نظرات
- اولین نظر را شما بدهید
اين روزها بهواسطه ورود به عرصه انتخابات بيشتر از گذشته به محلههای شهر اهواز سر میزنم. متأسفانه شواهد ملموس نشان میدهد مديريت شهری در اهواز بهگونهای پرشکسته و زمینگیر است.
شهر اهواز هنوز در حداقل نيازها از آموزش شهروندی و شهروندسازی گرفته تا مسایل خدماتی و عمرانی وامانده است. نبود برنامهریزی جامع براي توسعه متوازن و عادلانه شهر، کلاف سردرگم مديريت شهري شده است؛ لذا کار ها در حد روزمرگي باقیمانده است؛ چرا که در نبود برنامه و نيروهاي مجرب و توانمند، انتظار معجزه نبايد داشت.
حال که موسم انتخابات است و اتفاقاً بايد مهمترین نقطه عطف و شروعی برای اصلاح مديريت شهری اهواز رقم بخورد، اینجانب با توجه به تجربيات خود در حوزه مديريت شهری به مواردی برخوردهام که حسب وظيفه لازم ديدم با همکاران رسانهای خود مطرح کنم.
هميشه و در همه حال رسالت رسانه را در روشنگری مردم و کمک برای تعالی شهر مقدس و ضروری دانستهام و البته اصلیترین دليل موجه خودم در همکاری با رسانهها را همين میدانم؛ لذا در اين زمان خطير کمکاری جايز نيست. زيرا سرنوشت چهار سال شهر و کيفيت زندگی بالای یکمیلیون نفر شهروند خواسته يا ناخواسته به اين انتخاب وابسته است.
اگر امروز رسانهها فارغ از نام افراد برای معرفی شاخصههای افراد اصلح يعنی متخصص و مجرب و پاکت دست اقدام نکند، فردا برای انتقاد و روشنگری دير خواهد بود و درواقع آب در هاون کوبيدن است.
رسانه بايد آسیبهای انتخابهای غلط و بیضابطه و غیرموجه به مردم را گوشزد کند.
رسانه بايد تذکر دهد شورا محلی برای آزمون و خطا نيست. شورا نياز به افراد آگاه و خبره در امور شهری دارد که در سنوات کاری خود شهر و شهرداری، خدمات شهری و مسایل عمران، اقتصاد و فرهنگ شهری را میدانند. به بوروکراسیهای اداری و اجرايی و مجموعه قوانين آشنا بوده و نسبت به شهر و شهروندان تعصب کامل داشته باشند.
رسانه بايد نسبت به صدها نفری که برای کسب شهرت و ارتقای موقعيت اجتماعی خود وارد عرضه انتخابات شدهاند تذکر دهند. رسانه بايد به افرادی که حضور آنها در شهر اهواز به چند سال هم نمیرسد و رسيدن به صندلی شورا را مرحلهای برای ارتقای خود میدانند روی خوشنشان ندهد.
رسالت رسانه مقدس و مردمی است و در اين بزنگاههای سخت و حساس بايد در کنار مردم شهر باشد و وضعيت شهر و نيازها و نوع انتخابها را روشنگری کند.
رسانه بايد به افراد و گروههایی که خود را جزو کنشگران اجتماعی میدانند و سعي در معرفی افراد غیرموجه به شهروندان دارند تذکر حرفهای دهد.
رسانه بايد افکار عمومی را نسبت به انتخابهای غلط مانند گذشته هوشيار کند. آيا نبايد دليل اینهمه ثبتنام کانديدا که جزو رکوردهای بالای شهر در کشور است آسیبشناسی شود. آيا نبايد از انگيزه و توان افراد و همچنين نيت بعضی گروهها که میخواهند سهمي در مديريت شهر داشته باشند سؤالهای جدی شود؟
رسانه بايد تذکر دهد قبل از انتخاب افراد، سوابق و توان آنها را بررسی نماييد نه شعارهاي و برنامههایی که فقط روی کاغذ و زبان آورده میشوند و هيچ ضمانت اجرايی ندارند.
کوتاهسخن اگر در مدتزمان باقیمانده تا انتخابات دوستان عزيز بيشتر فعال نشوند و برای روشنگری و ايجاد حساسيت بيشتر مردم تلاش نکنند شايد فردا هرگونه گلايه و نقدي حتا کارشناسی و دقيق تنها در حد يک غر زدن باقی بماند؛ لذا تلاش کنيد افراد واجد شرايط واقعی و موجه و مجرب و متخصص و افرادی که به اين شهر و مردم تعهد و تعصب واقعی و وطنی دارند وارد اين دوره شورا شوند.
اجازه ندهيد افرادی با نیتهای سوء و منفعت طلبانه و مزورانه و تلاشهای قومی و لابیگری و غیرموجه افکار عمومی را فريب دهند.
نويد قائدی ۳/۲/ ۱۴۰۰
ارسال نظر به عنوان مهمان