نظرات
- اولین نظر را شما بدهید
اهواز/ حبیب خبر- نوید قائدی:
شکی نیست اول مهرماه با بازگشایی مراکز آموزشی در تمامی سطوح، حداقل از ۳۰ تا ۳۵ درصد بر میزان سفرهای شهر اهواز اضافه خواهد شد.
تجربه نشان داده میان افزایش میزان سفرهای دانشآموزشی رابطه خطی مستقیم برقرار نیست و میزان ترافیک بیشتر از میزان سفرها خواهد بود؛ زیرا زمان و الگوی سوار و پیاده شدن دانشآموزان نسبت به دیگر اهداف سفر متفاوتتر و بیشتر است.
این در حالی است که در سه سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا و مشکل های اقتصادی کشور، هیچکدام از زیربخشهای حمل و نقل عمومی در اهواز تقویت نشدهاند و حتا دچار افت تعداد سرویسدهی شدهاند.
در همین مدت تعداد وسایل نقلیه و اشغال ظرفیت معابر رشد داشته و بر میزان تراکم تجاری و درمانی حداقل در معابر اصلی و گذری شهر افزوده شده و این در حالی است که در زمینه مدیریت سفر و لزوم توجه به بعد کاربری اراضی ضعیف عمل شده است.
از مصداقهای آن میتوان به تراکم کاربری بیضابطه پزشکی در خیابان پهلوان، کمبود پارکینگ در معابر و پاسخگو نبودن سیستمهای حمل و نقل عمومی اشاره کرد.
البته تحلیل وضعیت موجود زمان بر است و نیاز به توضیح زیادی دارد که خارج از این نوشتار است؛ لذا باتوجه به اهمیت موضوع و زمان باقیمانده لازم است فرمانداری اهواز نشست های کارشناسی و مدیریت شورای ترافیک شهرستان فعال شوند تا بتوان در جلسات، همگرایی لازم را میان دستگاههای ذیربط خدمات رسان در بعد حمل و نقل و ترافیک را به وجود آورد.
به دلایلی که قابلذکر نیست این مهم تنها از عهده شهرداری خارج است زیرا در بعد علمی و عملیاتی و منابع مالی محدودیتهایی دارد که اصلاح آنها زمان برخواهد بود. شخص فرماندار اهواز و معاون عمرانی ایشان بهعنوان دبیر شورای ترافیک شهرستان باید وارد عمل شوند.
در نشست ها نیاز است تحلیل های دقیق مبتنی بر واقعیت و آمارهای صحیح ارایه و تصمیم گیری های مدیریتی و اجرایی در دو بعد مدیریت ترافیک و مدیریت جابه جایی صورت گیرد.
دستگاه های متولی مانند نواحی آموزش و پرورش و دانشگاه های مادر و پرجمعیت باید آمارهای دقیقی از میزان دانش آموزان و دانشجویان و تحلیل جابه جایی آن ها و برنامه های خود مبتنی بر سرویس دهی دانش آموزان ارایه دهند.
دانشگاه ها باید مراکز پر تردد دانشجویی را شناسایی کنند و در صورت نیاز برای سرویس دهی راهکار ارایه دهند..
شهرداری اهواز و پلیس راهور از ارکان اساسی این برنامهریزی خواهند بود که باید با دست پر و برنامههای عملیاتی در نشست ها حاضر شوند؛ به ویژه در زمینه تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی، مدیریت ترافیک مبتنی بر اصلاح معابر و اولویتهای حرکتی و مدیریت حرکت وسایل نقلیه و اهداف سفر و مبدأ و مقصد باید کارهای موردی زیادی انجام شود (نقاط حساس و مشکلدار شنایی شوند.)
برای مثال: شاید نیاز باشد در ساعتهای پیک جابهجایی صبح، شروع به کار بعضی از بانکها و ادارات در یک حریم با تأخیر یک ساعته باشد؛ یا تعطیلی بعضی مدارس با زمانهای متفاوت انجام شود تا از بار ترافیکی سنگین در بعضی از پیکها کاسته شود.
پیشنهاد میشود از اول مهرماه خودروهای توزیعکننده کالا که اغلب ظرفیت معابر را با پارکهای دوبل اشغال میکنند در ساعتهای ۱۳ تا ۱۶ یا از ساعت ۲۰ به بعد فعالیت کنند.
همچنین ادارات واقع در حریمهای مشکلدار ملزم شوند برای کارکنان سرویسدهی عمومی یعنی وسایل حمل و نقل پرظرفیت مانند اتوبوس و مینی برقرار نمایند تا از حجم خودروهای تکسرنشین کاسته شود.
در بلندمدت باید برای آموزشهای عمومی شهروندی و اطلاعرسانی منطقهای چاره اندیشی شودِ زیرا ناهنجاریهای ترافیکی در سطح شهر خارج از عرف است.
در زمینه استفاده از ظرفیت معابر در بعد مهندسی ترافیک نیاز به کارهای جدی است؛ زیرا حداقل در هسته مرکزی شهر- که نقطه اتصال محسوب میشود- معابر کارایی لازم را ندارند و کارایی استفاده از ظرفیت حمل و نقل عمومی در آنها پایین است و هیچ اولویتی برای حرکت وسایل حمل و نقل عمومی در نظر گرفته نشده است.
البته حجم مشکل ها و راهکارها بسیار بیشتر از این چند سطر است اما برای رفع و چارهاندیشی حداقل برای بخشی از آنها تا اول مهرماه باید سریعتر اقدام کرد.
۱۶ تیر ۱۴۰۱
ارسال نظر به عنوان مهمان