امروز:
جمعه - 14 ارديبهشت - 1403
ساعت :

با شروع رقابت های لیگ برتر فوتبال، صدا و سیما  اقدام به پخش زنده یا به عبارتی مستقیم مسابقات فوتبال کرد و در هر بازی گاهی گزارشگران هم چون داوران حاشیه ساز می شوند و این حواشی به بیرون از فضای مستطیل سبز فوتبال کشیده می شود. شنیدن نوع این حواشی تاثیر بسیار زشت و منفی  برای فوتبال و اهالی اش رقم می زند که برازنده مرام ارزشی ورزش نیست. 

گاهی بیان یک اظهار نظر عجولانه از سوی گزارشگر بازی مانند پنالتی نگرفته ای می شود که داور اعتقادی به اعلام پنالتی ندارد ولی بیننده آن را پنالتی و حق مسلم تیم محبوب اش  می داند که داور به عمد حمایت از فلان تیم و رنگ خاص را در نظر داشته است و این تفکر  سر آغاز یک جنجال غیر قابل پیش بینی خواهد بود! 

گاهی شاهد هستیم بعضی از مدیران تیم های بزرگ به خود اجازه قضاوت و دخالت در امر انتخاب گزارشگران مسابقات فوتبال می دهند؛ در صورتی که گزارشگری در حین گزارش بازی تیم آن مدیر کوچک ترین اشتباهی در نوع بیان و کلام داشته باشد تمام ضعف های فنی تیمی خود را به گردن آن گزارشگر می اندازند و از طریق اطرافیان خود به طور علنی یا غیر علنی آنچنان یک طرفه نقد می کنند و تحت فشار قرار می دهند که انتظار دارند در اسرع وقت  آن گزارشگر از صحنه گزارشگری برای همیشه محو شود!!

این درشرایطی است که هر گزارشگری در حین و بعد از پایان گزارش هر مسابقه عملکردش توسط گروه ارزیابی تخصصی صدا و سیما مورد ارزیابی دقیق قرار خواهد گرفت و نمره ارزیابی آن در کارنامه کاری اش ثبت می شود و تشویق ها وتنبیه ها و حتی اجازه ادامه گزارشگری برمبنای این ارزیابی صورت خواهد گرفت.

 بنابراین، ای کاش مدیران تیم ها و گزارشگران مسابقات فوتبال از قضاوت و بیان اظهار نظرهای عجولانه خودداری کنند. 

و اما قلم ورزش بر مبنای آنچه تجربه نامیده اند توصیه ای می کند و امید دارد مورد توجه طرفین قرار گیرد تا دیگر شاهد افزودن حواشی این چنینی به فوتبال مملو از ویروس حاشیه های جور وا جور نباشیم.

و اما توصیه قلم ورزش ابتدا خطاب به گزارشگران خوب و جوان است که دارای کمالات و تحصیلات عالی ورزشی و اجتماعی و علمی هستند.

یک گزارشگر موفق فوتبال زمانی می تواند شایستگی خود را به اهالی فوتبال و مخاطبان ثابت کند که به محض دریافت  ابلاغ گزارش یک مسابقه  فوتبال خود را به دانش و اطلاعات دقیق آن مسابقه اعم از مکان، ساعت ، نام تیم ها، مربیان، بازیکنان،  داوران، وضعیت زمین و آب و هوای آن مجهز کند و روز آن  مسابقه‌ای که قرار است گزارش کند همانند یک بازیکن  در نوع استراحت، تغذیه، تمرکز و حتی انتخاب نوع رنگ لباس و ظاهر خود و ساعت حرکت و استقرار در جایگاه  گزارشگری  دقت کافی داشته باشد و در حین گزارش بازی از بیان اظهار نظر عجولانه بر مبنای احساست آنی جدا خود داری کند.

اگر گزارشگر تلویزیونی هستید می بایست با تمرکز و استفاده از دانش آن مسابقه  بدون دخالت در امور فنی تیم ها سعی شود صحنه های بازی را برای مخاطب زیباتر و نشاط آور بیان کنید و بیننده را به دنبال تصویر و کلام خودتان هدایت کنید تا مخاطب با اشتیاق ببینده و شنونده باقی بماند.

اما اگر گزارشگر رادیویی هستید کارتان برای جذب شنونده مشکل تر است چون یک گزارشگر موفق فوتبال رادیویی موظف است فضای ورزشگاه و زمین محل مسابقه را همراه با حرکت توپ در مناطق مختلف زمین چنان زیبا و دلپزیر بیان کند که شنونده خود را در ورزشگاه و در حال تماشای مسابقه حس کند و از هرگونه اظهار نظر عجولانه و تفسیری که مخاطب را از حرکت توپ و بازیکن صاحب توپ دور کند باید پرهیز شود. 

گزارشگران مسابقات فوتبال هنگام گزارش بازی باید بدانند که کارشناس آن مسابقه نیستند و تنها وظیفه ای که دارند گزارش واقعی بازی است.

و اما توصیه به مدیران تیم ها:

مدیران محترم تیم ها در صورتی که نسبت به نوع گزارش و عملکرد گزارشگر مسابقه تیم شان نظری یا نقدی دارند ابتدا مقاطعی که گزارشگر تخطی کرده را انتخاب یا مکتوب کرده و با تدبیر مدیریتی و فارغ آز هرگونه بکار گیری الفاظ تهدیدی یا بیان آمرانه با مکاتبه یا تماس با مدیران صدا و سیما یا تهیه کننده  آن برنامه مشکل به وجود آمده را پیگیری کنند. 

مدیران تیم های فوتبال بدانند که گزارشگران ورزشی به هیچ عنوان خود سرانه یا برمبنای سلیقه شخصی و گرایش رنگی یا تسویه حسابی مسابقه ای را گزارش نخواهند کرد؛ چون ناظران با دقت کلام به کلام آن گزارشگر را ارزیابی، باز شنوایی و بازبینی می کنند.

 امید است با بیان این توصیه مشترک در آینده شاهد گزارش بهتری از گزارشگران ورزشی و برخورد صمیمی مدیران محترم تیم ها در نوع نقد عملکرد گزارشگران مسابقات فوتبال باشیم و فوتبال ما به جای مملو از حاشیه، سرشار از ارزش های واقعی ورزش و ترویج فرهنگ اخلاق و خوش مرامی  شود.

سید مهدی ابوس

ارسال نظر به عنوان مهمان

پیوست ها

0

نظرات

  • اولین نظر را شما بدهید