امروز:
چهارشنبه - 2 خرداد - 1403
ساعت :

اهواز، کلان‌شهری است با مشکل های انباشته‌شده که براي برون‌رفت از وضعيت فعلی، بايد شورايی متخصص و متعهد و پاک دست و مجرب تشکيل شود.

 شوراي شهر اهواز فرصتی برای آزمون ‌و خطا ندارد؛ نمی‌توان به افرادی تکيه کرد که تجربه لازم درزمینه مديريت شهری ندارند.

صرف داشتن مدرک دانشگاهی و حتا تجربه در زمینه مشاغل غير مرتبط با حوزه مديريت شهری برای شهر اهواز راهگشا نيست. مردم بايد به اين نکته در انتخاب‌های خود توجه ويژه داشته باشند و حتماً سوابق گذشته افراد را مدنظر قرار دهند.

شعارها و اعلام برنامه‌هایی که ضمانت اجرايی ندارند و فردی که تجربه ملموسی درگذشته برای اجرای آن‌ها نداشته نمی‌تواند مؤثر باشد؛ نتيجه همان آزمون ‌و خطایی است که اهواز سال‌ها از آن آسیب‌دیده است.

يکی از مشکل های عمده شهر اهواز رشد و توسعه نامتوازن محله‌ای است. در اين توسعه نامتوازن عدالت شهری- که از ارکان مهم پيوستگی اجتماعی و حقوق شهروندی است- زير سؤال است. اين وضعيت، امروز گفتمان اصلی بخش زيادی از شهروندان اهوازی است. شهروندانی که احساس می‌کنند عدالت لازم برای توسعه محله‌های آنان رعايت نشده است؛ لذا اين دوره دست‌به‌کار شده‌اند و سعی در انتخاب افرادی دارند که در صورت موفقيت در شورا شايد به دليل نداشتن شرايط لازم، نتوانند مشکل های آن‌ها را هم مرتفع کنند لذا سرخوردگی آنان بيشتر از پیش خواهد شد؛ اگرچه اين مساله قبلاً هم بارها تکرار شده است!

از این‌که مردم محله‌ها مطالبه گر و فعال باشند بسيار حرکت پسنديده و نيکويی است اما در انتخاب افراد حتماً بايد شایسته‌سالاری و شرايط لازم و مفيد يک کانديدا مدنظر قرار گيرد نه قرابت منطقه‌ای و قومی؛ زيرا سهم مهلک دوره‌های قبل شورای شهر اهواز همين موضوع بوده است.

از بعد ديگر تعدادی از صنوف و جمعيت اداری همگن درحرکت‌هایی اجتماعی اقدام به تهيه فهرست‌هایی کرده‌اند که صرفاً کانديدا از يک صنف کاری است که اين هم حرکت اشتباهی است؛ زيرا شورا محلی برای تضارب آرا در ميان متخصصان حوزه‌های مختلف و مجرب است که برآیند و خروجی آن می‌تواند شهر را در مسير توسعه قرار دهد؛ در غیر این صورت، تلاش برای همگن‌سازی شورا و رسيدن به يک جريان واحد قطعاً سازنده نيست.

آسیب اين نوع از دسته‌بندی‌های غلط جغرافيايي و صنفی که موجب القای گسست اجتماعی است، درواقع زمینه‌ساز بروز مرزبندی‌های واضح‌تر و ملموس‌تر در آينده شهر خواهد بود.

 نتيجه این‌که در آينده هر نامزد عزيزی که توفيق حضور در شورا را داشت حداقل تلاش می‌کند بيشترين توجه را به کانون‌های رأی خود داشته باشد؛ لذا پیش‌فرض غلط مرزبندی در شهر نمود پيدا خواهد کرد. نتيجه کارکرد نامطلوب در حوزه مديريت شهري است و حتی زمینه‌ساز دلخوری‌های آينده کارکرد افراد منتخب در شورا با شهروندان خواهد بود که درگذشته بار ها در مشاجرات اعلام کردند که کانون رأی بنده جای ديگری است و شما هم به افرادی مراجعه کنيد که قبلاً از آن‌ها حمايت کرده‌اید!

لذا گروه‌های منطقه‌ای و قومی و صنفی بايد تلاش نمايند افراد واجد شرايط (تأکید بر تجربه موفق قبل در کارهای محول شده و تخصص و پاک دستی و داشتن اندیشه‌های توسعه‌گرا) را شناسايی و به مردم شهر معرفی تا درست انتخاب نمايند. چرا که تهيه فهرست‌های پرتعداد حتا در صورت پيروزی در انتخابات چاره کار نخواهد بود. (اين تجربه در قبل هم بود) مگر اين که اهدافی غير از توسعه پايدار و متوازن شهر در کليت آن مدنظر باشد.

نويد قائدی/۱۴ خرداد ۱۴۰۰

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید