امروز:
پنجشنبه - 6 ارديبهشت - 1403
ساعت :

قیمت‌خودرو درب‌کارخانه سال‌آینده افزایش می‌یابد؟

زیان انباشته خودروسازان بار دیگر به بهانه‌ای برای افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه تبدیل شد. اما این بار خبر از افزایش 18 درصدی نیست و زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت پنج الی 100 درصدی قیمت‌ها به گوش می‌رسد.

به گزارش تجارت نیوز، خودروسازان همواره معتقدند: قیمت‌گذاری دستوری آن‌ها را به زیان‌دهی کشانده و با تولید هر خودرو ضرر می‌کنند. به همین خاطر بود که سال گذشته قیمت خودرو در درب کارخانه ۱۸ درصد افزایش یافت تا مقداری از زیان‌ خودروسازان بکاهد.

اما این روش دستوری به ظاهر چندان تداوم نداشت و عرضه خودرو در بورس کالا روی کار آمد. روشی که تا میزانی خودروسازان را از قیمت‌گذاری دستوری رها کرد. پس از حدود ۹ ماه عرضه خودروهای بورسی مجدداً شورای رقابت پا به عرصه قیمت‌گذاری گذاشت و مدعی قیمت‌گذاری شد.

 البته این شورا پیش از این اعلام کرده بود که با قیمت‌گذاری دستوری مخالف است و تنها فرمولی به خودروسازان برای تعیین محصولات خود عرضه می‌کند.

* خودروسازان به افزایش صد درصدی هم راضی نیستند

حال به نظر می‌رسد افزایش قیمت جدیدی در راه است. پیش از این شورای رقابت اعلام کرده بود که افزایش ۱۸ درصدی قیمت خودرو در سال گذشته کافی نبود و خودروسازان همچنان زیان‌ده هستند. در نتیجه باید بازنگری‌هایی صورت بگیرد.

گرچه هنوز مشخص نشده است که میزان افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه چند درصد خواهد بود، اما زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش ۳۰ الی ۸۰ درصدی قیمت‌ها به گوش می‌رسد.

 البته سپهر دادجوی توکلی، مدیر روابط‌عمومی شورای رقابت،  این موضوع را تکذیب و اعلام کرد که افزایش قیمت خودرو در سال آینده از 5 تا 100 درصد اعمال می‌شود.

به نظر می‌رسد خودروسازان موافق همین افزایش پنج الی 100 درصدی نیستند و خواستار عرضه محصولات خود با قیمت بالاتری‌اند.

خودروسازان و قطعه‌سازان در نامه‌ای مشترک به رئیس شورای رقابت، ضمن ارائه دلایلی در خصوص انحصاری نبودن صنعت سواری، در پیشنهاد مشخصی خواستار فروش خودرو در بورس کالا شدند.

کارشناسان معتقدند خودروسازان به دلیل اینکه به نوعی از قیمت‌گذاری دستوری فرار می‌کنند موافق عرضه خودرو در بورس کالا شده‌اند. چراکه در هیچ جای دنیا خودرو را در بورس عرضه نمی‌کنند.

* رفع زیان با افزایش قیمت خودرو

سوال دیگری که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه می‌تواند زیان خودروسازان را جبران کند؟

خودروسازان همواره مدعی‌اند که این قیمت‌گذاری دستوری است که موجب زیان‌دهی می‌شود. آن‌ها معتقدند گرچه هزینه‌های تولید محصول بالا رفته، اما قیمت‌ها همچنان ثابت مانده است.

در این بین کارشناسان نظر دیگری دارند؛ آن‌ها با اشاره به قیمت‌های اعلامی در طرح‌های فروش خودروسازان، تأکید دارند که قیمت خودروهای پرتیراژ هر سه ماه یک‌بار بالا می‌رود.

البته این شرکت‌ها با روش‌های دیگر سود فروش خود را هم حفظ می‌کنند. ازجمله ترفند آن‌ها می‌توان به حذف بسیاری از آپشن‌ها یا افزودن برخی از ملزومات خودرو به‌عنوان آپشن اشاره کرد.

 برای مثال: در طرح‌های فروش خودروسازان دیده می‌شود که ضبط، کولر، جا لیوانی و به عنوان آپشن به خودرو اضافه شده‌اند.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید