امروز:
پنجشنبه - 6 ارديبهشت - 1403
ساعت :

موقعیت جغرافیایی و اقلیمی خوزستان پتانسیلی بی بدیل است که تا کنون زیر چتر منابع نفت و گاز فرصت ظهور نیافته اند.

قلمرو آبی خوزستان در سواحل زیبای خلیج فارس حدود ۲۲۰ کیلومتر است که در این عرصه بنادر مهمی مانند خرمشهر، آبادان، بندر امام خمینی، ماهشهر و هندیجان قرار گرفته اند.

اگرچه از دیر باز بنادر خرمشهر و امام خمینی در زمینه حمل بار برای کشور اهمیت ویژه ای داشته اند اما تا کنون به پتانسیل امکان ایجاد خطوط مسافری در آن ها توجه ویژه ای نشده است.

وجود همسایگان پرتعداد در حاشیه خلیج فارس که مراودات بالای مسافری و باری با ایران دارند فرصتی طلایی است که خوزستان بتواند به عنواب هاب ترانزیت در بعد مسافر هم خود را مطرح کند. قطعا با راه اندازی این خطوط خوزستان می تواند به عنوان ترانزیت استان های جنوب غرب کشور را تحت پوشش قرار دهد.

در سال های اخیر به دلیل بالا رفتن قیمت بلیت های هوایی به مقصد کشورهای همسایه شکی نیست که خطوط مسافری دریایی از لحاظ قیمت تمام شده مسافری بسیار مقرون به صرفه تر بوده و  می تواند مورد توجه ویژه انواع سفرها در بعد گردشگری و کاری قرار گیرد.

راه اندازی خطوط محدود مسافری میان بندر خرمشهر تا کشور عراق و کویت با اقبال خوبی همراه بود، حتی در بعد داخلی مثلا خطوط مسافری تا جزیره های قشم و کیش و بنادر استان های جنوبی کشور هم کاملا توجیه و جذبه دارد.

در صورت راه اندازی این خطوط که باید با مشوق های استان برای شرکت های کشتیرانی همراه باشد می توان موجب رونق بعد انسانی و جذب سفرهایی شد که می توانند در رونق اقتصادی منطقه دخیل باشند و اشتغالزایی زیادی را در بخش خدمات منطقه ایجاد کنند.

جالب است بدانید در بازدید اخیری که مدیر سازمان بنادر و کشتیرانی کشور به خوزستان داشت، گفت: در صورت تمایل شرکت های کشتیرانی این سازمان آمادگی دارد از موضوع راه اندازی خطوط مسافری حمایت و تسهیلاتی به آن ها ارایه کند.

لذا لازم است متولیان و برنامه ریزان و حتی نمایندگان مجلس و رسانه های خوزستان با بررسی و انجام مطالعات دقیق امکان سنجی طرح های توجیهی و حمایتی را تدوین کنند و با دعوت و مذاکره با مسوولان خطوط کارآمد کشتیرانی در این راه مهم تا رسیدن به نتیجه به تلاش خود ادامه دهند.

 اجرای چنین طرح هایی که موجب جذب سفرهای انسانی به مقصد استان می شود می تواند چهره خشن و بی روح بنادر باری را اصلاح و تلطیف کند و موجب شادابی و سرزندگی بیشتر بنادر مطرح و حتی فرعی استان شوند.

امید است این ایده خام مورد توجه فعالان اقتصادی استان و متولیان اجرایی و حتی کارشناسان مرتبط برای انجام مطالعات بیشتر واقع شود.

نوید قائدی

۲۶ اسفند ۹۹

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید