امروز:
سه شنبه - 29 اسفند - 1402
ساعت :

صنعت ساخت و ساز در فاز انتظار/ کف هزینه ساخت مسکونی چقدر است؟

 

نایب رییس انجمن انبوه سازان گفت: صنعت ساختمان سازی فعلا در انتظار ورود دولت جدید و مشخص شدن سیاست‌های مسکنی است از این رو چشم انداز روشنی در این حوزه قابل تعریف نیست.

به گزارش حبیب خبر، "ایرج رهبر" در گفت و گو با خبرآنلاین افزود: سال گذشته سالی استثنائی برای سازندگان مسکن بود و افزایش یک باره قیمت‌ها در بازار، هزینه های ساخت و ساز را با رشدی شدید مواجه کرد .

 وی با اشاره به اینکه روند افزایش قیمت همواره در مسیر مشخصی قابل پیش بینی و محاسبه بود، ادامه داد: رشد یک باره قیمت مواد اولیه مورد نیاز در ساختمان‌سازی سبب شد بسیاری از سازندگانی که دست به پیش فروش زده بودند، با زیان‌های هنگفت روبرو شوند و همین امر تداوم فعالیت را دشوار می‌کند .

بیشتر بخوانید: 

عطش عجیب ایرانی ‎ها برای خرید ملک در ترکیه/ خریداران ۱۰ برابر شدند

این فعال صنفی در توضیح این مطلب ادامه داد: تولیدکننده هایی که برای تامین منابع مالی، اقدام به پیش فروش واحدهای خود کرده بودند و در قراردادها مساله افزایش هزینه ها را در نظر نگرفته بودند، در ماه های اخیر بسیار متضرر شدند زیرا آنها بر اساس تجربه سال‌های گذشته هزینه هایی محاسبه کرده بودند اما جهش نرخ ها سبب ضرر و زیان آنها شد و برخی در این میان ورشکست شدند.

وی با اشاره به رشد شدید بهای ارز ادامه داد: بخش عمده‌ای از مصالح اصلی ساختمانی کشور مانند سیمان و فولاد به سبب ارزآوری مناسبی که دارند، بدون برنامه ریزی صادر می‌شود و به اعتقاد بنده اگر این مساله مدیریت شود، بسیاری از مشکلات حل می شود.

وی تاکید کرد: خوش بختانه کمبودی در زمینه تولید مصالح ساختمانی و به ویژه فولاد و سیمان نداریم اما نبود برنامه ریزی برای تامین نیاز داخل و صادرات، سبب بروز مشکلاتی شده است.

 

هزینه ساخت مسکن چقدر است؟

وی در پاسخ به این سئوال که حداقل هزینه ساخت هر متر مربع مسکن در کشور چقدر است؟ توضیح داد:  هزینه متوسط ساخت مسکن در شهرهای مختلف کشور به دلیل استفاده مصالح محلی، پایین تر بودن دستمزدها و شرایط مختلف ساخت ، متفاوت است و باید گفت با توجه به افزایش هزینه ها اکنون حداقل هزینه ساخت هر متر مربع مسکن به طور غیر خالص و زیربنایی کلی از ۵ میلیون به بالاست .

رهبر اضافه کرد: این هزینه مربوط به خانه‌هایی است که افراد با توانایی مالی متوسط، آنها را خریداری می کنند و این نرخ ها متعلق به مسکن هایی است که از سوی دولت برای ساخت آنها برنامه ریزی می شود.

اشاره رهبر به ساخت و ساز در مسکن ملی است، هر چند هنوز قیمت تمام شده ساخت مسکن ملی به طور رسمی اعلام نشده است اما با توجه به سخنان نائب رییس انجمن انبوه سازان، به نظر میرسد هزینه‌های مذکور بر محدوده 5 میلیون تومان به ازای هر متر مربع استوار است.

این فعال بخش ساخت و ساز  اظهار کرد: در تهران و مناطق مختلف آن و همچنین تمایل به استفاده از مصالح و ... خاص در جریان ساخت و ساز، هزینه های تولید متفاوت است.

 

تاثیر افت نرخ ارز بر کاهش قیمت مسکن 

نایب رئیس انجمن انبوه سازان در پاسخ به سئوالی درباره تاثیر افت نرخ ارز بر روی کاهش قیمت مسکن نیز گفت: نوسان نرخ ارز بر بازار مسکن بی تاثیر نیست .هنگامی که نرخ ارز کاهش یابد ،‌تولیدکننده های مصالح اصلی و کلیدی که به دلیل گرانی نرخ ارز به صادرات محصولات خود تمایل داشتند،در شرایط جدید این تمایل را از دست می دهند و بنابراین از میزان صادرات مصالح و همچنین قیمت مواد اولیه کاسته خواهد شد.

رهبر ادامه داد: البته باید توجه داشت مساله حمل و نقل و دستمزدهای داخلی ربطی به نرخ ارز ندارد و تورم در کشور با کاهش نرخ ارز از میان نمیرود.

وی گفت: من فکر می کنم راهی شدن سرمایه ها از بازار طلا و سکه و ... به سمت بازار مسکن اتفاق خوبی است و باید با تدوین سیاست‌هایی این روند را تداوم بخشید چرا که صنعت ساختمان سازی هم اشتغال بالایی تولید می‌کند و هم صنایع وابسته را به شدت رونق می بخشد ، در کنار این ها افزایش ساخت و ساز زمینه را برای تعادل بهای مسکن در بازار نیز مهیا خواهد کرد.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید