امروز:
پنجشنبه - 13 ارديبهشت - 1403
ساعت :

 به دلیل مشکل های برگزاری دوره قبل انتخابات شورای شهر اهواز بسیاری از کنشگران اجتماعی، رسانه ها، نامزدها و جریان های تاثیر گذار اجتماعی با دیده شک و تردید به طریقه برگزاری انتخابات دوره ششم می نگریستند.

 تا این که توسط وزارت کشور و مجریان استانی انتخابات از چندین ماه قبل و با قاطعیت و بارها اعلام شد: شیوه برگزاری این دوره الکترونیکی است. لذا با اطمینان های مکرری که از سوی مجریان داده شد، تا حدودی جو بی اعتمادی و تردید گذشته شکسته شد و افراد واجد شرایط زیادی تصمیم به شرکت در انتخابات گرفتند و تنها نقطه قوت حضور خود را همین شیوه برگزاری اعلام می کردند.

 به رغم مشکلات اقتصادی و اجتماعی و ناامیدی بیشتر مردم، کاندیدای شورا که به نوعی بیشتر آن ها از کنشگران اجتماعی و افراد تاثیرگذار در توده ها محسوب می شوند با قدرت و همت و شجاعت پا به عرصه انتخابات گذاشتند و مردم را به رغم وجود دیوار بزرگ بی اعتمادی به شرکت در انتخابات تشویق و ترغیب کردند که الحق این افراد دین بزرگی به گردن نظام و کشور در این شرایط حساس دارند که توانستند میزان مشارکت در شهر اهواز را تا حدودی بالا ببرند.

 در طرف مقابل مجریان کشوری و استانی و شهرستان اهواز به قول و وعده قاطع خود عمل نکردند و در روز انتخابات به هر دلیل که حتما غیرموجه است زمین بازی را عوض و فرآیند رای گیری ترکیبی از دستی و الکترونیکی شد که البته میزان شعب اخذ تمام الکترونیک قابل توجه نبود، لذا با وجود ۷۵۰ کاندیدا و گستردگی شهر اهواز و تعداد شعب و شیطنت های دیگری که از جانب برخی کاندیدا و هواداران آن ها انجام گرفت، به راحتی می شد پیش بینی کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد.

 اما تکلیف سنگین مجریان انتخابات موضوعی نیست که به سادگی بتوان از آن گذشت و حاکمیت باید با تمام قدرت این سوء مدیریت را رهگیری و تنبیه نماید.

تنبیه از این بابت که اکنون بسیاری از نامزدها شاکی و دلخور هستند و می گویند اگر می دانستند فرآیند رای گیری الکترونیک نیست اصلا در انتخابات شرکت نمی کردند و به مردم درباره صیانت آرای آن ها قول و وعده و اطمینان نمی دادند. لذا اکنون هم اعتماد کاندیدا و هم توده مردم مخدوش شده و این ماجرای ساده ای نیست؛ زیرا کلیت اعتماد به کشور و نظام است که توسط عده ای مجری ضعیف زیر سوال رفته است!

مگر می شود در شهری را- که خود صدها مشکل دارد و فرآیند انتخابات دوره قبل آن در کشور معروف است- بدون نظارت و برنامه ریزی دقیق انجام داد؟ باید از روزها قبل از برگزاری انتخابات این فرآیند را بارها تمرین و تکرار می کردند تا از صحت و سقم عملکرد درست آن اطمینان حاصل کنند و اگر اطمینان حاصل نمی شد از روزهای قبل به کاندیدا اعلام می کردند تا تکلیف خود با انتخابات را مشخص و تصمیم گیری نمایند نه اینکه آن ها را درعمل انجام شده روز انتخابات گیر اندازند که اکنون کاندیدا تحت فشار مجبور باشند جوابگوی هزاران رای دهنده طرفدار و حتی خانواده خود باشند.

آیا اگر تعدادی از صندوق ها بازشماری شوند و نمایندگانی از وزارت کشور بیایند به نظر شما می شود افکار عمومی را اقناع کرد و اطمینان داد که فرآیند درست بوده است؟

آیا از دل چنین نتیجه ای شورایی قوی شکل می گیرد؟ آیا کاندیدا و کنشگران راضی می شوند و تمام ماجرا ختم به خیر می شود؟ یا نه این ضعف مجریان و بی اعتمادی مردم سببی خواهد شد که نتیجه آن در دو سال دیگر و انتخابات دوره بعد نمایان شود.

شکی نیست که به وعده ها به هر دلیل عمل نشده است. مجریان به هر دلیل و در هر سطحی ضعیف بوده اند؛ لذا برای اقناع افکار عمومی و احقاق حقوق قانونی و شرعی کاندیدا به عنوان حق الناس باید مجریان را بازخواست و میزان قصور آن ها را در هر سطحی یعنی از ستاد انتخابات کشور و استان و شهرستان اهواز مشخص و اعلام شود. در غیر این صورت بی اعتمادی مردم نسبت به فرآیندهای انتخابات حداقل در شهرستان اهواز مخدوش باقی خواهد ماند.

 مسوولان این استان و شهرستان باید این احساس را داشته باشند که ناگزیر هستند روزی پاسخ گوی عملکرد خود در قبال مردم و نظام باشند و هیچ مجری و مسوولی از قصور در وظیفه مصون نیست و باید خود را پاسخ گوی مردم بداند.

نوید قائدی/۷ تیر ۱۴۰۰

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید