امروز:
يكشنبه - 30 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 اهواز/حبیب خبر- نوید قائدی: تا این باور در ذهن مسوولان حکومتی و دولتی رسوخ نکند که توسعه و برنامه های فرهنگی زیربنای برنامه های توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با رویکرد پایداری است، نمی توان انتظار داشت کلیت جامعه به ویژه در استانی مانند خوزستان- که دارای تنوع قومی است- بتواند با توجه به شرایط روز جامعه (مسایل و مشکل های گذشته و اکنون و آینده در تمام ابعاد به ویژه چالش های مالی و معیشتی و پهنه های باز فناوری و ارتباطی و شبکه های اجتماعی و دگردیسی فرهنگ رفتاری و گفتاری) تغییر محسوسی کند.

 ابعاد فرهنگی و اجتماعی با تمام زوایای پیدا و پنهان خود به صورت سبک زندگی و رفتارهای اجتماعی خصوصی و عمومی در سطح استان هویدا است و کسی نمی تواند با برداشت های شخصی خود و خارج از متر و معیار های تخصصی جامعه را نقد کند و نظر دهد و توصیه های رفتاری نماید‌.

 بارها توسط کارشناسان تذکر داده شده است که جامعه اکنون نیازمند مهندسی فرهنگی است؛ تا مهندسی فرهنگی بر پایه اصول علمی و تخصصی برقرار نشود نمی توان انتظار داشت راه حل های غیر فرهنگی و مدیریتی بتوانند جامعه را اصلاح کند. نمی توان انتظار داشت تنش ها در تمام سطوح جامعه کاهش یابند یا آرامش اجتماعی بدون توجه به ابعاد فرهنگی برقرار شود.

 مسوولان ارشد استان باید بدانند مهندسی و اقدام های فرهنگی نیازمند انجام مطالعات دقیق بین بخشی است.

مقوله های فرهنگی بلند مدت و نیازمند تلاش و ممارست هستند اما قطعا در صورت اجرای صحیح اثربخشی لازم را دارند و جامعه را تلطیف می کنند و در مسیر توسعه همه جانبه قرار خواهند داد. (از قبل فرهنگ می توان بخش زیادی از چالش های اجتماعی و اقتصادی را مرتفع کرد و زیست بوم بهتری را رقم زد).

راه حل های فوری و معجزه آسا اگرچه انتظار افکار عمومی است اما اثر آن کوتاه مدت و آنی است. در شرایط سخت اکنون شکی نیست که راهکارهای فرهنگی با چاشنی هنرهای متنوع و زیبا و اثربخش از آخرین امیدهای بازسازی جامعه خواهد بود.

در بعد هنر و هنرمندان لازم است تذکر داده شود که در تمام سطح استان و اقوام جغرافیای خوزستان، هنرمندان توانمندی حضور دارند که افکار و سلایق متنوعی دارند و نیازمند حمایت و توجه هستند.

 قلب و روح یک هنرمند لطیف و شکننده است و اگر خدایی ناکرده به آن کم توجهی و بی مهری شود، زود می شکند.

در نهایت، خوزستان به واسطه پتانسیل قومی و تاریخی این توان را دارد که در صورت برنامه ریزی و توجه به تمام جوانب بتواند چون نگینی درخشان در کل ایران بدرخشد.

۲۱ اسفند ۱۴۰۰

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید