سخنی با مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان:

خانه فرهنگ نیاز به "خانه تکانی" دارد!

ناصر علیفر- مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در آغاز، گمارش(انتصاب) شما(ناصر علیفر) را به فرنام مدیرکل آموزش و پرورش استان پهناور خوزستان شادباش می گویم و این رخداد را نیک می نگرم. اکنون که این بهروزی بخت شما شده است تا به فرهنگ، آموزش و فرهنگیان و بازنشستگان شریف و تلاشگر این استان خدمت نمایید، نکته هایی می نویسم که امیدوارم به آگاهی شما برسد.

 مدیریت آموزش و پرورش خوزستان در سال‌های گذشته دوران پرفراز و نشیبی گذرانده است؛ به گونه ای که مدیریت ضعیف و متزلزل سبب تنزل جایگاه آموزش و پرورش در میان فرهنگیان و مردم شریف شده بود؛ بنابراین، در به کارگیری نیروهای جدید از قوم های گوناگون، دادگری را پاس بدارید. خادمان را ارج نهاده و درصورت تغییر به دور از فشار و شانتاژ سهم خواهان حزبی و قومی و سیاسی، از بانوان، جوانان انقلابی سالم و نخبه و تجربه بازنشستگان- که البته کم هم نیستند- بهره ببرید.

  **به نظر می رسد این نکته مهم ترین خواسته اهالی فرهنگ خوزستان باشد.

 ناتوانی در مدیریت و نبود شایسته سالاری و نگهداری صندلی مدیریتی به هر قیمتی، سبب شد رسالت اصلی آموزش و پرورش فراموش شود!

شاهد این داویده(مدعا) افت آموزشی شدید در برش های تحصیلی، پذیرش کنکور، قبولی در دروس نهایی، نمودارها و رتبه های کاغذی و... و نیز کسب رتبه های نه چندان مناسب آموزش و پرورش استان بوده که می بایست نگاه ویژه مبتنی برتغییر در بخش آموزش متوسطه استان داشته باشید.

 *توجه ویژه به آموزش ابتدایی و اهمیت آن 

آموزش ابتدایی، به‌ویژه از زمان توصیفی شدن، با چالش‌هایی مواجه شده است که موجب شده دانش‌آموزان با آمادگی کمتری وارد مقاطع بالاتر شوند.

 تأکید بر نقش معلمان و آموزگاران کاربلد و با‌تجربه در آموزش درست به دانش‌آموزان ابتدایی، ضروری است.

این معلمان می‌توانند با روش‌های مدرن آموزشی و ارزیابی‌های دقیق، پایه‌ای مستحکم برای پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان باشند.

همچنین، توانمندسازی مدیران و معاونین ابتدایی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و استفاده از تجربیات معلمان بازنشسته، می‌تواند نقشی کلیدی در بهبود این مقطع ایفا کند.

ایجاد بسترهایی برای حمایت روانی و عاطفی از دانش‌آموزان ابتدایی نیز می‌تواند درارتقای انگیزه آن‌ها و پیشرفت در مقاطع بالاتر مؤثر باشد.

*ارتقای کیفیت آموزشی در همه مقاطع 

توجه به ارتقای آموزش در همه مقاطع تحصیلی، به ویژه افزایش کیفیت آموزشی در مدارس دولتی، می‌تواند به بهبود سطح آموزش و همچنین ارتقای رتبه استان کمک کند.

برای این منظور، توسعه زیرساخت‌های آموزشی مانند تجهیز کلاس‌های درس، ارایه منابع آموزشی مدرن و استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند تأثیر بسیاری داشته باشد.

 همچنین، برگزاری دوره‌های آموزشی مستمر برای معلمان، دبیران و ایجاد مشوق‌های حرفه‌ای برای افزایش انگیزه آن‌ها در بهبود کیفیت تدریس نیز ضروری به نظر می‌رسد.

همچنین، توجه به توزیع عادلانه منابع آموزشی در مناطق محروم استان، می‌تواند شکاف‌های آموزشی را کاهش داده و دسترسی برابر را برای همه دانش‌آموزان فراهم کند.

عبدالحمید گل افشان

*توجه به مهارت‌آموزی در هنرستان‌ها

باتوجه به اهمیت بالای مهارت‌آموزی و فراگیری تخصص در دوران تحصیل، توجه به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و رشته‌های مهارتی می‌تواند گامی کارساز در اشتغال‌زایی و توانمندسازی هنرجویان باشد.

 تقویت ارتباط میان هنرستان‌ها و صنایع محلی، تجهیز کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای به امکانات مدرن و توسعه برنامه‌های کارآموزی در همکاری با شرکت‌های معتبر می‌تواند به بهبود این حوزه کمک کند.

همچنین، برگزاری مسابقات و جشنواره‌های مهارتی می‌تواند انگیزه دانش‌آموزان را برای یادگیری مهارت‌های جدید افزایش داده و بستری برای کشف استعدادهای برتر فراهم آورد.

هرمدیرکلی ترجیح می دهد برای موفقیت خود و مجموعه زیرنظر با افرادی همکار شود که پیشینه آشنایی قبلی با آن هارا داشته باشد.

در این شرایط احتمال ریسک پذیری برای ایجاد تنش و برخورد آرا به کمینه ممکن می رسد.

 **طبیعی است که وقتی تغییر مدیران در آموزش و پرورش از یک منطق مشخص پیروی نکند دیگران و حتا نمایندگان مجلس هم به راحتی اجازه دخالت در امور آموزش و پرورش به ویژه عزل و نصب را به خودخواهند داد!

همچنین این نکته مدنظرتون باشد که آموزش و پرورش فضای سیاسی نیست، که یک دستگاه علمی محسوب می شود؛ بنابراین در انتصاب ها دنبال افرادی باشید که ضمن همراهی باگفتمان دولت وفاق بتوانند بهترین رخدادهای خوب را در پهنه آموزش و پرورش خوزستان رقم بزنند. شایسته سالاری در انتصابات جدید مدنظرتان هم باشد.

*تقویت ارتباطات مدیریتی و فرهنگی

ایجاد تعامل سازنده میان بخش‌های مختلف آموزش و پرورش، پذیرش انتقادهای سازنده، و همراهی با رسانه‌ها و خبرنگاران از مواردی است که می‌تواند به شفافیت عملکرد و اعتمادسازی کمک کند.

 بازدیدهای سرزده- نه صرفاً برنامه‌ریزی‌شده از مدارس استان- فرصتی برای آگاهی مستقیم از مشکل ها و چالش‌ها خواهد بود.

اعتماد سازی میان فرهنگیان و توجه به شأن و منزلت آن‌ها، با برگزاری نشست های مشورتی و ایجاد حلقه‌های هم‌اندیشی، می‌تواند انگیزه و حس تعلق آن‌ها را به نظام آموزشی افزایش دهد.

*توجه به زیرساخت‌های آموزشی و فناوری

سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری آموزشی، از جمله توسعه پلتفرم‌های آموزش مجازی و تجهیز مدارس به اینترنت و ابزارهای دیجیتال، می‌تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت آموزشی داشته باشد.

 همچنین، ایجاد فضاهای آموزشی ایمن و استاندارد در مدارس، مانند تالار‌های ورزشی، کتابخانه‌ها، و آزمایشگاه‌های علمی، می‌تواند محیط یادگیری بهتری برای دانش‌آموزان فراهم کند.

 جناب علیفر!

در پایان با آرزوی توفیق برای جناب عالی و تیم کاری جدیدتان امیدوارم با واقع‌بینی و پایبندی به برنامه‌ها و وعده‌های داده‌شده و فارغ ازمسایل سیاسی و جناحی و قومی و با شجاعت و جسارت در تصمیم‌گیری‌ها، شاهد تحول جدی و رشد آموزش و پرورش خوزستان باشیم.

از آنجا که اداره کل آموزش و پرورش خوزستان نیاز به "خانه تکانی" جدی دارد بر اساس منطق و تفکرعلمی همراه باجسارت و شجاعت، مدیریت تغییر را سرلوحه کار خویش قرار دهید.

تغییر ندادن برخی معاونان و کارشناسان اداره کل سیاست جناب عالی را زیر پرسش می برد و سربازان دیروز با فرمانده امروز ساز موافقی نخواهند نواخت.

 *"عبدالحمید گل افشان" بازنشسته فرهنگی و کنشگر رسانه ای

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید
Tagsحبیب خبر, ناصر علیفر, اداره کل آموزش و پرورش خوزستان, خانه تکانی, عبدالحمید گل افشان, خوزستان, فرهنگیان, بازنشستگان