امروز:
چهارشنبه - 2 خرداد - 1403
ساعت :

 نشانگان جامعه مدنی، نهادهای اجتماعی و واسط هستند و این خصلت را دارند میان خودشان و گروه‌های اجتماعی توازن و گفت و گو برقرار کنند.

 با منطقی کردن دیدگاه‌ها نسبت به مسایل است كه نهادهای مدنی فصل مشترک ایجاد می‌كنند.

 وجود و فعالیت نهادهای غیر دولتی و سازمان های مردم نهاد و فراهم بودن بسترهای مناسب قانونی برای انجام فعالیت های هدف، یکی از مهم ترین شاخص های توسعه یافتگی یک سیستم سیاسی- اجتماعي است.

 سازمان نظام پزشکی- که بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین سازمان غیردولتی در ایران است- در ۱۰/۱۷/ ١٣٣٥ تاسیس شد.

 این سازمان با حدود٣٠٠ هزار عضو پزشک، دندانپزشک، داروساز، ماما، دکترای علوم آزمایشگاهی، کارشناسان پروانه‌دار مانند شنوایی‌سنج، فیزیوتراپ، بینایی‌سنج، کاردرمانگر و... ٦٥ سال سابقه دارد.  

 انتخابات صنفی که برآیند آن انتخاب مسوولینی است که وظیفه راهبری صنف و برنامه ریزی و اتخاذ سیاست هایی برای اجرای برنامه های تدوین شده را برعهده دارند، از آن فرصت های مغتنمی است که اعضای صنف می توانند با مشارکت جدی و هدفمند  در آن به نيازهاي فردي و جمعي دست يابند.

 يكي از مهم ترين نقاط ضعف، هر سازمان يا نهاد مردم نهادي قهر اعضای آن با انتخابات مربوط است. طبعا يكي از مواردي كه نمي شود به آن بي توجه بود ميزان حمايتي است كه به عنوان مشاركت كنندگان از منتخبان خود مي کنیم.

 مشكل های عديده اي در اين سال ها گريبانگير جامعه پزشكي كشور بوده است كه به آن ها اشاره مي شود:

- بحث تعيين تعرفه كه با مصوبات قانوني صورت كرفته، از حيطه اختيارت سازمان نظام پزشكي خارج شد. اميد آن مي رود با پيگير هاي لازم مجدد به سازمان نظام پزشكي اين حق مسترد گردد.

- مشكل های بين بخشي در شهرداري، سازمان آب و برق و ... متاسفانه به دليل نبود يك قانون مشخص كشوري به شكل منطقه اي و گاه تصميمات خلق الساعه، موجب بروز معضل های فراواني برای جامعه پزشكي كشور شده است.

- وجود مراجع قضايي متفاوت براي رسيدگي به پرونده هاي شاكيان ( هر چند در اين باره تلاش هاي مفيدي صورت گرفته ) ولي به نظر مي رسد ، مرجع اين گونه رسيدگي ها بايستي صرفا در اختيار سازمان نظام پزشكي كشور باشد.

- عدم مداخله مناسب سازمان نظام پزشكي در امر آموزش گروه هاي مختلف پزشكي در زمينه پيشرفت هاي مدرن روز دنيا.

- بحران كوويد ١٩ به جامعه و مسوولان نشان داد تا چه حد جامعه پزشكي كشور در اين امر مهم مداخله داشته و شمار زيادي از اعضای آن جان خود را در راه خدمت به مردم از دست دادند. ولي به پاس اين خدمات ارزنده متاسفانه برخورد مناسبي با اين قشر از جامعه صورت نگرفت و در گروه هاي آسيب ديده از كورنا قرار نگرفتند و اولين گروه هايي بودند كه ماليات شان بدون هيچ بخششي دريافت شد.

- در نهايت اميدوارم با حمايت همكاران از كانديداي مورد نظرشان بيشتر به توانايي افراد توجه کنند. فارغ از نگاه سياسي، قومي و ...  با انتخاب همكاران شايسته با نگاه صنفي اتفاق های خوبي در دفاع از صنف روي دهد.

- در ٢٥ تيرماه ١٤٠٠روز سرنوشت ساز جامعه پزشكي همه مشاركت خواهيم کرد.

دکتر مهراب زارعی

رییس هیات مدیره جامعه دندانپزشکی خوزستان  و عضو هیات‌ مدیره جامعه دندانپزشکی ایران

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید