امروز:
شنبه - 1 ارديبهشت - 1403
ساعت :

حسین شریعتمداری خطاب به امیرعبداللهیان: چرا سکوت کرده اید؟/ راستش را بگویید در وین چه خبر است؟!

 

حسین شریعتمداری در کیهان نوشت: این روزها اخبار و گزارش‌های متفاوتی از سرانجام مذاکرات وین منتشر می‌شود که در تازه‌ترین آنها، از پایان مذاکرات وین -و یا گام نهایی آن- خبر می‌رسد.

 

سخن از انجام توافق در میان است ولی متاسفانه از سوی تیم مذاکره‌کننده کشورمان اطلاعات چندانی از چند و چون مذاکرات و آنچه داده‌ایم و آنچه گرفته‌ایم، منتشر نمی‌شود تا آنجا که جای خالی ما در تبیین واقعیات، دست حریف را برای تحریف باز گذاشته و حتی در کمال وقاحت، ایران اسلامی را « طرف سنگ‌انداز»! و عامل به درازا کشیدن مذاکرات معرفی می‌کند!
 
 اگر آنگونه که جسته وگریخته اعلام شده است، مذاکرات وین به نتیجه رسیده و توافق نهایی به دست آمده است، اصلی‌ترین امتیازاتی که در این توافق رد و بدل شده و داده‌ایم و گرفته‌ایم چیست؟
 
۱- برادر عزیزمان جناب آقای امیرعبداللهیان اعلام کرده بود: «تنها مذاکره‌ای را قبول داریم که به رفع واقعی تحریم‌ها و تامین حقوق حقه ایران بیانجامد... چرا که، لغو همه تحریم‌ها حق قانونی و منطقی ماست».
 
سؤال این است که آیا در توافق یاد شده این خواسته قانونی و منطقی ما تحقق یافته است؟ به عنوان مثال: آیا تحریم‌های آیسا، سیسادا، ویزا، کاتسا و ... صدها تحریم دیگر که به بهانه‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای علیه کشورمان وضع و اعمال کرده بودند، لغو شده است؟!
 
۲- باز هم به عنوان مثال، آمریکا در سال ۲۰۱۹ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی- FTO » قرار داده بود. برخی خبرها حاکی از آن است که با خروج سپاه از FTO موافقت شده ولی سپاه پاسداران همچنان در تحریم موسوم به برچسب SDGT - که به معنای تحمل تبعات حقوقی مترتب بر گروه‌های تروریستی و حامیان آنهاست- باقی می‌ماند!
 
بر اساس این تحریم که در گزاره تحریمی کاتسا آمده است، آن دسته از شخصیت‌های حقیقی یا حقوقی که مشمول برچسب - SDGT - شده‌اند در فهرست تحریم قرار دارند و هرگونه رابطه اقتصادی و یا سیاسی با آنها ممنوع خواهد بود!
 
برخی از گزارش‌ها -که امید است صحت نداشته باشد- حکایت از آن دارند که آمریکا حاضر نیست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یا وزارت دفاع و ... را از شمول تحریم یاد شده خارج کند! که در این صورت و چنانچه به این فرمول تحمیلی تن بدهیم آمریکا به خود حق می‌دهد که ایران را به بهانه پیوند غیرقابل انفکاک جمهوری اسلامی با سپاه، به نقض برچسب SDGT متهم کرده و تحریم‌های تازه‌ای اعمال کند! یعنی بعد از آنهمه مذاکره و بر و بیا، باز هم، نقطه، سرخط!
 
... موارد دیگری نظیر اخذ تضمین معتبر از آمریکا، راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها و ... نیز در میان است .
 
۳- دیروز آقای لاوروف، وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌ای گفت «آمریکا باید تضمین بدهد که روابط اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری‌های ایران با روسیه مشمول تحریم‌ها نمی‌شود». اظهارات لاوروف این پرسش را پیش می‌کشد که مگر قرار است تحریم‌های تجاری و اقتصادی باقی بماند که روسیه برای آنکه مشمول آنها نشود از آمریکا تضمین می‌خواهد؟!
 
ماجرا چیست؟!

 باید لغو همه تحریم‌ها در توافق آمده باشد و گرنه لغو تحریم‌های هسته‌ای و بازگرداندن همان تحریم‌ها به بهانه‌های دیگر، آب در هاون کوبیدن است. قرار است ما تحریم‌ها را دور زده و خنثی کنیم نه آنکه آمریکا لغو تحریم‌ها را دور بزند!

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید