امروز:
چهارشنبه - 5 ارديبهشت - 1403
ساعت :

اهواز- حبیب خبر/ نوید قائدی: از فرهنگ و رسوم پسندیده بانوان ایرانی می توان به ایجاد ارتباط سازنده با بانوان همسایه و محله به بهانه های مختلف مانند ارسال یک کاسه داغ تزیین شده با کشک و نعنا داغ اشاره کرد. شاید باورتان نشود که همین شروع ساده چقدر می تواند برکات فردی و خانوادگی و اجتماعی به همراه داشته باشد.

روی سخن من با برکات اجتماعی و محله ای ماجراست. زیرا بررسی اثرات فردی و خانوادگی ایجاد ارتباط های سازنده در محله را باید جداگانه شرح داد.

کیفیت محله برآیند عوامل مختلفی است که شاکله و رکن اساسی آن ارتباط های محله ای است؛ گسترش ارتباط های محله ای سبب پویایی، سرزندگی و افزایش امنیت محل خواهد شد و در واقع حس تعلق خاطر هم محله هایی را بیشتر و سبب ایجاد خاطرات زیبا و خوش برای آن ها خواهد شد و در واقع به نوعی سطح تاباوری و آستانه تحمل محله ای را بالا خواهد برد.

این اعمال زیبا که برخواسته از فرهنگ غنی ایرانی اسلامی بانوان ما است، نباید به ورطه فراموشی سپرده شوند. ایجاد ارتباط با یک کاسه آش، ارسال چند عدد خرما، یک کیک دست ساز یا حتی چند قرص نان لری شده می تواند عامل ایجاد این ارتباط ها باشند.

 این فرهنگ زیبا- که متاسفانه در حال کمرنگ شدن است- باید به طریقی احیا شود و نباید مصادیق مدرنیته سبب شوند داشته های زیبای خود را فراموش کنیم.

 نباید فراموش کرد که فرزندان ما هم نیاز به آموزش ارتباط های اجتماعی و محله ای و همسایگی دارند. فرزندان ما هم حق دارند از محله خود و دوستان خود خاطراتی را در ذهن و روان خود ثبت کنند تا در آینده خاطراتی برای دلخوشی و پناه بردن در مواقع نیاز داشته باشند.

پس این رفتار زیبا از جانب بانوان در واقع نقطه شروعی بر بسیاری از مراودات اجتماعی است که سبب احیای الگوهای انسانی و دینی خواهند شد. لذا مجدد تاکید دارم نباید از نقش و توان بانوان در ارتقای فرهنگ شهروندی و پویایی شهر و دیار غافل شد. چون روشی پایدار و کم هزینه و با ثبات خواهد بود.

نوید قائدی/ ۱۸ بهمن ۹۹

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید