امروز:
يكشنبه - 16 ارديبهشت - 1403
ساعت :

ورود آب به زاینده‌رود ارتباطی به کارون ندارد / طرح‌های انتقال آب قانونی را همه بپذیرند

 

*معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد:" ورود آب به زاینده‌رود هیچ ارتباطی به کارون ندارد!"

"قاسم تقی‌زاده خامسی" در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان با موضوع بررسی مشکلات تامین آب استان خوزستان- که روز (۲۵ تیرماه) در استانداری تشکیل شد- گفت :" ۹۰ میلیون مترمکعب برداشت آب در برابر حجم سد کرخه عددی نیست؛ این آب، حق‌آبه بخش شرق و غرب اصفهان برای باغات بوده است."

و اما ببینیم ویکی‌پدیا، دانشنامه آزاد درباره زاینده رود چه می گوید: "سرشاخه اصلی زاینده رود، چشمه دیمه و تونل کوهرنگ در چهار محال و بختیاری است. در ادامه رود پلاسجان و رودخانه مرغاب به این رودخانه می پیوندند‌.

در مهر ماه ۱۳۲۷ کار ساخت تونل کوهرنگ آغاز شد و در مهرماه ۱۳۳۲ به بهره‌برداری رسید. این سیستم شامل بند و یک تونل ۲۹۰۰ متری به‌طور میانگین سالانه حدود ۲۵۵ میلیون متر مکعب آب را به حوضه زاینده‌رود منتقل می‌کند.

تونل دوم نیز در همین منطقه بعد از انقلاب اسلامی ایران در سال۱۳۸۳ افتتاح شد؛ بنابراین حدود ۵۰ درصد از آب فعلی زاینده رود از سرچشمه‌های کارون تأمین می‌شود.

عملیات حفر تونل سوم نیز در حال ساخت است که با مخالفت‌های محلی بعد از ۲۰ سال تاکنون افتتاح نشده‌ است.

از این رودخانه، برای آبیاری باغ‌ها، شالیزارهای برنج و کشتزارهای داخلی اصفهان، پنج شاخه بزرگ جدا شده که در گویش اصفهان به آن‌ها «مادی» می‌گویند."

حالا که این اطلاعات را برای آگاهی آقای معاون وزیر نیرو درج کردیم لازم است چند کلامی هم به استحضار ایشان برسانیم:

بازنشسته محترم و معاون وزیر نیرو! در عصر اطلاعات  که با زدن چند دکمه و در چند ثانیه می توان به هزاران صفحه اطلاعات تاریخ و جغرافیای کشور خودمان و دیگر کشورهای جهان دست یافت چه گونه در حضور مسوولان خوزستانی می گویید:"ورود آب به زاینده‌رود هیچ ارتباطی به کارون ندارد!" اگر این طور است که شما می فرمایید پس بگویید سرچشمه زاینده رود از کجاست؟! از آسمان یا از کشورهای خارجی که آب وارد زاینده رود نمی شود؟!

این در حالی است که تونل ۲۹۰۰ متری اول به‌طور میانگین سالانه حدود ۲۵۵ میلیون متر مکعب آب را به حوضه زاینده‌رود منتقل می‌کند. از تونل دوم نیز که در همین منطقه بعد از انقلاب اسلامی ایران و در سال۱۳۸۳ افتتاح شد حرفی نمی زنم که چه قدر آب از سرچشمه های کارون در این تونل جاری می شود. اما بدان (هرچند که می دانی) حدود ۵۰ درصد از آب فعلی زاینده رود از سرچشمه‌های کارون تأمین می‌شود.

آقای فوق لیسانس عمران از دانشگاه امیرکبیر تهران! این چه مدیریت منابع آبی است که به عنوان مدیرعامل در پیش گرفته اید ولی از سرچشمه های منابع آبی چغرافیای کشورمان سر در نمی آورید؟!

گفتنی است: "قاسم تقی‌زاده خامسی (زاده ۱۳۳۴ تیرماه) شهردار پیشین مشهد است.

وی در ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ از سوی شورای شهر پنجم مشهد به عنوان شهردار انتخاب شده بود و حکم وی به عنوان شهراد مشهد در ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ از سوی وزارت کشور صادر شد، اما در ۲۶ آبان ۱۳۹۷ به‌موجب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان از شهرداری مشهد رفت.

 تقی‌زاده ۶ سال معاون خدمات شهری غلامحسین کرباسچی در دوره حضورش در شهرداری تهران بود.

او به موجب حکم رضا اردکانیان، وزیر نیرو، در تاریخ ۱۳ بهمن سال ۱۳۹۷ به رغم بازنشستگی و با و جود قانون منع به کار گیری بازنشستگان به عنوان معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو و رییس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران منصوب شد."

خدا را شکر که دولت جناب رییسی تا چند روز دیگر بر سرکار می آید و به سومدیریت افرادی چون شما - که واقعیت های آشکار را پنهان می کنید-  پایان می دهد. ان شاالله.

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید