امروز:
پنجشنبه - 30 فروردين - 1403
ساعت :

اهواز- حبیب خبر/ نوید قائدی: این نگارش کوتاه سعی بر تشریح نقش بانوان در توسعه و ارتقای شرایط اجتماعی منطقه و کشور را ندارد؛ چون اهمیت آن اظهر من الشمس است و محتوای دینی و علمی فراوانی در این زمینه وجود دارد که گاهی در جلسات و سمینارها و خطابه ها و مناسبت ها به آن ها اشاره می شود؛ اما کلیت نظام اجتماعی کشور نشان می دهد در عمل به نقش و کارکرد فراگیر بانوان در ارتقای اجتماعی توجه نشده است.

 به تعبیر نگارنده، زنان در خانواده و جامعه نقش دفاع آخر تیم را بر عهده دارند و هرگاه حداقل های دانش و عملکرد آن ها در تربیت فرزندان و بهبود شرایط خانواده و جامعه بالا رود قطعا جامعه از تمام لحاظ به ویژه شرایط اجتماعی که مادر تمام زیربخش های توسعه است، ارتقا می یابد.

به قول بانو پروین اعتصامی:

فرزند خوب، مادر نادان نپرورد

این نکته، نزد مردم دانا مقرر است

در دست مادران خردمند باهنر

خوشبختی و سعادت ابنای کشور است

به هزاران دلیل چون برنامه ریزی در سطح کشور و استان ها و حتی شهرها و ... تا کنون نتایج قابل انتظار را نداشته، پس لازم است برای بهبود شرایط و بازشناخت نقش زن ها در عصر جدید- که مبتنی بر دنیای مدرن و ارتباطات و فن آوری است- برنامه ریزی و اقدام جدی به عمل آورد.

 این مهم می تواند در سطح استان ها یا شهرها توسط کمیته هایی کاربردی- که توسط سازمان هایی با محوریت زنان است- اجرایی شود. هدف باید تببین نقش و پتاسیل زنان در ارتقای شرایط اجتماعی در سطح محله ها برنامه ریزی شود تا قابلیت اجرا داشته باشد.

متون و محتوای نظری زیادی در این زمینه وجود دارد که لازم است کمیته ای تخصصی مطالب و محتوا را جمع آوری و بومی سازی و قابل آموزش کند. مرحله بعد تدوین روش هایی برای آموزش بانوان محله است تا بتوان نقش آنان را یادآوری کرد و محتوای لازم را به آنان آموزش داد و شرایط ایجاد ارتباط میان آن ها و مربیان و سطوح مختلف جامعه را فراهم ساخت.

سخت افزار و فضای آموزش زیادی در محله ها وجود دارد. مانند مدارس خالی در وقت خارج از آموزش، مساجد یا سرای محله ها و حتا خانه افراد خیر و .... مهم ایجاد ساختار و شروع از نقطه ای است که کار شروع شود. قطعا در اول کار همه برنامه ها درست نخواهد بود و طبق انتظار پیش نمی رود اما به مرور زمان نقاط قوت و ضعف کار نمایان می شود و می توان برنامه ها را بهبود بخشید. قطعا افراد خبره و کاردان زیادی وجود دارند که در صورت اطلاع رسانی صحیح در انجام این امر خیر و مهم مشارکت خواهند کرد.

گفتنی است: گرچه در سال های اخیر سطح دانش و مهارت زنان ارتقای زیادی یافته است، اما در سطح خوزستان و بعضی از شهرها و محله ها هنوز باید کارهای زیادی انجام داد.

برای مثال: (حداقل آگاهی ها در مورد شبکه های مجازی و کنترل فرزندان) آموزش های گسترده ای داد تا بتوان به حداقل های مورد انتظار رسید‌. انجام کار نیاز به پایش مداوم دارد تا اثر بخشی برنامه ها مورد بررسی قرار گیرد. قطعا انجام چنین روش هایی که پایه و زیربنای توسعه اجتماعی است می تواند بسیار از مشکل ها و موانع ریز و کلان توسعه را حداقل در سطح محله ها و شهرها و روستاها کاهش دهد و مسیر را هموارتر کند.

انجام چنین برنامه هایی که بیشتر مبتنی بر همکاری و مساعدت سازمان های مردم نهاد و کنشگران اجتماعی است می توان با کمترین هزینه اجرایی شوند.

 به عنوان مثال: جالب است بدانید در کشور زیمبابوه با برنامه ریزی خلاقانه توسط یک روان پزشک به نام چیباندا، با آموزش و به کارگیری مادربزرگ های بیکار در منازل، برنامه ای را در حوزه سلامتی روانی جامعه کاربردی کرد که توانست جلوی افسردگی و خودکشی و نابودی بسیاری از خانواده ها را بگیرد و به نتایج شگفت انگیزی رسید و مورد توجه سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت.

نوید قائدی

۱۷ بهمن ۹۹

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید