مسوولان ایرانی فقط دختران روس را نبینند

مسوولان ایرانی فقط دختران روس را نبینند

تیم ملی فوتبال ایران که با امیر قلعه‌نویی وارد فاز تازه‌ای شده، این روزها مهیا می‌شود تا در دو دیدار دوستانه به ترتیب برابر روسیه و کنیا به میدان برود.

 این بازی‌ها از آن جهت اهمیت دارد که اولین مرحله از دگردیسی تیم ملی پس از جام جهانی است. در واقع نه‌تنها سرمربی این تیم در مقایسه با جام جهانی قطر عوض شده است، بلکه تعدادی بازیکن جدید هم به‌تازگی با فراخوان قلعه‌نویی در تیم ملی دیده می‌شوند که تعدادی از آنها در زمره بازیکنان جوان لیگ محسوب می‌شوند.

در کنار این تغییرات، این دو بازی اولین مرحله از آماده‌سازی برای حضور بهتر در رقابت‌های جام ملت‌های آسیاست که قرار است چند ماه دیگر برگزار شود. جامی که ایران سال‌هاست در آن به قهرمانی نرسیده و آخرین‌بار با وجود هزینه هنگفتی که برای کارلوس کی‌روش پرتغالی شد، او در نیمه‌نهایی در یک دیدار سراسر بحث‌برانگیز مغلوب ژاپن شد و از گردونه بازی‌ها، دست خالی کنار رفت.  

حالا بدون درنظرگرفتن احتمالات بلندمدت، بازی تدارکاتی با روسیه که قرار است سوم فروردین در ورزشگاه آزادی برگزار شود، می‌تواند پایه‌گذار اتفاقی خوشحال‌کننده هم شود.

این بازی که تا چند روز قبل و بنا بر ادعای رسانه‌های روسی قرار بود بدون حضور تماشاگران برگزار شود، حالا با نظر مثبت شورای تأمین استان تهران قرار شده با حضور تماشاگر باشد تا علاقه‌مندان به فوتبال ملی، به‌ویژه این تیم که حالا رنگ جدیدی به خود گرفته، بتوانند این بازی را از نزدیک تماشا کنند.

 بدیهی است که با توجه به ساخت‌وسازی که در بخش‌هایی از ورزشگاه در حال انجام است، گنجایش این حضور محدود خواهد بود و آن‌طورکه فدراسیون فوتبال هم تأیید کرده، قرار نیست این حضور رایگان باشد و علاقه‌مندان به فوتبال باید با تهیه بلیت راهی ورزشگاه شوند.

این موضوع مسئله چندان اصلی نیست، چون تماشاگران مردی که برای دیدن بازی‌های فوتبال به ورزشگاه آزادی می‌روند اگرچه با محدودیت ظرفیت روبه‌رو شده‌اند، ولی ممنوعیتی برایشان تا به الان ایجاد نشده است.

درست است که آنها هم بعد از اتفاقات اخیر رخ‌داده در ایران برای چندین ماه متوالی نتوانستند بازی تیم مورد علاقه‌شان را از نزدیک تماشا کنند، ولی مدتی است که این ممنوعیت برای تماشاگران مرد برداشته شده ولی هنوز هیچ‌یک از تماشاگران زن نمی‌توانند راهی ورزشگاه آزادی شوند.

چنین ممنوعیتی در شرایطی گریبان زنان علاقه‌مند به فوتبال در ایران را گرفته است که آنها چند هفته ابتدایی از لیگ برتر، یعنی درست قبل از آنکه فضای اجتماعی کمی ملتهب شود می‌توانستند بازی‌های استقلال و پرسپولیس را از نزدیک تماشا کنند.

 این امکان بیشتر نصیب تماشاگران استقلالی شد، چون در آن بازه زمانی، استقلال بیش از پرسپولیس در تهران میزبانی داشت.

از آنجا که مسوولان ورزش ایران فقط جواز ورود زنان به ورزشگاه را برای تهران گرفته بودند، بازی‌هایی که به میزبانی دو تیم مطرح پایتخت انجام می‌شد این امکان را در اختیار تماشاگران زن می‌گذاشت.

با این حال، حضور آنها از ۱۹ شهریور به این طرف ممنوع شده است. از اوایل مهر که اتفاقات رخ‌داده در ایران بعد بیشتری به خود گرفت، کلا حضور تماشاگران در ورزشگاه‌های فوتبال ممنوع شد، ولی بعد از اینکه ممنوعیت برداشته شد، برخلاف وعده مسوولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش، اجازه ورود مجدد زنان به ورزشگاه داده نشد.

این ممنوعیت اگرچه تا به الان شامل رقابت‌های باشگاهی شده، ولی این نگرانی وجود دارد که دامن تیم ملی را هم بگیرد. این یکی از آن دست اتفاقاتی است که می‌تواند پیامد منفی داشته باشد.

فدراسیون فوتبال ایران و البته دولت ایران یکی، دو سالی می‌شود که به فیفا قول داده‌اند هر بار که تیم ملی ایران میزبان یک مسابقه باشد، علاوه بر مردان، اجازه حضور تماشاگران زن در ورزشگاه را هم بدهند.

پیش از آنکه زنان بتوانند برای تماشای بازی‌های لیگ به ورزشگاه بروند، حضورشان برای تماشای بازی‌های تیم ملی، تبدیل به یک اصل شده بود.

 اتفاقا با استناد به همین بخش بود که فیفا پیش از شروع بازی‌های لیگ برتر این دوره، با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال، خواسته بود تا این‌بار مقدمات حضور زنان در بازی‌های لیگ هم فراهم شود.

آنها تأکید داشتند که بهانه‌ای را برای عدم ورود زنان به ورزشگاه برای بازی‌های ملی نخواهند پذیرفت و انتظار دارند که این رویه در بازی‌های لیگ هم به یک عادت تبدیل شود.

چنین شد که در رایزنی‌های صورت‌گرفته قرار شد ابتدا ورزشگاه آزادی در تهران پذیرای تماشاگران زن باشد و بعد، این مساله به دیگر ورزشگاه‌های کشور هم سرایت پیدا کند.

این موضوع حالا در آستانه دیدار دوستانه تیم ملی ایران با روسیه که اتفاقا قرار است در ورزشگاه آزادی برگزار شود، به یک فرصت مهم تبدیل شده است.

درست است که مسوولان ورزش ایران هربار به بهانه مهیانبودن زیرساخت اجازه ورود زنان به ورزشگاه را نداده‌اند، ولی دیدار با روسیه فرصتی است تا این بهانه‌تراشی از بین برود و حتی به تعداد محدود هم که شده دوباره اجازه حضور زنان در ورزشگاه داده شود.

اگر چنین شود بدیهی است که پیامدهای مثبتش به خوبی مخابره می‌شود؛ اول اینکه دوباره آشتی‌ای میان دختران ایرانی و فوتبال صورت می‌گیرد، دوم اینکه بهانه تازه‌ای هم به دست فیفا داده نمی‌شود. مگر اینکه مسئولان ورزش ایران آن‌قدر بدسلیقه باشند که بخواهند مدل اصفهانی را در ورزشگاه آزادی پیاده کرده و فقط به زنان روسی اجازه حضور در ورزشگاه را بدهند.

بهمن همین امسال بود که تیم باشگاهی زنیت برای انجام دیداری تدارکاتی به اصفهان سفر کرد تا رودرروی سپاهان قرار بگیرد.

در آن دیدار و با وجود تقاضای زیاد دختران هوادار باشگاه سپاهان، به آنها اجازه ورود به ورزشگاه داده نشد و فقط تماشاگران زن روسیه‌ای توانستند وارد ورزشگاه شوند.

امری که تکرارش در ورزشگاه آزادی هرگز خوشایند نخواهد بود. ناگفته پیداست که اگر مسئولان قصدی بر تکرار سناریو مشابه دارند، بد نیست به دختران ایرانی که به اندازه کافی در ماه‌های اخیر روزهای سخت داشته‌اند، نگاه ویژه‌تری داشته باشند و فقط دختران روس را نبینند.

مرجع : روزنامه شرق

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید
Tagsتیم ملی فوتبال ايران