امروز:
دوشنبه - 31 ارديبهشت - 1403
ساعت :

خوزستان استان نفت زده ای که در زیر سایه نگاه نفتی تمامی ظرفیت های اقتصادی آن یا به فراموشی سپرده شده است یا در حال اضمحلال است.

  ظرفیت هایی چون  شیلات، کشاورزی، دامداری، صنایع دستی، صنایع پایین دستی نفت و گاز و صنایع پایین دستی پتروشیمی- که می توانند هر یک به تنهایی هم حجم زیادی از مساله بیکاری استان را بر دوش بکشد و هم پشتوانه ای برای اقتصاد مقاومتی و رشد صادرات غیر نفتی باشد- زیر سایه نگرش نفتی مدیران استانی و ملی به فراموشی سپرده شده است.

خرمای شادگان، بهبهان، جراحی ماهشهر، آبادان و خرمشهر، صنایع تبدیلی شیلات و آبزیان، صنایع تبدیلی محصولات دامی و باغی و... زیر ساخت های توسعه صادرات منطقه آزاد اروند، چذابه و شلمچه، از ظرفیت های اقتصادی  استان هستند که نیاز به نگاه ویژه تر دارد.

خام فروشی محصولات نفتی و پتروشیمی تکمیل نکردن زنجیره ارزش و پایین دستی این صنایع مهم ترین موضوعاتی است که به فراموشی سپرده شده است تا همچنان نگاه نفتی بر نگرش و اندیشه سیاستگذاران استانی ملی استان سایه انداخته و روز به روز بر جمعیت بیکار خوزستان از یک طرف و افزایش مخاطرات زیست محیطی و تهدید سلامت شهروندان از دیگر سو افزوده شود.

سابقه نگاه کالبدی و فیزیکی به بازسازی دو شهر بندری آبادان و خرمشهر بعد از جنگ هنوز درس عبرتی برای مسوولان خوزستانی و کشور نشده است که باوجود هزینه کرد میلیارد ها تومان در این دوشهر همچنان آثار جنگ بر چهره آنان نمایان است و حتی حضور منطقه آزاد اروند که باهدف توسعه زیر ساخت های صادرات در این دوشهر تاسیس شد نتوانسته این نگرش را تغیر دهد تا جایی که میزان واردات در این منطقه آزاد بیش از صادرات باشد.

 بی شک توسعه زیر ساخت های صادرات در این دو شهر و شهرهای بندر ا مام خمینی(ره ) ، ماهشهر، هندیجان و بستان (چذابه ) در کنار آن تقویت نگاه مقام معظم رهبری در ظرفیت های اقتصاد مقاومتی از جمله نگاه ویژه به توسعه روستایی و ظرفیت های مولد و کم هزینه ، ضمن مهاجرت معکوس از شهر به روستا می تواند زمینه توسعه استان و کم رنگ کردن سایه شوم نگاه نفتی در نگاه  سیاستگذاران استان را فراهم کند.

خوزستان استان چهار فصلی که از همه مواهب الهی اعم از طبیعی و مصنوعی برخوردار است ولی در سایه بی تدبیری فاصله زیادی تا توسعه متناسب با ظرفیت های خود دارد.

می طلبد مردم و مسوولان با نگاهی کلان نگرتر، همه ظرفیت های استان را در یک مجموعه مکمل هم تعریف و با وحدت و عقلانیت این ظرفیت ها را بدون تعصب جغرافیایی و قومیتی بالفعل کنند تا شاهد خوزستانی توسعه یافته و سرافراز باشیم.

علی دژمان ۲۹ مهر ۱۳۹۸

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید