امروز:
پنجشنبه - 13 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 شناساندن تجربیات قرآنی موفق شهرها در نمایشگاه قرآن

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان یکی از برنامه‌های نمایشگاه امسال را توجه به تجربیات موفق قرآنی استان دانست و گفت: خوزستان یک استان قرآنی است و هر منطقه و شهری دارای فعالیت‌های این چنینی است، از این رو برنامه‌ریزی شد که برنامه‌های قرآنی شهرستان‌ها با عنوان «سنت‌های رمضانی» در نمایشگاه شناسانده شوند.

 نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان، یازدهم فروردین در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

به گزارش حبیب خبر، "مجید منادی"، در این نشست با اشاره به تلاقی بهار طبیعت و بهار قرآن گفت: این تقارن الهام بخش و درس آموز است و ان‌شاالله بتوانیم از این تقارن زیبا و فضای معنوی استفاده کنیم و هیچ استفاده‌ای بهتر از نور قرآن کریم نیست.

او از همراهی و پیشگام بودن اصحاب رسانه و هنرمندان در برنامه‌های قرآنی و فرهنگی استان قدردانی کرد و گفت: «می‌خوانمت» شعار مشترک نمایشگاه‌های قرآن و عترت امسال در کل کشور است. مسأله قرائت قرآن کریم مهم است و از این روی شعار نمایشگاه امسال «می‌خوانمت» است، همان طور که حفظ قرآن هم جزو اولویت‌ها است.‌‌

شاید برای نخستین بار در دوره انقلاب اسلامی است که تمام دستگاه‌های فرهنگی برای چند برنامه قرآنی از جمله حفظ قرآن و طرح «زندگی با آیه‌ها» اولویت قائل شدند‌‌‌ و این همراهی برای نخستین بار است که در نهادها شکل می‌گیرد.

منادی افزود: در کشور ما، رفتار و عملکرد و انقلاب و شهید دادن مردم، قرآنی است؛ یعنی بر مبنای قرآن است و اساس نهضت انقلاب اسلامی یک آیه قرآنی است و آن آیه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى» (سبأ، ۴۶) است. این یک معرفت قرآنی است که در ادبیات و میراث شعری ما نیز ردپای آن وجود دارد. معارف این چنینی باید در گفتمان روزانه ما نیز به وجود آید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان تصریح کرد: نظام و انقلاب اسلامی و حوزه فرهنگ ما قرآنی است، اما ممکن است در گفتمان عادی روزمره ما قرآن آن چنان حضور نداشته باشد. یکی از اهداف ما در برگزاری نمایشگاه قرآن با شعار «می‌خوانمت» و طرح «زندگی با آیه‌ها» همین است که این خلأ جبران شود و معارف قرآنی در بیان روزمره ما تحقق پیدا کند.

او با اشاره به اهمیت حضور هنرمندان و نقش هنر در تبیین معارف قرآن برای جوانان و نوجوانان گفت: در نمایشگاه امسال، ایده‌های مختلف جمع شد. درباره زمان، مکان، نوع غرفه‌ها و برنامه‌ها بحث شد و تجربه گذشته نمایشگاه مورد توجه قرار گرفت. در مواردی نقاط ضعف و در جاهایی نقاط قوت داشت که همه اینها مد نظر قرار دارند.

منادی ادامه داد: با توجه به تلاقی ایام ماه مبارک رمضان با تعطیلات نوروزی و مناسب‌های دیگر، تصمیم بر این شد نمایشگاه در بازه‌ زمانی برگزار شود که همه بتوانند از آن استفاده کنند و نمایشگاه تحت الشعاع مناسبت‌های دیگر قرار نگیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه غرفه‌های متنوعی در نمایشگاه پیش بینی شده است، گفت: محتوای نمایشگاه، قرآنی است، اما این محتواها در قالب‌های متنوع هنری عرضه می‌شود.

وی با تأکید بر اهمیت نقش اصحاب رسانه در اطلاع رسانی نمایشگاه گفت: از همه ظرفیت‌ها برای اطلاع رسانی و دعوت مردم استفاده شود. این سفره‌ای است که به برکت قرآن پهن شده و همه باید استفاده کنند.

او بازگو کرد: برنامه‌ها به تناسب نیاز روز مردم تدارک دیده شده است. یکی از نکات نمایشگاه امسال، توجه به تجربیات موفق قرآنی استان است. خوزستان یک استان قرآنی است و هر منطقه و شهری به شکل خود این فعالیت‌ها را دارد.

برای مثال: عین دو، یک منطقه قاری‌خیز است. یا جلسات خانگی قرآن در دزفول سابقه زیادی دارد و در حوزه فرهنگی اثرگذاری بالایی دارند. برنامه‌ریزی شد که با شمه‌ای از این کارهای قرآنی و مردمی در نمایشگاه آشنا شویم. برنامه‌های قرآنی شهرستان‌ها با عنوان «سنت‌های رمضانی» شناسانده خواهند شد.

منادی گفت: ما در میان شخصیت‌های قرآنی استان، چهره‌های بین‌المللی داریم که در نمایشگاه از ظرفیت آنها استفاده می‌کنیم. تلاش شده است از ظرفیت قاریان کشور عراق نیز استفاده کنیم. امیدواریم با کمک اصحاب رسانه و همکاران ما در مجموعه ارشاد، همه بتوانند از این فضای قرآنی بهره‌مند شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در پایان از مجموعه‌هایی که در برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت همکاری کردند، قدردانی کرد و افزود: گلایه‌مندی ما از مجموعه‌هایی که دعوت شدند و وظیفه داشتند کار قرآنی بکنند و نکردند، محفوظ است و این در جای خود باید بررسی شود.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید