امروز:
شنبه - 2 تير - 1403
ساعت :

 برخي فكر مي كنند صحبت از دو حقوق براي جانبازان حالت اشتغال يا وظيفه بگير زياده طلبي است و اينان به دنبال زندگي اشرافي هستندِ اما از واقعيت دو حقوق بي خبرند و فقط اين عنوان آنان را به اشتباه مي اندازد.

 دو نكته حایز اهميت وجود دارد كه به آن ها مي پردازيم:

 ۱- حقوق حالت اشتغال كه بنياد به جانبازان مي دهد، حتا از اضافه كار مديران بنياد هم كمتر است!

  يك جانباز كه دو چشم و دو پاي خود را براي انقلاب هديه كرده است و ساير عوارض جسمي هم در او بروز كرده و رزو به روز تشديد مي شود، حكم حالت اشتغال او زير دو ميليون و پانصد هزار تومان است؛ در حالي كه برخي مديران بنياد دريافتي بالاي پانزده ميليون تومان دارند و مديران ساير سازمان ها هم بيش از اين دريافتي دارند.

  نكته ديگر اين که دريافتي براي جانبازي با اين وضعيت جسمي در طول سال ثابت است و در اين دريافتي اضافه كار،‌ بهره وري، هديه ايام خاص،‌ پاداش،‌ حق ماموريت، كارانه و ... وجود ندارد؛ در حالي كه بخش عمده دريافتي كاركنان همين موارد است.

 البته از برخی مديران كه تافته جدا بافته اند می گذریم که شرايط خاص دارند و قابل قياس با دريافتي جانبازان حالت اشتغال نيستند.

 ۲- اشتغال براي يك فرد فقط تامين معيشت و درآمد نيست که حضور در اجتماع و جايگاهي كه فرد احساس مفيد بودن كند از اهميت ويژه اي برخوردار است.

 قوانين بين الملل هم بر اين امر صحه مي گذارد كه اگر افراد داراي معلوليت از جهتي توان كار ندارند ولي اين به معناي ناتواني در همه فعاليت هاي اجتماعي و شغلي نيست. بنابراين براي جانبازان- كه در عنفوان جواني دچار آسيب هاي جسمي و روحي شده اند- كار، نوعي درمان است كه شوربختانه به اين امر توجه نمي شود.

با این اوصاف، فکر نکنم در جايی از دنيا رفتاري كه دولت ها با معيشت ايثارگران خود مي كنند همانند وضعيت كشور ما باشد. ما حمايت هاي معيشتي درستی از جانبازان نمی کنیم و به خيال خود به تعهدات مان عمل كرده ايم!

اگر مجلس و دولت حقوق حالت اشتغال جانبازان را مناسب وضعيت جسمي وروحي آنان و با توجه به تورم در نظر مي گرفت، هيچ لزومي نبود اين قشر مجددا"‌ در دستگاه هاي اجرايي مشغول کار شوند؛ بلكه تلاش مي كردند به طرق ديگري حضور خود را در جامعه به نمايش بگذارند.

شوربختانه دولت و مجلس و حتا بنياد- كه متولي امور ايثارگران است- در امر معيشت ايثارگران غفلت کرده اند!  مسوولان- که عنوان خدمتگرار همراه خود دارند بايد بدانند حقوق حالت اشتغالي كه بنياد پرداخت مي كند نامناسب ترین وضعيت پرداخت حقوق در جامعه است و شايد مشمولان تحت پوشش كميته امداد از آنان كم تر دريافت کنند.

 به راستی  جانبازان بنیاد کجای مملکت جای گرفته اند که دیده نمی شوند!؟

* کورش حاجی پور- جانباز بختیاری

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید