امروز:
يكشنبه - 16 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 آهنگ مهاجرت معکوس روستاییان نواخته شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان از نواخته شدن آهنگ مهاجرت معکوس روستاییان خبر داد و با شاره به در دست ساخت بودن ۷ هزار واحد مسکن ملی در استان گفت: ۱۳۰۰ واحد متعلق به شهرهای زیر ۱۰۰هزار نفر است که تا پایان امسال ساخت ۲۲۰ واحد در اندیمشک و ۲۴واحد در شوش به پایان می رسد و به مالکان واگذار می شود.

 به گزارش طلوع خوزستان، "روح‌الله عمادی" در گفت و گو با خبرنگاران از وجود ۴ هزار و ۱۰۰ روستای دارای باشندگان در استان خبر داد و گفت: از این تعداد دو هزار و ۲۰۰ روستا بالای ۲۰ خانوار هستند که در همه این روستاها طرح هادی اجرا شده است. همچنین در سال جاری با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان در ۸۷۰ روستا از این ۲۲۰۰ روستا طرح هادی انجام شده است.

او افق طرح هادی را ۱۰ ساله دانست و افزود: افزایش کیفیت زندگی و بهبود فضای روستاها در قالب طرح هادی انجام می‌شود و خوزستان جایگاه نخست کشور را در بخش تأمین اعتبار و تعداد روستاهای زیر پوشش طرح هادی دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان از در دست ساخت بودن ۷ هزار واحد مسکن ملی در استان خبر داد و گفت:۲۲۰ هزار واحد مسکونی روستایی در استان وجود دارد که ۹۲ هزار واحد از این تعداد مقاوم‌سازی شده است. در سال‌ جاری هم تسهیلات ارزان قیمت به مبلغ دو میلیارد ریال به واحدهای مسکونی روستایی اختصاص یافت.

او در ادامه گفت: در سال ۹۹ هزار روستا نیازمند بازنگری بودند اما با تلاش های انجام شده، امسال این آمار به ۲۰۰ روستا رسیده است. ان شاءالله تلاش می کنیم این تعداد هم بازنگری شود و دغدغه های مردم در گرفتن پروانه رفع شود. چرا که برای ارایه خدمات برق و آب و گاز از سوی دستگاه های خدمات دهند، نیاز به سند و نقشه است که این همان نقشه طرح هادی است که در اختیار این عزیزان قرار می گیرد.

البته بعد از تهیه طرح، در حوزه اجرا بنیاد مسکن با حمایت دولت ها اقدام به اجرای طرح هادی در روستاها می کند.

"عمادی" درباره توزيع قير رايگان در اجراي نهضت آسفالت در روستاهای بالای بیست خانوار گفت: امسال پنج میلیون متر مربع آسفالت در معابر و خیابان های روستاهای خوزستان انجام گرفته است.

او به فعال نبودن اقتصاد در روستاها اشاره کرد و گفت: با پیگیری هایی که انجام شد ۶ روستای هدف گردشگری در سطح خوزستان انجام گرفته که نمونه بارز آن را می توانیم در دزفول ببینیم.

همچنین در سال جاری هفت روستای هدف گردشگری برای خوزستان مصوب شد که درخواست ما از مسوولان استان در فاز نخست تخصیص ۷۰ میلیارد تومان است که امیدواریم بتوانیم با اجرای این طرح ها اقتصاد را در روستا در زمینه گردشگری فعال کنیم.

* زنگ مهاجرت معکوس در نواحی روستایی به صدا در آمده است

اجرای طرح هادی یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که نقش موثری در مهاجرت معکوس روستاییان دارد و اجرای این طرح زمینه‌ساز توسعه و رونق روستا‌ها در کشور می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان درباره اجرای طرح «منظومه روستایی» در ۱۲ استان کشور گفت: خوزستان یکی از ۱۲ استانی است که طرح منظومه روستایی در اغلب شهرستان‌های آن آغاز شده است.  هدف این طرح توانمندسازی روستاییان و جلوگیری از مهاجرت جوانان به شهرها و ایجاد جاذبه در روستاها و افزایش مهاجرت معکوس است. با کارهای در حال انجام در آینده در بحث حاشیه نشینی و افزایش تولید، شاهد رونق گذشته روستاها خواهیم بود. هرچند که سطح خدمات عمومی در بسیاری از روستاها از شهرها بهتر شده است.

عمادی، شناسایی نقاط قوت در حوزه تولید و اقتصاد روستا و مدیریت و پرورش این نقاط قوت را از اهداف مهم این طرح عنوان کرد و افزود: در حال حاضر این طرح در شهرهای آبادان، خرمشهر، گلگیر (از توابع شهرستان مسجد سلیمان) و دزفول در حال انجام است اما با توجه به استقبال روستاییان امیدوارم تا پایان سال ۱۴۰۳ تمام روستاها در این طرح مشارکت کنند.

او گفت: در قالب این طرح، تسهیلگران با حضور در روستاها و شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی ویژه آن منطقه، آموزش‌های مهارت و حرفه‌آموزی به مردم روستا را آغاز می‌کنند. البته تسهیلگران از مرحله اول کار تا شناسایی بازار‌های هدف و ارائه محصول روستاییان به این بازارها در کنار مردم هستند. در واقع تلاش می‌شود با ایجاد زنجیره‌ تولید و عرضه، زمینه اشتغال و درآمدزایی برای مردم روستا فراهم شود.

همچنین در این باره تفاهم نامه‌ای میان بنیاد مسکن و معاونت عمرانی استانداری منعقد شده و تسهیلاتی نیز به روستاییان پرداخت خواهد شد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید