امروز:
پنجشنبه - 6 ارديبهشت - 1403
ساعت :

ارزش یک انگشت یزدانی از مدافعان تیم‌ملی بیشتر است؟

 

اظهارات فرهاد مجیدی در قامت یک سرمربی در رابطه با قرار نگرفتن یکی از مدافعان استقلال در ترکیب اصلی تیم ملی فوتبال ایران مقابل امارات، بسیار قابل تامل است!

 

به گزارش حبیب خبر از ایسنا، به تازگی فرهاد مجیدی، سرمربی تیم فوتبال استقلال درباره صعود تیم‌ملی به جام جهانی ۲۰۲۲ اظهار کرد: «این صعود را تبریک می‌گویم. به آقای اسکوچیچ تبریک می‌گویم و از او بابت صعود تیم‌ملی تشکر می‌کنم ولی رفتاری که ایشان کرد در حد یک مربی حرفه‌ای نبود. بازیکن را عین دسته گل در اختیار تیم‌ملی داده‌ام و الان به چه وضعیت عصبی‌ای تحویل داده‌اند.

من نمی‌دانم چه اتفاقی باید در استقلال رخ دهد که بازیکنانش به تیم‌ملی دعوت شوند. استقلال بهترین نتیجه نیم فصل اول را گرفته است. هم بهترین خط حمله و هم بهترین خط دفاع را در اختیار دارد. همه ایران فهمیده‌اند که مشکل تیم‌ملی چیست، چطور آقای اسکوچیچ نفهمیده‌اند؟»

 

وی صحبت هایش را این گونه ادامه داد: «مدافعان من بهترین مدافعان ایران هستند و در کل ایران بهتر از این‌ها پیدا نمی‌شود. حالا نظر فنی دارید، من احترام می‌گذارم وقتی شما در باشگاه این کار را بکنید، توجیه دارد چون بازیکن محدود دارید. ولی وقتی شما ۱۵ تیم لیگ برتری دارید و بازیکن را دعوت می‌کنید بعد مدافعان به مشکل می‌خورند و شما یک بازیکن از پست دیگر را در دفاع وسط می‌گذارید و بهترین دفاع وسط لیگ را بازی نمی‌دهید، باعث شده‌اید که انگیزه در تیم من کشته شود. بازیکن می‌خواهد در جام جهانی بازی کند.»

 

سرمربی استقلال همچنین عنوان کرد: «این چه حرکت و رفتاری است که با تیم صدرنشین بدون باخت لیگ می‌کنید؟ او بسیار مربی خوبی است اما برای باشگاه نه تیم‌ملی. این کار یک مربی حرفه‌ای نیست. شما بهترین مدافعان لیگ برتر را دعوت کرده‌اید بعد یک دفاع چپ را جای آن‌ها بازی می‌دهید؟ این هم نتیجه‌اش که امروز دیدیم. یزدانی تمرکز کامل نداشت و عصبی بود. آقای اسکوچیچ من بازیکن را مثل دسته گل تحویلتان داده‌ام. یک انگشت او به تمام مدافعان شما می‌ارزد. با بازیکن من چه کار کرده‌اید؟»

مجیدی تصریح کرد: "شما اگر کل لیگ را بگردید مثل حسین مرادمند و دانشگر پیدا نمی‌کنید. همه ایران فهمیده‌اند مشکل تیم‌ملی چیست، شما چطور نفهمیده‌اید؟ با این که ایشان را دوست دارم و از نظر فنی قبولش دارم ولی رفتار یک مربی حرفه‌ای و در شان مربی حرفه‌ای را ندارند. اسکوچیچ انگیزه را در استقلال کشت. می‌گویند ما می‌خواستیم از استقلال دعوت کنیم ولی کرونا داشتند. من مطمئن هستم که این‌ها بهانه است و اگر کرونا نداشتند باز هم به تیم‌ملی دعوت نمی‌شدند."

 

مبنای این گزارش دفاع از کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران و تصمیمات اتخاذ شده از سوی سرمربی این تیم در مورد چینش ترکیب تیم ملی نیست و صرفا به مواردی خواهد پرداخت که به عنوان یک رویه غلط و ادعای غیراصولی از سوی برخی سرمربیان فوتبال ایران در برهه های زمانی مختلف مطرح شده و می شود و فرهاد مجیدی نیز به عنوان سرمربی تیم فوتبال استقلال، اولین و به طور قطع آخرین مربی نخواهد بود که در رابطه با بازی ندادن به یکی از مهره های کلیدی تیمش در تیم ملی فوتبال ایران، معترض می‌شود اما اینکه تا چه حد این اعتراض درست و اصولی است مساله ای است که در ادامه به آن پرداخته ایم.

 

فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی تیم فوتبال استقلال به خوبی می داند که چینش ترکیب یک تیم فوتبال شاخص های مختلفی دارد و در نهایت سرمربی است که در این زمینه تصمیم گیری می کند و مسئولیت و عواقب تصمیم خود را نیز می پذیرد، همانطور که وی در طول مدت حضورش روی نیمکت تیم فوتبال استقلال بارها و بارها به درستی در نشست های خبری در واکنش به بازی دادن یا ندادن به برخی بازیکنان استقلال به صراحت اعلام کرده این مساله در حیطه وظایف کادر فنی است که به چه بازیکنی بازی دهد و چه بازیکنی را روی نیمکت بنشاند و گاهی اصلا حاضر به پاسخگویی در مورد تصمیمش نشده است.

 

اظهارات فرهاد مجیدی اما زمانی جنبه قابل تامل به خود می گیرد که در تضاد با صحبت هایش در نشست خبری است؛ اگر مسائل مطرح شده از سوی سرمربی استقلال را به عنوان یک اصل درست بپذیریم سوال مهم اینکه آیا کسی می تواند در رابطه با بازی دادن یا ندادن به یک بازیکن در تیم ملی فوتبال ایران به سرمربی تیم ملی خرده بگیرد؟

آن هم زمانی که این تیم مسابقه خود را علی رغم ۱۰ نفره شدن مقابل امارات با پیروزی پشت سر گذاشته و گلی نیز دریافت نکرده است؟

 

در کیفیت فنی بالای سیاوش یزدانی به عنوان یکی از بهترین مدافعان این فصل لیگ برتر فوتبال ایران شکی نیست و به طور حتم این بازیکن عملکرد درخشانی داشته و شاید اگر فرهاد مجیدی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران بود یا فرد دیگری غیر از اسکوچیچ هدایت این تیم را برعهده داشت از وی به عنوان بازیکن اصلی در تمام مسابقات استفاده می کرد.

 

مساله دیگر اما اظهارات تند فرهاد مجیدی در مورد سایر بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در خط دفاعی است؛ اینکه ارزش یک انگشت سیاوش یزدانی به کل مدافعان تیم ملی فوتبال ایران می ارزد!

به اینکه اساسا اظهارات فرهاد مجیدی در این رابطه تا چه اندازه درست یا غلط است کاری نداریم اما آیا زیرسوال بردن ارزش سایر بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران که به طور حتم هر یک از بهترین های فوتبال کشور هستند از سوی یک مربی لیگ برتری آن هم در قامت سرمربی تیم فوتبال استقلال پسندیده است؟

 

موضوع مهم دیگر به بخش دوم صحبت های فرهاد مجیدی در رابطه با عدم تمرکز سیاوش یزدانی در بازی با هوادار و عصبانی بودن این بازیکن پس از بازگشت از اردوی تیم ملی فوتبال ایران باز می گردد؛ به طور حتم یزدانی به عنوان یک بازیکن حرفه ای باید بداند که سرمربی تیم تصمیم گیرنده نهایی و نظرش قابل احترام است و حتی اگر فرهاد مجیدی نیز روزی تصمیم بگیرد که وی را روی نیمکت استقلال میخکوب کند باید بتواند با رفتار حرفه ای عصبانیت خود را مدیریت کرده و تمرکزش را از دست ندهد و با تلاش هرچه بیشتر و پرهیز از هرگونه تنش و حاشیه به حقش برسد و جایگاه از دست رفته اش را مجددا به دست آورد.

فرهاد مجیدی در عین حال باید توجه داشته باشد که اظهارات اخیرش تا چه حد می تواند روی عملکرد سیاوش یزدانی تاثیر روانی منفی بگذارد و این ذهنیت برای یزدانی پیش آید که حقش در تیم ملی پایمال شده است.

 

"سلیقه" یکی از مهم ترین شاخص‌های تصمیم گیری نهایی از سوی سرمربیان در رابطه با انتخاب ترکیب تیم های تحت هدایت آن ها است؛ شاخصی که همواره همانند تیغ دو لبه عمل می کند و در زمان های حساس که به انتخاب های بحث برانگیز در مورد قرار گرفتن نام برخی بازیکنان در ترکیب اصلی تیم ها و حتی دعوت شدن یا نشدن آنها به اردوها ختم می شود اگر با شکست تیم همراه شود به طور حتم با فشار و هجمه انتقادات مصادف خواهد شد و در صورت کسب پیروزی نمی توان به یک سرمربی چندان خرده گرفت.

 

مساله مهم دیگر اینکه اگر از تمام سرمربیان تیم های فوتبال در ایران این پرسش مطرح شود که نظر شما در رابطه با ترکیب تیم ملی فوتبال ایران چیست نمی توان به نظر واحدی در این راستا دست یافت و قطعا هر یک نفرات متفاوتی را به درون زمین مسابقه می‌فرستند.

علاوه بر این عموم این سرمربیان معتقد هستند که حداقل یک یا دو بازیکن آن ها لیاقت پوشیدن پیراهن تیم ملی و حداقل دعوت شدن به جمع ملی پوشان را دارند.

 

پوشیدن لباس تیم ملی فوتبال ایران یک افتخار بزرگ برای هر بازیکن است و چه بسا بازیکنان بزرگی طی سالیان دور و نزدیک، در انتهای صف ترکیب اصلی تیم ملی فوتبال ایران قرار گرفتند و برخی از آن ها حتی به اردوهای تیم ملی دعوت نشدند و برای برخی از آن ها بازی کردن در تیم ملی به یک حسرت تبدیل شد و برخی دیگر نیز توانستند حق خود بگیرند و برای تیم ملی به میدان بروند.

 

اگر قرار باشد هر سرمربی باشگاهی به دلیل قرار نگرفتن بازیکن تیمش در ترکیب اصلی تیم ملی و حتی دعوت نشدن به اردوی تیم ملی به شدت معترض شود و اقدام به وارد کردن فشار و هجمه کند، به طور حتم سنگ روی سنگ بند نمی شود.

این ماجرا صرفا به عدم حضور سیاوش یزدانی در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران نیز مربوط نمی شود و سوال های مختلفی درباره حضور و عدم حضور برخی بازیکنان در ترکیب و حتی اردوی تیم ملی فوتبال ایران وجود دارد اما در نهایت آنچه باید به آن احترام گذاشت نظر نهایی کادر فنی است.

چه بسا روزی علیرضا جهانبخش- که این روزها بیش از هر زمان دیگری در تیم ملی فوتبال ایران می درخشد- با وجود حضور در سطح اول فوتبال دنیا به عنوان بازیکن تیم فوتبال برایتون، حتی به اردوی تیم ملی فوتبال ایران نیز دعوت نمی شد در حالی که همواره شاهد رفتار کاملا حرفه ای از سوی این بازیکن در قبال دعوت نشدنش به تیم ملی بودیم و در نهایت با تلاش مضاعف و رویکرد صحیح نسبت به مساله، توانست جای اصلی خود را در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران به دست آورد.

* نیما علیپور

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید