امروز:
پنجشنبه - 13 ارديبهشت - 1403
ساعت :

اهواز- حبیب خبر: بی شک فضای مجازی، بزرگ ترین، بهترین، سهل ترین، خطرناک ترین و در عین حال پرچالش ترین بستر رسانه‌ای جامعه بشری تاکنون بوده است.

رسانه ای که متاسفانه بی هیچ بستر و کلاس و معلم و فرهنگی به صورت پا برهنه وارد تار و پود جامعه ایرانی شد و چنان اثرات ناگواری بر سبک زندگی، رفتار، کردار و گفتار ما ایرانی ها گذاشت که تا سال‌ها و شاید قرن ها نتوانیم به اصالت و ریشه و هویت خودمان به قبل از دوران مجازی برگردیم.

به عنوان یک پژوهشگر علوم اجتماعی که شرایط سنی، اقلیمی و تحصیلی ام ایجاد کرد دنیای سنت و مدرنیته را توأمان لمس و بررسی کنم، همیشه ی خدا واهمه داشتم که نکند جامعه ی ما به واسطه ی تغییرات ناگهانی از زمین اصیل خدا کنده شود و به آسمان پاک کهکشانی هم نرسد و معلق بمانیم در فضایی که باد ما را با خود به هر جا که اراده کند ببرد.

فرهنگ تلفیقی ایرانی و اسلامی ما- که هر دو از قضا بی‌نهایت وابسته به بسیاری از اصول و قواعد و ضوابط منحصر به فردی بوده و هستند و سال هاست با ترکیب زیبایی که به وجود آورده‌اند به عنوان یک مکتب خود را در بستر سبک های زندگی در حد یک پدیده در جهان معرفی کرده اند- این توانایی را داشته و دارند که هویتی جدید را به جامعه بشری ارائه دهند.

شاخص ترین خصلت های فرهنگی مردم ایران زمین که وجه تمایز مردم سرزمین پارس با بسیاری از دیگر نقاط دنیا بوده و هست، وجود غیرت مردان و نجابت زنان ایرانی بوده که باعث می شود اصالت، هویت و نهادی مقدس به نام خانواده را که پایه و اساس تمام نهادهاست در قالب یک شناسنامه هویتی به دنیا معرفی کند.

بی پرده و بسیار نگران از آینده بگویم؛ متاسفانه به واسطه نبود بستر فرهنگی مناسب و نیز سواد رسانه ای ناکافی و ولنگاری فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و هنری در بسیاری عرصه ها، مدت هاست شاهد اجرای نقشه‌های شوم، پلید، طراحی شده و شرم آور از سوی بسیاری کشورها، سازمان ها و گروه هایی هستیم که نیت و هدف اصلی شان ازهم پاشیدن فرهنگ خانواده های ایرانی و اسلامی ماست.

آخرین چالش طراحی شده که بنیان خانواده های ایرانی را هدف قرار داده است، چالش ترویج بی آبرویی، بی حیایی و بی غیرتی و ولنگاری هویتی میان اعضای خانواده ها به ویژه نسل جوان کشور عزیزمان است.

چالشی که در گام نخست، دختران جوان و پسرهای بالغ و گاه نوجوان ما را هدایت می کند که با پدر و مادر خود که بیشتر از نسل متعصب تری نسبت به فرهنگ ایرانی و اسلامی خود بوده و هستند، شوخی های شرم آوری کنند تا عکس العمل آنها را با گرفتن فیلم‌هایی به اشتراک بگذارند. به راستی به کجا می رویم؟!

 هوشنگ نوبخت

 

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید