امروز:
سه شنبه - 4 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 اهواز/حبیب خبر- نوید قائدی:

 مگر شما نبودید که در موسم انتخابات ریاست جمهوری شعارهای دلنشین و عوام پسندانه می دادید، به وضع موجود اعتراض داشتید و مردم را به داشتن آینده ای بهتر وعده می دادید؟

 جناب رییس جمهوری عزیز! ماجرای خارج گود نشستن و شعار دادن با داخل گود شدن و مشکلات و تنگاها را لمس کردن قطعا فرق اساسی دارد؛ همیشه شعار دادن و انتقاد کردن سهل و اجرا کردن سخت و طاقت فرسا است.

 اما شما اکنون که با پوست و استخوان مشکل ها و موانع را لمس کرده اید و صدای مردم را هم نیم بند شنیده اید، گرچه ارتباط مردمی خوبی برقرار کرده اید اما کافی نیست زیرا در اندرون خانه ها آن قدر حجم مشکل معیشتی و روحی بالاست که صدها تحلیلگر اجتماعی باید ماه ها روی مساله تمرکز کنند تا بتوانند از عواقب این حجم بالای مشکل ها بر وضعیت مردم باخبر شوند‌.

 ای کاش طبق شعارهای مسوولان تنها مشکل مردم تامین کالاهای اساسی بود که البته تامین همان هم از عهده خیلی ها خارج است.

 آقای رئیسی! مشکل های روانی و اجتماعی به صورت فزاینده ای در حال رشد است؛ ماحصل آن اتفاق های خارج عرف اخلاقی در سطح جامعه است.

 آقای رییس جمهوری! رکن اساسی اقتصاد کشور دولتی بوده و هست؛ یعنی تصمیم گیران و تصمیم سازان اقتصاد کشور مسوولان چهار دهه گذشته بوده اند و نمی توانند وضع موجود را که مسبب آن خود بوده اند به عهده غیر اندازند و اکنون خود را منتقد و مطالبه گر جلوه دهند.

 امروز همگی باید پاسخ گو و البته شرمسار باشند که به هر دلیل نتوانسته اند حداقل زندگی و معیشت مردم را تامین کنند.

خواهش می کنیم نگویید وضع تمام دنیا نابه سامان است یا تحریم ها و ...دلیل ماجرا است؛ فرق اساسی این کشور با بسیاری از کشورهای دنیا در مزیت های فراوان خدادادی است.

وجود منابع سرشار، موقعیت ژئوپلتیک ویژه و اقلیم مناسب کشاورزی و فرهنگ و تنوع اقوام و... که تا صدها صفحه را می توان قید کرد، اما به قول نامه امروز ۶۱ اقتصاد دان و استاد برجسته دانشگاه های کشور خطاب به مردم و مسوولان، دلیل عمده مشکل های اقتصادی امروز سیاست های نه چندان مناسب منطقه ای و جهانی و لزوم تغییر در حکمروایی ملی است.

آقای رئیسی! در دولت شما حرف از جراحی اقتصادی می زنند، اما گویا توجه نشده که اجرای هر گونه جراحی الزاماتی از پیش و بعد دارد، شما بفرمایید تا چه میزان وضعیت قبل از جراحی به ویژه وضعیت اجتماعی و تاب آوری مردم را پایش و سنجیده اید؟

 قرار است این جراحی چگونه و با چه امکانات و ابزار هایی انجام شود و در نهایت این جراحی منجر به چه نتایج ملموسی شود که برای مثال: فلان شاخصه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در مسیر توسعه کشور بهبود یابند.

 جناب رئیسی! مردم حق دارند آینده زندگی خود را شفاف و روشن بدانند. صاحب این کشور مردم هستند؛ لازم است از آن ها نظر سنجی واقعی نمایید، باید حرف و سخن و خواست آن ها بشنوید.

اقای رئیسی! مردم جنوب که مصایب جنگ تحمیلی، مشکل های زیست محیطی استخراج نفت و گاز و تحریم های کمرشکن هسته ای شدن کشور را به جان خریده اند و تاوان آلودکی های زیست محیطی آن را با مریضی های ریوی پس می دهند، حق دارند بعد از چهل سال در حال آسایش حداقلی باشند.

کوتاه سخن: شواهد نشان می دهد تاب آوری اقتصادی و اجتماعی مردم به کم ترین میزان چند دهه گذشته رسیده است. فرقی هم نمی کند کدام جناح سیاسی مسبب اوضاع فعلی است که حتما همه جریان ها مقصرند.

شوزبختانه با شعار و وعده دادن هم دیگر نمی شود کشور داری کرد که باید مشی و روش های سیاسی و اقتصادی و بینش ها را اصلاح کرد؛ زیرا که تا کنون جوابگو نبوده اند. شما به عنوان  یکی از اساسی ترین مجری قانون اساسی باید طبق ظرفیت قانونی سعی کنید در حفظ منافع مردم و رفع مشکل های آنان اقدام کنیدد.

 به شما توصیه می شود: در بعضی از مسایل کشور همه پرسی یا نظر سنجی همگانی برگزار کنید، تا تمام تصمیم گیری ها فقط معطوف به شماری تهران نشین یا جریان خاص سیاسی نباشد و مردم هم حس کنند که رای و نظر آن ها مهم است.

۲۱ خرداد ۱۴۰۱

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید