امروز:
جمعه - 28 ارديبهشت - 1403
ساعت :

سید مهدي ابوس

 اهواز/ حبیب خبر- سید مهدی ابوس:

 دوستی از اهالی فوتبال می گفت: باید "پذیرفت فوتبال دیگر بازیکن خلاق ندارد! فقر پرورش بازیکن خلاق هر روز بیشتر گریبان فوتبال را می‌گیرد."

 در پاسخ این بزرگوار می گویم:  "بازیکن مستعد و خلاق در فوتبال فت و فراوان است؛ اما اجازه دیده شدن به آن ها داده نمی شود! چرا که خلاقان تکنیک ناب در مسیر زیبا و تماشاگر پسندشدن فوتبال، حق آمدن و رسیدن به فضای مدارس فوتبال و آکادمی ها و به طورکلی فوتبال پايه را ندارند! زیرا استعدادهای درخشان و خلاق فوتبال توان تامین مالی برای این حضور و ابراز وجود ندارند!

 هم اکنون عوامل بازیکن پروری- که هر روز بیش تر از دیروز رواج پیدا کرده وتبدیل به یک پديده و حتا تاکتیک در فوتبال امروز شده- به عمد بازیکن خلاق و تکنیکی بی پول را نمی بیند و فقط به جذب بازیکن پولی توجه دارد! چرا که رواج فرهنگ غلط نتیجه گرایی در فوتبال دیگر به بازیکن خلاق نیازی ندارد!

 این در حالی است که دنیای ورزش به ویژه فوتبال جهانی دنبال کشف استعدادهای درخشان و خلاق فوتبال پایه است و جالب اینکه فوتبال ما هم، چنین چیزی را در کلام و کتاب و همایش ها و جلسات تایید می کند اما در هنگام عمل، اهداف درون جیبی و نیز رسیدن و ماندن در منصب را دنبال می‌کند و کشف استعدادهای درخشان و خلاقیت به فراموشی سپرده می‌شود!

 پیر و جوان می‌داند فوتبال خلاق و دارای تکنیک ناب را- که توان تاکتیک پذیری دارد- فقط در ساق های پابرهنگان زمین های خاکی و آسفالت داغ کوچه پس کوچه ها می‌توان یافت که شوربختانه توان تامین مالی و هزینه های جانبی مدارس فوتبال و آکادمی ها و دلال ها را ندارند و به همین دلیل هرگز فرصت دیده شدن در فضای مستطیل سبز فوتبال رسمی به آنان داده نمی شود!

 شاهد هستيم در حال حاضر فوتبال پولکی کاملا در اختیار کسانی است که بتوانند برای فوتبالیست شدن پول خوبی پرداخت کنند!

فوتبال پولی بیش ترین فضای مستطیل سبز را پر کرده و دیگر جایی برای بازیکن خلاق و مستعد ندارد!

وقتی بازیکن خلاق در فوتبال پایه نباشد، فوتبال در دراز مدت گرفتار فقر تکنیک و بازی سازی می‌شود. اگر به بازی های لیگ برتر نگاهی داشته باشیم حتما پی خواهیم برد که این فوتبال بسته و مملو از وقت کشی و درگیری با داوران، دیگر تماشاگر پسند نیست و بیشتر در حاشیه و پرخاشگر است؛ چون طرح و برنامه تاکتیکی و بازیکن تکنیکی و خلاق ندارد.

 فوتبالی که بازیکن خلاق نداشته باشد، توان طراحی حمله و دفاع تیمی و سرعت دادن به بازی در هنگام حمله یا آرام کردن و نگه داشتن در زمان دفاع و تصاحب حداکثری توپ های سرگردان یا به عبارت فنی توپ های سوم را در محوطه حساس دفاع و حمله ندارد.

 در کل این بازیکن خلاق است که توان بازکردن گره کور بازی را با ارایه بازی و تفکر تاکتیکی آموزش یافته باز خواهد کرد.

 فوتبال تا زمانی که برای مستطیل سبزش بازیکن مستعد و خلاق کشف نکند و چمن محل بازیش را سبز واقعی و گیاهی نکند، "چشم اسفندیار" اش همچنان بر وفق مراد آنانی خواهد بود که دوست دارند در مسیر ناکجاآباد پیش رود!

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید