چوب حراج مقامات افغانستان در حال ارتقاع است!

 

*محمد حسن آخوند:

 نخست وزیر امارت اسلامی افغانستان شد.

محمد حسن آخوند در رژیم قبلی گروه طالبان، در دهه ۹۰ میلادی، سمت معاون نخست وزیر و معاون وزارت خارجه را بر عهده داشت.

بعد از سقوط رژیم طالبان در سال ۲۰۰۱، محمد حسن آخوند رئیس شورای رهبری گروه طالبان بوده است.

در بیش تر از دو سال گذشته که گفت وگوهای آمریکا با گروه طالبان دوحه قطر آغاز شد و چهره های تاثیرگذار این گروه در برابر دوربین های رسانه ها قرار گرفتند.

 حسن آخوند در این گفت وگوها حضور نداشت و اعلام اسم او به عنوان سرپرست نخست وزیر غیرمنتظره بود. هم اکنون دستگیری این فرد برای اف بی ای آمریکا از پنج میلیون دلار به ده میلیون دلار چکش خورد است.

 

*سراج الدین حقانی:

سرپرست وزارت داخله افغانستان شد

شبکه حقانی به طراحی و انجام عملیات انتحاری و نیز گروگان گرفتن شهروندان غربی شهرت دارد. پلیس فدرال آمریکا «اف بی آی»، جایزه مربوط به دستگیری سراجالدین حقانی، وزیر داخله (وزیر کشور) دولت موقت طالبان را به ده میلیون دلار افزایش داد.

اف بی آی که پیشتر پنج میلیون دلار جایزه در قبال هر گونه اطلاعاتی که مستقیماً منجر به دستگیری سرکرده شبکه حقانی شود تعیین کرده بود، روز گذشته این مبلغ را در وبگاه اینترنتی خود، چکش حراج را به  ده میلیون دلار افزایش داد است.

حقانی کیست؟

سراج الدین حقانی، رهبر شبکه ای است که ارتباط نزدیکی با «القاعده» داشت. ۴ عضو این شبکه، بخش مهمی از کابینه جدید طالبان را تشکیل می دهند. او علاوه بر اینکه تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا است، در فهرست سیاه سازمان ملل نیز قرار دارد.

 

*هبت الله آخوندزاده:

رییس دولت افغانستان شد.

هبت الله آخوندزاده، رهبر فعلی طالبان، در سال ۱۳۴۵ در شهر پنجوایی ولایت قندهار متولد شده است.

وی از نگاه قومی پشتون و از طایفه نوزایی است. البته برخی نیز گفته اند وی از طایفه اسحاق زی و در والسوالی ارغستان قندهار متولد شده است. وی عنوان شیخ الحدیث را در گروه طالبان دارد.

مولوی هبت الله در دوره حکومتداری طالبان و قبل از رسیدن به معاونت و رهبری این گروه قاضی القضات بود و صدور بسیاری از فتواهای طالبان توسط او انجام می گرفت.

 وی تا پیش از به عهده گرفتن مسوولیت در گروه طالبان در مسجدی در نزدیکی شهر کویته پاکستان مشغول تدریس و موعظه بود.

تاکنون جزییاتی در مورد زندگی و محل زندگی رهبر حدود ۵۵ ساله طالبان منتشر نشده است ولی آنچه مشخص است اینکه وی تا قبل از رسیدن به معاونت و رهبری طالبان در شهرک «کوچلک» در نزدیکی شهر «کویته» مرکز ایالت بلوچستان پاکستان زندگی و در مسجد الحج «مسایل دینی» تدریس می کرده است.

اف بی آی که پنج میلیون دلار جایزه در قبال هر گونه اطلاعاتی که مستقیماً منجر به دستگیری سرکرده شبکه حقانی شود تعیین کرده است.

* فریدالله ادیب آیین

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید