امروز:
شنبه - 1 ارديبهشت - 1403
ساعت :

روغن موتور

 

بررسی هزینه تمام‌شده انجام سرویس‌های دوره‌ای خودرو در نیمه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال از رشد ۳ برابری قیمت این خدمات حکایت دارد.

 

همشهری- علی ابراهیمی: با فرا رسیدن فصول سرد سال، طبق روال همیشگی، تقاضا برای انجام سرویس‌های دوره‌ای خودرو، متناسب با شرایط آب و هوا نیز افزایش یافته است. استفاده از روغن موتور، فیلتر، لاستیک مناسب و آماده‌سازی‌ خودرو متناسب با سرمای هوا، امری ضروری است، اما امسال نسبت به پارسال برای دریافت این خدمات باید هزینه‌ای ۳ برابری را متحمل شوید.

 

مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری حاکی از آن است که هزینه سرویس دوره‌ای زمستانه برای یک دستگاه خودروی پژو، شامل: تعویض روغن، فیلتر روغن و بنزین، مایعات و سیالات که در سال گذشته ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان بود، اکنون به حدود یک میلیون تومان افزایش یافته است.

همچنین افزایش نرخ تورم، زمینه رشد نرخ دستمزد ارائه خدمات مرتبط با سرویس‌های دوره‌ای خودرو را در تعویض روغنی‌های سطح شهر فراهم کرده، به‌نحوی که هزینه آچارکشی ساده خودرو به حدود۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

همچنین قیمت باتری برخی از خودروهای پرتقاضای سواری شامل انواع پراید و پژو از ۴۰۰ به ۶۵۰ هزار تومان و در خودروهای خارجی به ۸۰۰ هزار تا بیش از یک میلیون تومان افزایش یافته است.
 

گرانی از روغن تا لاستیک و فیلتر

روند افزایش هزینه دریافت خدمات سرویس دوره‌ای خودرو از ابتدای سال جاری، با ارائه درخواست تولیدکنندگان برای افزایش صددرصدی قیمت انواع روغن موتور آغاز شد.

در ادامه تولیدکنندگان داخلی، روغن درخواست افزایش ۷۲ تا ۸۲ درصدی قیمت روغن موتور را به اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن و انواع فیلتر(روغن، بنزین و هواکش) ارائه کرده اند، اما در نهایت در تیرماه امسال مجوز افزایش ۴۱ درصدی قیمت روغن موتور به تولیدکنندگان ابلاغ شد؛ علاوه بر افزایش قیمت‌ها، مشکلات توزیع موجب شده تا اکنون کمبود روغن موتور به معضلی بزرگ بر سر راه انجام به موقع سرویس‌های زمستانه خودرو تبدیل شود.

همزمان افت کیفی محصولات و افزایش عرضه روغن موتورهای تقلبی و بی‌کیفیت نیز مالکان خودروها را با خسارات زیادی مواجه کرده است. در بازار لاستیک نیز اگرچه سازمان حمایت با افزایش ۱۵ تا ۳۰ درصدی قیمت لاستیک خودروهای سبک از شهریورماه امسال مخالفت کرده اما این مناقشه، زمینه رشد ۱۰تا ۱۵درصدی قیمت لاستیک خودرو را در بازار آزاد فراهم کرده است.

پیش‌تر در آبان‌ماه سال گذشته نیز لاستیک خودرو افزایش ۵۰ درصدی قیمت را تجربه کرده بود. علاوه بر آن، قیمت انواع محلول‌های ضدیخ و ضدجوش، آب باتری، روغن گیربکس و شوینده‌های مورد استفاده در انواع خودروهای سواری نیز افزایش یافته، به‌نحوی که قیمت هر بطری یک لیتری مایع ضدیخ بنابر کیفیت و نوع برند به ۶۰ تا بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.
 

 

عرضه قطره چکانی روغن موتور

رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنجرگیران و فیلترسازان تهران در گفت‌وگو با همشهری، گرانی سرویس‌های دوره‌ای خودرو را ناشی از رشد قیمت مواداولیه تولید و افزایش نرخ اقلام مورد نیاز این صنف، مانند روغن موتور، فیلتر، لاستیک و سایر سیالات اعلام کرد و گفت: بازار لاستیک به‌دلیل تولید و توزیع مناسب در ثبات نسبی به سر می‌برد، اما نابسامانی اخیر در توزیع روغن موتور موجب کمبود و گرانی آن شده است.

 

داوود سعادتی‌نژاد افزود: شرایط فعلی موجب کمبود، عرضه قطره چکانی و فروش تحمیلی برخی از انواع روغن موتور به تعویض روغنی‌ها شده است. او با بیان این که کارخانه‌ها از عرضه روغن به تعویض روغنی‌ها خودداری می‌کنند، گفت: افت بیش از ۳۰ درصدی عرضه روغن موتور، موجب بروز مشکل در بازار شده است، مالکان خودروها به‌دلیل کمبود و گرانی به سمت استفاده از روغن‌های بی‌کیفیتی می‌روند که از استاندارد مناسب برخوردار نیستند.

 

سعادتی نژاد، در مورد وضعیت بازار فیلتر روغن، بنزین و هوا گفت: در زمینه فیلتر روغن ۳ تا ۴ کارخانه معتبر نیاز بازار را تامین می‌کنند، اما در مورد فیلتر هوا، متأسفانه شاهد تولید زیر پله‌ای و رشد عرضه اقلام بی‌کیفیت و غیراستاندارد در بازار هستیم.

اگرچه ۵ کارخانه معتبر نیز محصولات خود را در این بازار عرضه می‌کنند اما قیمت کمتر فیلترهای هوای غیراستاندارد موجب اقبال برخی از مشتریان به خرید اینگونه اقلام شده است.

او افزود: قبلا فیلتر هوا به‌صورت فله‌ای از طریق قاچاق وارد و در داخل بسته بندی و عرضه می‌شد، ولی اکنون جلوی عرضه این نوع فیلترهای بی‌کیفیت وارداتی گرفته شده است.
 

رشد هزینه تمام‌شده سرویس دوره‌ای

رییس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنجرگیران و فیلترسازان تهران، افزایش ۴۱ درصدی قیمت روغن موتور را عامل اصلی رشد هزینه دریافت خدمات سرویس دوره‌ای خودرو دانست و افزود: علاوه بر آن قیمت انواع فیلتر روغن، بنزین و هوا نیز پارسال، ۳ مرتبه تا ۳۰ درصد افزایش یافت که در رشد هزینه تمام‌شده سرویس دوره‌ای خودرو مؤثر بوده است.

سعادتی نژاد، از تثبیت نرخ دستمزد خدمات سرویس دوره‌ای خودرو خبر داد و گفت: خدمات این اتحادیه از سال ۹۲ از شمول قیمت‌گذاری خارج شد. اما در سال ۹۶ پیشکسوتان این صنف قیمت‌ها را تعدیل کردند، ولی پارسال هیأت عالی نظارت این نرخ‌ها را مجددا تصویب و ابلاغ کرد؛ بنابراین هنوز هیچ افزایش نرخی صورت نگرفته است.

او افزود: نرخ دستمزد خدمات تعویض روغن افزایش نیافته اما از ابتدای امسال به‌طور متوسط قیمت اقلام کالایی و خدمات این صنف تا ۳ برابر افزایش یافته است. وقتی نرخ روغن موتور از ۵۰ هزار به بیش از ۱۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد، رشد ۲ تا ۳ برابری قیمت سرویس دوره‌ای خودرو بر عهده صنف تعویض روغن نیست.

سعادتی نژاد در مورد سهم فیلتر و روغن‌های تقلبی از بازار گفت: نمی‌توان درصد دقیقی را از سهم بازار این اقلام تعیین کرد اما عرضه روغن و فیلترهای تقلبی بیشتر در حاشیه شهرهای بزرگی مانند شهریار که دور از دسترس بازرسان است، صورت می‌گیرد.
 

سرویس خودرو در مراکز مجاز با فاکتور معتبر

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنجرگیران و فیلترسازان تهران انجام سرویس‌های دوره‌ای خودرو در مراکز دارای پروانه کسب و دریافت فاکتور رسمی برای کالاها و خدمات ارائه شده را راهکار برخورد با گرانفروشی این خدمات دانست و گفت: باید مشتریان برای انجام سرویس دوره‌ای به واحدهای صنفی دارای پروانه کسب مراجعه کنند و این واحدها نیز برای جلوگیری از عرضه روغن و فیلترهای تقلبی باید محصول پلمب شده را در حضور مشتری باز و استفاده کنند.

او افزود: همچنین دریافت فاکتور رسمی و معتبر از اینگونه واحدها که در آن فهرست و نرخ کالاها و خدمات درج شده است، این امکان را برای پیگیری تخلفات احتمالی از طریق اتحادیه فراهم می‌کند. بازرسان اتحادیه، آماده دریافت شکایات مشتریان هستند و واحدهای صنفی مجاز باید پروانه کسب، نرخ خدمات و کد شناسه خود را در معرض دید مشتریان قرار دهند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید