چه گونه کشاورزی شهری می تواند کارون را تغییر دهد

 اهواز/ حبیب خبر- نوید قائدی:

 شهرستانی نوپا با جغرافیایی مناسب در جوار رود کارون- که در طول تاریخ نوین جایگاه کشاورزی و نخلداری و دامپروری به ویژه گاومیش داری بوده- اکنون در جوار کلان شهر اهواز قرار دارد.

 یعنی کلان شهری با سرانه پایین فضای سبز و کمبود شدید مکان های تفریحی- طبیعی یا همان جاذبه های بوم گردی محلی که در صورت ایجاد و رونق آن ها می توان بر غنای کلان شهری آن افزود و به سبب آن ها اقتصاد محلی را تقویت کرد.

 شهرستان کارون اگر بخواهد توسعه یابد و پیشرفت کند و اقتصاد محلی و اشتغال را با رویکرد پایداری رونق بخشد چاره ندارد مگر اینکه از پتانسیل های جغرافیایی و طبیعی و فرهنگی منطقه بهره گیرد.

  یکی از مهم ترین این برنامه ها می تواند برنامه ریزی برای کشاورزی شهری مبتنی بر رویکرد های اجتماعی و رونق بومگردی باشد، این مهم اتفاق نمی افتد مگر با برنامه ریزی های دقیق و منسجم و ممارست در ترویج راه و روش ها و آموزش افراد بومی منطقه تا بتوانند از درون تحول آفرینی کنند‌.

 شهرستان کارون دارای پتانسیل های منحصر به فردی است؛ از جمله زمین های باز کشاورزی، نخلستان های فراوان، باغات انگور و دام های سنگین مانند گاومیش و قرار گرفتن در جوار رود کارون و وجود مناظر زیبای طبیعی که همگی می توانند با برنامه ریزی به دلیل قرار گرفتن در جوار کلان شهر اهواز و مرکز استان موتور محرک توسعه در شهرستان باشند.

 بنابراین زمین باز، خاک بارور، مجاورت با آب، نخلستان ها و گاومیش های منطقه، نیروی کار فراوان، فرهنگ زیبای بومی و وجود خوراک های طبیعی می توانند بهشتی زمینی را در اقلیم گرم کلان شهر اهواز و حتی جنوب استان  ایجاد نماید، که در صورت انجام مطالعات جامع توسعه منطقه ای می تواند به عنوان الگوی موفق کشاورزی پایدار شهری در کشور مطرح شود.

می توان حسب پتانسیل های بالقوه منطقه، صدها باغ و مزرعه پایدار با رویکرد کشت های کم آب و گلخانه در سراسر شهرستان ایجاد کرد. اهمیت کشاورزی شهری این است که در بطن جامعه است؛ در واقع این فضاها، فضاهای معاشرتی هستند. مکان هایی هستند که می توان در آن ها همبستگی اجتماعی ساخت و غذای سالم و تازه برای دوستان، خانواده‌ها و همسایگان و گردشگران و مشتاقان و بوم گردان فراهم کرد.

می توان کوچه باغ هایی متشکل از هنر، معماری، محیط زیست پایدار و فعالیت‌های اقتصادی و تفریحی ساخت. می توان با فعالیت های ترویجی مردم را به مزارع و باغ ها دعوت کرد؛ به آن ها زمان و فرصت برای ملاقات و احوالپرسی و صحبت با باغبان را داد و سپس از آن ها با وعده غذایی تهیه شده از مزارع پذیرایی کرد و محصول فروخت و به آن ها خدمات تفریحی و هنری ارایه داد.

‌می توان برای کشاورزان و دامپروران و هنرمندان منطقه جایی را تدارک دید تا بتوانند محصولات خود را تولید کنند و بفروشند. وقتی مردم بدانند در جامعه جایی مفرح را دارند که می‌توانند غذای تازه و سالم خریداری کنند و روحیه ای تازه نمایند و از زندگی خسته کننده شهری لحظاتی در امان باشند، حتما استقبال خواهند.

برای انجام این مهم انجمن های صنفی یا تعاونی های بومی و افراد خلاق یا سازمان های سرمایه گذار می توانند پیش قدم شوند. همچنین مدیریت ارشد شهرستان باید با ایجاد یک کارگروه مشورتی قوی، توسعه آفرینی را با رویکرد شناخت پتانسیل های منطقه در سرلوحه کار خود قرار دهد؛ زیرا این شهرستان به دلایل اعلام شده این توان را دارد که در زمینه رونق بوم گردی موفق شود.

۳ آذر ۱۴۰۰

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید