حفاظت محیط زیست در حال انجام است.

وی با اشاره به فعالیت ۶۱ بیمارستان در خوزستان، افزود: ۱۴ بیمارستان مشکلاتی از نظر نداشتن سیستم تصفیه‌خانه یا خروجی بالاتر از استاندارد دارند و مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

رستمی بیان کرد: تصفیه‌خانه‌های بیمارستان شهید معرفی‌زاده شادگان و بیمارستان شهید چمران سوسنگرد غیرفعال هستند. در سال‌های گذشته پیگیری‌های زیادی برای ساماندهی فاضلاب بیمارستان پایگاه چهارم دزفول که زیر نظر ارتش فعالیت می‌کند، انجام شده اما مسئولان بیمارستان همکاری نمی‌کنند و حتی اجازه ورود به بیمارستان را نمی‌دهند و به هیچکدام از مکاتبات محیط زیست پاسخ نمی‎دهند.

رئیس اداره آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: سیستم تصفیه‌خانه بیمارستان شهدای هندیجان به دلیل مشکلاتی که دارد، خاموش است و فاضلاب بیمارستان در حال تخلیه در اراضی اطراف بیمارستان است.

وی ادامه داد: سیستم فاضلاب بیمارستان راه زینب(س) سربندر نیز هنوز فعال نشده است. حجم فاضلابی که به تصفیه‌خانه فاضلاب بیمارستان شهدای ایذه وارد می‌شود نیز بیش از ظرفیت تصفیه‌خانه است و سیستم جوابگو نیست. راندمان تصفیه‌خانه بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان، خاتم‌الانبیاء شوشتر و بیمارستان حضرت زینب(س) اروندکنار نیز دچار مشکل است.

رستمی بیان کرد: پکیج بیمارستان امید لالی نیز هنوز خریداری نشده است. بازسازی تصفیه‌خانه بیمارستان نظام مافی شوش به صورت صحیح انجام نشده و همچنان تصفیه‌خانه راندمان مناسبی ندارد و خروجی آن از استانداردهای محیط زیست بالاتر است.

رئیس اداره آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: گاهی خروجی تصفیه‌خانه پلی‌کلینیک شهید رجایی اهواز نیز بیش از استاندارد است. تصفیه‌خانه بیمارستان سینا نیز مدت‌ها خاموش بود که با پیگیری‌های انجام‌شده مجددا وارد مدار شد اما به شدت فرسوده است و حتی بازسازی مجدد هم جوابگو نبوده است.

رستمی بیان کرد: بیمارستان اشرفی اصفهانی آغاجاری نیز فاقد تصفیه‌خانه است و خروجی فاضلاب بالاتر از استاندارد است.

وی افزود: گاهی نیز گزارش‌هایی از تخلیه زباله های عفونی در سواحل رودخانه ها یا حاشیه منابع آبی وجود داشته که بررسی ها از نظر سیستم بی خطرساز بیمارستان ها انجام شده است.

رئیس اداره آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: هشت بیمارستان راه زینب(س) سربندر، پایگاه چهارم شکاری دزفول، بیمارستان ۵۸۰ ارتش دزفول، بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان، بیمارستان امام موسی کاظم(ع) ماهشهر، بیمارستان آیت‌الله نبوی دزفول، بیمارستان فریده بهبهانی در بهبهان و بیمارستان شهدای ایذه مشکلاتی از نظر غیرسوز (بی‌خطرسازی زباله) دارند که باید به این موضوع توجه ویژه شود زیرا عدم ساماندهی زباله‌سوز بیمارستان‌ها، خطرات زیادی به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، مهران معلم مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در این جلسه با اشاره به رصد عملکرد بیمارستان‌ها اظهار کرد: مشکلاتی در زمینه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب بیمارستانی و امحای پسماند عفونی وجود دارد. در روزهای کرونایی، به شدت و روزانه در زمینه فاضلاب و پسماند، بیمارستان‌ها را رصد کرده‌ایم.

 وی افزود: به جز بحث احداث و راه‌اندازی سیستم فاضلاب، موضوع نگهداری و بهره‌برداری نیز وجود دارد. در برخی بیمارستان‌ها پکیج سیستم فاضلاب احداث شده اما در مقاطعی به دلایل مختلف، دچار نواقصی هستیم. به طور مثال در دو سه هفته گذشته در یکی از بیمارستان‌های دولتی، بخشی از تجهیزات سیستم تصفیه‌خانه فاضلاب سرقت شد و به همین دلیل سیستم فاضلاب این بیمارستان حدود یک هفته از مدار خارج شد. برخی از تاسیسات نیز در طول سال‌های گذشته دچار فرسودگی شده‌اند.  

معلم ادامه داد: برخی از نواقص نیز عمرانی و سازه‌ای هستند. برخی از بیمارستان‌ها نیز به پکیج نیاز دارند که این موضوع در دستور کار قرار دارد.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: بیمارستان امید لالی و راه زینب(س) سربندر فاقد پکیج فاضلاب هستند که در حال تامین اعتبار برای تامین پکیج برای این بیمارستان‌ها هستیم. دانشگاه علوم پزشکی اهواز در زمینه تامین اعتبار برای ایجاد پکیج فاضلاب در بیمارستان‌های فاقد پکیج فاضلاب و همچنین بهبود و افزایش ظرفیت ورود کرده است؛ اکنون حجم پکیج برخی از بیمارستان‌ها جوابگو نیست و باید توسعه یابد.

وی بیان کرد: بعضا دستگاه‌هایی که برای بی‌خطرسازی پسماند خریداری شده‌اند، دچار اشکالات فنی متعددی می‌شوند و گاه و بی‌گاه از مدار خارج می‌شوند که سعی کرده‌ایم با آموزش نیروها و هماهنگی با مدیریت کلان شهرستان‌ها اجازه ندهیم این پسماندها وارد محیط شوند.

معلم عنوان کرد: در هشت ماه امسال، ۴۵۰ مورد بازرسی از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی انجام شده است. همچنان بازرسی از بیمارستان‌های خصوصی با مشارکت محیط زیست در حال انجام است و در صورت وجود مشکل، به مدیر بیمارستان تذکر داده می‌شود و سال گذشته حتی مورد معرفی به دادگاه داشته‌ایم.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید